2016.12.19. 13:31
Átadták a 33 milliárdos vasúti csomópontot
Székesfehérvár – A fehérvári vasútállomás utolsó, 1954-es megújulását követően tegnap hivatalosan is átadták a most elkészült, teljeskörű felújításon átesett vasúti csomópontot. Ezután kezdődhet az intermodális csomópont kiépítése!
Budapestről különvonattal érkeztek a fehérvári vasúti csomópont átadási ünnepségére az illusztris vendégek, újságírók, a beruházást végző cégek vezetői: meg is telt a várócsarnok, ahol egy színpadot is felállítottak a 33 milliárd forintos felújítás tiszteletére.
Elsőként Vargha Tamás államtitkár, országgyűlési képviselő köszöntötte a megjelenteket, aki kiemelte, a beruházás során nem csak a peronok és az állomásépület újult meg, hanem egy valóban korszerű, 21. századi biztosítóberendezés segíti a szerelvények biztonságosabb és gyorsabb áthaladását.
Fotó: Simon Erika
A kialakított magasperonokról a vonatra való felszállás is könnyebbé vált, a zajvédő falak megépítése pedig a környék zajterhelését csökkenti.
Székesfehérvár polgármestere arról beszélt, Székesfehérvár régóta közlekedési csomópont, a közlekedés a város életében mindig is meghatározó volt. Székesfehérvár akkor tudja ipari szempontból is vezető helyét megtartani, ha ilyen beruházásokkal folyamatosan javítják a közlekedési kapcsolatokat.
Fotó: Simon Erika
Ez a fejlődés pedig az egész nemzetgazdaság szempontjából fontos. Cser-Palkovics András megköszönte a magyar államnak, hogy a 33 milliárdos döntést meghozta, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-nek pedig azt, hogy lebonyolítóként felvállalta a hatalmas beruházás nehezebb és könnyebb döntéseit is, illetve a MÁV-nak azt, hogy végig partner volt a két éve kezdődött felújítás során: – A vasút akadálymentesített lett, a vágányok környéke biztonságosabb és utasbarát, köszönöm mindezt azoknak, akik a kivitelezésben közreműködve ezt az utazóknak, nekünk megvalósították – tette hozzá Székesfehérvár polgármestere.
Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese különösen abbéli örömét fejezte ki, hogy az elavult vágányhálózat, amelyen a vonatok, 10-20-30 kilométer per órás sebességgel döcöghettek csak, most teljes egészében, a biztosítóberendezéssel együtt megújult. Ennek köszönhetően az állomáson átmenő fővágányokon 100 kilométeres sebességgel mehetnek át az itt nem megálló vonatok, így végre a menetidők is javulnak, ezt a naponta itt megforduló többezer utas is érezheti már.
Új utastájékoztató rendszert, mozgáskorlátozottakat is segítő lifteket építettek a peronok és az állomásépület közé. A vezérigazgató-helyettes felidézte a kivitelezés nehézségeit, amelyet az állandóan üzemelő állomás jelentett: jobbra-balra napi 200-300 vonat közlekedett a rekonstrukció során.
Fotó: Simon Erika
– A megyeszékhely hozzáadott értéke is növekszik a beruházással, valamint a budapesti elővárosi forgalomban is nagyobb szerepet tölt be mostantól a fehérvári pályaudvar, illetve maga a vasútvonal. Mivel a vonal egy nemzetközi árufuvarozási korridor része, a gazdaság szereplőit is egy jobb, biztonságosabb vasúti infrastruktúra várja – emelte ki Somodi László, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vasútfejlesztési koordinációs igazgatója, aki hangsúlyozta, a székesfehérvári fejlesztések az átadással nem fejeződtek be: a kormány döntése nyomán folytatódik az intermodális csomópont kialakítása a vasútállomás mellett.
Ezen belül megszépül, átalakul a vasútállomás előtti tér, lesznek P+R parkolók és egyszerűbb, kényelmesebb lesz átszállni a buszokról a vonatokra, valamit fordítva. A sínek fölött átvezető, egyelőre csak részben elkészült gyalogos felüljárót is tovább építik az intermodális projekt részeként, így a vasúttól délre eső területeket is „feltárja" majd a tervezett beruházás.
A felújítás során 19 kilométer hosszan új vágány épült, 90 váltót cseréltek újra, három peronliftet és két csarnokliftet telepítettek. A magasított peronokra tetők és új közvilágítás került, 8 méter széles, új utasaluljárót alakítottak ki. Korszerűsítették a Széchenyi úti közúti aluljárót és a hosszúsétatéri gyalogos aluljárót is.