Hírek

2007.01.10. 03:29

Erős verdák ökölszabályai?

Székesfehérvár - Míg őseinknek hajózni volt muszáj, nekünk autózni, motorozni, biciklizni az, ha el akarunk jutni a munkahelyünkre, haza, a gyerekért az óvodába. Ám egyre többen panaszkodnak a közlekedési morálra.

Kovalcsik Katalin

Újfajta közlekedési szabályokat ír az élet Székesfehérváron: mostanság az erősebb motor, a jobban gyorsuló autó, a nagyobb kasztni a perdöntő abban, kinek jár az elsőbbségadás. Ezen gondolkodom, miközben autózok a szerkesztőség felé, s egy BMW terepjáró a Sörház térnél balról, a szembejövő sávon index nélkül bevág elém vagy hatvan kilométer per órás sebességgel, fékezni van csak időm, dudálni már nem. No meg persze káromkodni.

Új KRESZ-szabályt alkottak az erősebb autósok a város telezöldes kereszteződéseiben, például a Szabadságharcos út és a Mátyás király körút, vagy a Horvát István és a Deák Ferenc utca találkozásában: a közlekedési rendszabály szerint, aki egyenesen megy, annak számára a nagyívben kanyarodó köteles meg-adni az elsőbbséget. A gyakorlatban azonban a nagy ívben kanyarodó, jól gyorsuló verdák bevágnak az egyenesen érkező elé, s gyakran csak centiken múlik, hogy össze ne csókolózzanak az autók. A Palotai és a Mészöly Géza utca kereszteződésében is új versenysport alakult ki: a csak balra kanyarodást engedő sávból a magukat gyorsulási versenybe képzelő gépjárművezetők bevágnak az egyenesen menő sávból induló buszok vagy a teherautók elé, de akár az ezer köbcentis kisautó elé is. A Balatoni úti, a Királykúti és a 63-as elkerülő úti körforgalmaknál pedig ugyancsak új módi lépett életbe. Mivel bizonyos forgalmi irányoknál az út nem merőlegesen érkezik a körbe, s mivel így a kifelé vezető szakasz eléréséhez nem kell nagyot kanyarodni, sokan szinte egyenesen, lassítás nélkül vágnak át a körforgalmon, nem törödve azzal, hogy a másik út felől valaki már korábban belépett a körbe. Márpedig aki korábban ér be a körforgalomba, annak lenne elsőbbsége. Ha megadják..

Gazdagh Ferenc évtizedek gépjárművezető oktatói tapasztalata birtokában mondja: napjaink magyar autósainak 70 százaléka nem veszi a fáradtságot, hogy értesítse autóstársait, szívesen elhagyná a körforgalmat. Őt nem zavarja a sokak által mazsolaságnak titulált körforgalomba befelé indexelés, sokkal inkább a kihajtás jelzésének elmulasztása, ráadásul a városi forgalomban lavírozó tanulók is a negatív példák sorával találkoznak. Ez még nem lenne nagy gond, de a kezdő vezető ilyenkor azt is látja, hogy a kérdéses helyzetekben bizony az erősebb kutya elve érvényesül, vagyis sokszor úgyis az jut be a körforgalomba elsőként, aki kellőképpen agresszív, nyomulós, sietős. A szakember nem előítéletes, de megfigyelései azért vannak:

- Leginkább a 20-25 évesek hagyják figyelmen kívül az irányjelzést, sávváltoztatás jelzését - nem csak a körforgalmakban, máshol is -, sokan közülük öntörvényűen, másokat teljesen figyelmen kívül hagyva vezetnek. Ez a direkt, nemtörődöm magatartás az, ami igazán bosszantó tud lenni.

Kérdésünkre, hogy erre a jól érzékelhető problémára tudna-e megoldást javasolni - hiszen kollégáihoz hasonlóan számos fiatal tanuló kerül ki a keze alól -, az oktató azt mondta, talán a körforgalmak fokozottabb ellenőrzése, a szigorúbb rendőri jelenlét, netán a bekamerázás lehetne a szabálytalankodástól elriasz- tó hatású.

A körforgalmak azonban más miatt is problémásak: némelyikük ugyanis olyan szűk - 30-40 méter átmérőjű -, hogy az alapjában megnehezíti a benne haladást. Az oktatók igen gyakran találkoznak letört visszapillantó tükrökkel, üvegcserepekkel a kétsávos körforgalomban, amelyben rengetegen tanácstalankodnak, nem tudnak eligazodni saját sávjuk és a szomszéd között, vagy eldönteni, melyiken is kellene kihajtani a ringlispílből.

Ami a rendőri jelenlétet illeti, ezt a városi rendőrkapitányság szakemberei megpróbálják előre tervezni. Ám a gyakorlatot felboríthatja a közlekedési rend változása - mondja dr. Kovács Ferenc alezredes, a közlekedésrendészeti osztály vezetője.

- A tapasztalatok szerint a körforgalom jótékony hatással van a baleseti helyzetekre, tipikus példa erre az Új Csóri úti körforgalom, ahol csökkent a balesetek száma a ki-építést követően. Torlódások természetesen vannak, de ezek a reggeli és a munkavégzést követő délutáni órákra koncentrálódnak. A nagy csúcsforgalmak idején valóban bedugulnak a legforgalmasabb körforgalmak, ezekben alkalmanként ott vannak kollégáink, de minden ponton nem lehetünk jelen, ehhez kevés a személyi állomány. A megoldás azonban az autóstársadalom részéről is érkezhetne: a cipzár elv következetes alkalmazása - ha minden áthaladó autós beengedne egy másikat a várakozók közül - apasztaná a torlódásokat.

Ám a rendőrség szakemberei sem segíthetnek a gyenge közlekedési morálon. Problémaforrások a telezöldes csomópontok is, ahol szintén az ügyeskedőké a pálya, míg aki szabályosan várja ki a sorát, akár több piros lámpára benn ragadhat. Ám az ügyeskedés megbosszulhatja magát: nem egyedi eset, amikor az előtte állókat oldalról kimanőverező autósnak ideje már nincs, hogy a holttérbe is nézzen, így viszi a szomszéd sávban közlekedő autós oldalát.

- Ezek a megoldások sajnos a közlekedési morált mutatják, más országokban érdekes módon jól működnek a telezöldes csomópontok. Sajnos az is igaz, hogy a város egyszer egy sávos útjainak a kapacitása a legtöbb helyen kimerült, így valószínűleg az sem jelentene megoldást a telezöldek esetében, ha egy-egy forgalmi irány több zöldidőt kapna. Ha például a Szabadságharcos út és a Mátyás király körút találkozásánál az uszoda felől a színház irányába kanyarodóknak a jelenleginél hosszabb ideig adnánk szabad utat, ezzel csak azt érnénk el, hogy a bíróságnál lévő lámpa fogná meg őket, azaz ugyanúgy torlódás alakulna ki - elemzi a helyzetet Nagy Zsolt, az önkormányzat közlekedési irodájának vezetője. Mint megtudjuk, elkészültek a tervek a Horvát István és Széchenyi utca, valamint a Horvát István és a Prohászka utca kereszteződésének átalakítására: itt jelenleg egy-egy balra vagy jobbra kanyarodó sáv van, ám ha egyszerre két sávon lehetne kanyarodni, az jelentősen segítené az autók átáramlását, azaz így a torlódások megszüntetését. A jelzőlámpák áthangolása, az útfelfestések átalakítása viszonylag olcsón, 1-2 millió forintból megoldható lenne, de hogy erre - a reményeknek megfelelően - lesz-e pénz, az a város most összeálló 2007-es költségvetésén múlik.

Ami viszont biztos, az az, hogy a hamarosan elkészülő új buszpályaudvar átadásakor a Vörösmarty tér és a plaza közötti jelzőlámpás rendszert teljesen áthangolják, hosszabb lesz például a plaza melletti zebra gyalgosokra vonatkozó zöldje is: - A Palotai úti lámpák programjának áttervezésekor a régi buszvárócsarnoktól a gyorsétteremhez átvezető gyalogos átkelőhelyet tekintettük a kiinduló pontnak. Itt áprilistól mind az öt irányban egyszerre kapnak majd zöldet a gyalogosok, és innen indul ki a zöldhullám az autósok számára. A tervezéskor azért arra is ügyelni kellett, hogy ne tervezzünk túl hosszú zöldhullámot, mert ez túlságosan is a városba csábítaná a mostanra már az elkerülő útra szokott forgalmat - mondja a közlekedési iroda vezetője.

Aktuális gondolat, hogy a Rákóczi és a József Attila utcák, valamint a Királysor és a Gáz utca találkozásánál nem lenne-e érdemes körforgalmat kialakítani? Ha ugyanis például a Rákóczi úton hétvégén kikapcsolják a lámpákat, nem torlódnak fel az autók, és viszonlyag könnyen rá lehet kanyarodni a József utcából a Rákóczi útra. Hasonló körforgalmi elképzelések születtek a bíróság előtti és a már említett, Novotel melletti kereszteződésre is, ám annak bizonyításához, hogy ezek valóban segítenék az autók jobb haladását, forgalomszámláláson alapuló hatástanulmányokat kéne végezni.

Új KRESZ-szabályt alkottak az erősebb autósok a város telezöldes kereszteződéseiben, például a Szabadságharcos út és a Mátyás király körút, vagy a Horvát István és a Deák Ferenc utca találkozásában: a közlekedési rendszabály szerint, aki egyenesen megy, annak számára a nagyívben kanyarodó köteles meg-adni az elsőbbséget. A gyakorlatban azonban a nagy ívben kanyarodó, jól gyorsuló verdák bevágnak az egyenesen érkező elé, s gyakran csak centiken múlik, hogy össze ne csókolózzanak az autók. A Palotai és a Mészöly Géza utca kereszteződésében is új versenysport alakult ki: a csak balra kanyarodást engedő sávból a magukat gyorsulási versenybe képzelő gépjárművezetők bevágnak az egyenesen menő sávból induló buszok vagy a teherautók elé, de akár az ezer köbcentis kisautó elé is. A Balatoni úti, a Királykúti és a 63-as elkerülő úti körforgalmaknál pedig ugyancsak új módi lépett életbe. Mivel bizonyos forgalmi irányoknál az út nem merőlegesen érkezik a körbe, s mivel így a kifelé vezető szakasz eléréséhez nem kell nagyot kanyarodni, sokan szinte egyenesen, lassítás nélkül vágnak át a körforgalmon, nem törödve azzal, hogy a másik út felől valaki már korábban belépett a körbe. Márpedig aki korábban ér be a körforgalomba, annak lenne elsőbbsége. Ha megadják..

Gazdagh Ferenc évtizedek gépjárművezető oktatói tapasztalata birtokában mondja: napjaink magyar autósainak 70 százaléka nem veszi a fáradtságot, hogy értesítse autóstársait, szívesen elhagyná a körforgalmat. Őt nem zavarja a sokak által mazsolaságnak titulált körforgalomba befelé indexelés, sokkal inkább a kihajtás jelzésének elmulasztása, ráadásul a városi forgalomban lavírozó tanulók is a negatív példák sorával találkoznak. Ez még nem lenne nagy gond, de a kezdő vezető ilyenkor azt is látja, hogy a kérdéses helyzetekben bizony az erősebb kutya elve érvényesül, vagyis sokszor úgyis az jut be a körforgalomba elsőként, aki kellőképpen agresszív, nyomulós, sietős. A szakember nem előítéletes, de megfigyelései azért vannak:

- Leginkább a 20-25 évesek hagyják figyelmen kívül az irányjelzést, sávváltoztatás jelzését - nem csak a körforgalmakban, máshol is -, sokan közülük öntörvényűen, másokat teljesen figyelmen kívül hagyva vezetnek. Ez a direkt, nemtörődöm magatartás az, ami igazán bosszantó tud lenni.

Kérdésünkre, hogy erre a jól érzékelhető problémára tudna-e megoldást javasolni - hiszen kollégáihoz hasonlóan számos fiatal tanuló kerül ki a keze alól -, az oktató azt mondta, talán a körforgalmak fokozottabb ellenőrzése, a szigorúbb rendőri jelenlét, netán a bekamerázás lehetne a szabálytalankodástól elriasz- tó hatású.

A körforgalmak azonban más miatt is problémásak: némelyikük ugyanis olyan szűk - 30-40 méter átmérőjű -, hogy az alapjában megnehezíti a benne haladást. Az oktatók igen gyakran találkoznak letört visszapillantó tükrökkel, üvegcserepekkel a kétsávos körforgalomban, amelyben rengetegen tanácstalankodnak, nem tudnak eligazodni saját sávjuk és a szomszéd között, vagy eldönteni, melyiken is kellene kihajtani a ringlispílből.

Ami a rendőri jelenlétet illeti, ezt a városi rendőrkapitányság szakemberei megpróbálják előre tervezni. Ám a gyakorlatot felboríthatja a közlekedési rend változása - mondja dr. Kovács Ferenc alezredes, a közlekedésrendészeti osztály vezetője.

- A tapasztalatok szerint a körforgalom jótékony hatással van a baleseti helyzetekre, tipikus példa erre az Új Csóri úti körforgalom, ahol csökkent a balesetek száma a ki-építést követően. Torlódások természetesen vannak, de ezek a reggeli és a munkavégzést követő délutáni órákra koncentrálódnak. A nagy csúcsforgalmak idején valóban bedugulnak a legforgalmasabb körforgalmak, ezekben alkalmanként ott vannak kollégáink, de minden ponton nem lehetünk jelen, ehhez kevés a személyi állomány. A megoldás azonban az autóstársadalom részéről is érkezhetne: a cipzár elv következetes alkalmazása - ha minden áthaladó autós beengedne egy másikat a várakozók közül - apasztaná a torlódásokat.

Ám a rendőrség szakemberei sem segíthetnek a gyenge közlekedési morálon. Problémaforrások a telezöldes csomópontok is, ahol szintén az ügyeskedőké a pálya, míg aki szabályosan várja ki a sorát, akár több piros lámpára benn ragadhat. Ám az ügyeskedés megbosszulhatja magát: nem egyedi eset, amikor az előtte állókat oldalról kimanőverező autósnak ideje már nincs, hogy a holttérbe is nézzen, így viszi a szomszéd sávban közlekedő autós oldalát.

- Ezek a megoldások sajnos a közlekedési morált mutatják, más országokban érdekes módon jól működnek a telezöldes csomópontok. Sajnos az is igaz, hogy a város egyszer egy sávos útjainak a kapacitása a legtöbb helyen kimerült, így valószínűleg az sem jelentene megoldást a telezöldek esetében, ha egy-egy forgalmi irány több zöldidőt kapna. Ha például a Szabadságharcos út és a Mátyás király körút találkozásánál az uszoda felől a színház irányába kanyarodóknak a jelenleginél hosszabb ideig adnánk szabad utat, ezzel csak azt érnénk el, hogy a bíróságnál lévő lámpa fogná meg őket, azaz ugyanúgy torlódás alakulna ki - elemzi a helyzetet Nagy Zsolt, az önkormányzat közlekedési irodájának vezetője. Mint megtudjuk, elkészültek a tervek a Horvát István és Széchenyi utca, valamint a Horvát István és a Prohászka utca kereszteződésének átalakítására: itt jelenleg egy-egy balra vagy jobbra kanyarodó sáv van, ám ha egyszerre két sávon lehetne kanyarodni, az jelentősen segítené az autók átáramlását, azaz így a torlódások megszüntetését. A jelzőlámpák áthangolása, az útfelfestések átalakítása viszonylag olcsón, 1-2 millió forintból megoldható lenne, de hogy erre - a reményeknek megfelelően - lesz-e pénz, az a város most összeálló 2007-es költségvetésén múlik.

Ami viszont biztos, az az, hogy a hamarosan elkészülő új buszpályaudvar átadásakor a Vörösmarty tér és a plaza közötti jelzőlámpás rendszert teljesen áthangolják, hosszabb lesz például a plaza melletti zebra gyalgosokra vonatkozó zöldje is: - A Palotai úti lámpák programjának áttervezésekor a régi buszvárócsarnoktól a gyorsétteremhez átvezető gyalogos átkelőhelyet tekintettük a kiinduló pontnak. Itt áprilistól mind az öt irányban egyszerre kapnak majd zöldet a gyalogosok, és innen indul ki a zöldhullám az autósok számára. A tervezéskor azért arra is ügyelni kellett, hogy ne tervezzünk túl hosszú zöldhullámot, mert ez túlságosan is a városba csábítaná a mostanra már az elkerülő útra szokott forgalmat - mondja a közlekedési iroda vezetője.

Aktuális gondolat, hogy a Rákóczi és a József Attila utcák, valamint a Királysor és a Gáz utca találkozásánál nem lenne-e érdemes körforgalmat kialakítani? Ha ugyanis például a Rákóczi úton hétvégén kikapcsolják a lámpákat, nem torlódnak fel az autók, és viszonlyag könnyen rá lehet kanyarodni a József utcából a Rákóczi útra. Hasonló körforgalmi elképzelések születtek a bíróság előtti és a már említett, Novotel melletti kereszteződésre is, ám annak bizonyításához, hogy ezek valóban segítenék az autók jobb haladását, forgalomszámláláson alapuló hatástanulmányokat kéne végezni.

Új KRESZ-szabályt alkottak az erősebb autósok a város telezöldes kereszteződéseiben, például a Szabadságharcos út és a Mátyás király körút, vagy a Horvát István és a Deák Ferenc utca találkozásában: a közlekedési rendszabály szerint, aki egyenesen megy, annak számára a nagyívben kanyarodó köteles meg-adni az elsőbbséget. A gyakorlatban azonban a nagy ívben ka

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!