Hírek

2017.02.11. 19:50

Az egykori munkatársak ma is pereskednek

Öt esztendeje, 2012 februárjában szinte egyik pillanatról a másikra megszűnt a Malév. Az Európa klubban erre emlékeztek, amikor felelevenítették a hazai légitársaság históriáját.

Gábor Gina

A klub vendége Dávid Imre kapitány volt, akiről kiderült: az egész családja kötődik a Malévhez, a repüléshez. Már az édesapja is pilóta volt, 50-től 74-ig repült. A szülei 1955-ben ismerkedtek meg, az édesanyja is a repülőtéren dolgozott... Dávid Imre számára 1979-ben kezdődött a maléves élet , a szülői ellenkezés ellenére: 1982-ben végzett a pilótaiskolában, azután rengeteg különböző típusú gépen repült, vezető oktató volt és egy nagylétszámú osztály vezetője. Ő nyugdíjba vonult, az egykori munkatársak ma is pereskednek, keresik az igazukat, többen elszegődtek külföldre dolgozni.

Dávid Imre előadásában felelevenítette a társaság 66 éves múltját. 1946-ban alakult meg a Malév elődje, a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet), melynek első járatai belföldiek voltak. A magyar kormány 1954-ben megvásárolta a Szovjetunió részesedését és megalakult a Malév. A közeli európai városokba is indítottak járatokat, 1956-ban Bécsben leszállt a Malév gépe... A folyamatot megakasztotta a forradalom - a szovjetek egy időre betiltották a repülést. Dávid Imrétől azt is megtudtuk, melyik időszakban miféle gépeket használtak, sorolta a nagyobb fordulatokat. 1963-ban például Kairóba indult az első, Európán kívüli magyar repülőgépjárat. De beszélt arról is, hogy mindezt a technikai fejlődés tette lehetővé, pontosabban az Il 18-as gépek megjelenése. A Tu134-esekkel már az észak-európai államokba is repültek, de célpont lett a Közel-Kelet is. És így tovább, hallottunk arról, hogy változást hozott a 80-as évek végén Boeing 737-esek megjelenése, az újabb típusok, a 90-es években, a Boeing 767-esek révén egyszerre 184 embert tudtak elvinni New Yorkba, Torontóba, de ekkor már a Távol-Keletre is indultak járatok...

Dávid Imre pilóta 1979-ben került a Malévhez, ott dolgozott 2012-ig Fotó: Koppán Viktor

Dávid Imre beszélt egyik-másik magyar repülőjárat szerencsétlenségéről is: van, amelyikkel kapcsolatban az okokat máig találgatják. Megjegyezte, a legtöbb baj általában a repülés történetében a pilóta hibájából adódik...

Az előadáson szó esett persze a 2012-es csőd okairól is. A tapasztalt pilóta, aki évtizedeket töltött a cégnél, azt mondta: valójában szétlopták a céget. Mesélt azokról az ostoba döntésekről, amelyekkel sikerült fokozatosan tönkretenni azt a légitársaságot, ahol egyébként kitűnő szakembergárda szolgált. Nem csoda, hogy Dávid Imre, aki évtizedeket töltött a cégnél, úgy érzi, mintha a családját szakították volna szét. Hiszen - ahogy mondta - utasközpontú, szerethető, családias légkörű légitársaság volt ez, Ezt az értéket nem lett volna szabad veszni hagyni. S ha hozzáértő vezetők irányításával átvészelik a nehézségeket, ma éppúgy prosperálhatna a magyar nemzeti légitársaság, mint másutt, a cseheknél vagy a lengyeleknél...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!