Hírek

2013.12.06. 17:00

Amikor jótállunk magunkért

A mindennapi életben többször halljuk azt a kifejezést, hogy jótállás. De mit is jelent ez? Gyakran halljuk azt a szót is, hogy garancia . Tudjuk-e, a kettő között mi a különbség?

S. Töttő Rita

A karácsonyi ajándékvásárlást manapság sokan úgy értelmezik, hogy ilyenkor kell beszerezni a drágább háztartási eszközöket, iparcikkeket, amely nem is csoda a számtalan akciót látván. De nem árt tudni, mire számítsunk, ha meghibásodik a karácsonyi ajándék... A jótállások, garanciák, nyugták tengerében a Fejér Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége segít eligazodni.

– A magyar jogszabályok a garancia szót nem ismerik, a kérdéskört szabályozó törvény a „jótállás" kifejezést használja – hangsúlyozza Schneider Istvánné, a felügyelőség vezetője, s hozzáteszi: az eladónak kell azt bizonyítania, hogy a termékben keletkezett hiba nem gyártási eredetű, azaz a hiba oka vásárlás után, használat közben keletkezett. Jótállás alá tartoznak például a motoros kerti szerszámok, sütő-főző berendezések, a villamos kézi szerszámok, a számítástechnikai berendezések és tartozékaik, a számológépek, a hangszerek, az órák, a gyógyászati segédeszközök, a bútorok, a távcsövek, a kép- és hangrögzítő, azokat megjelenítő, lejátszó berendezések, a kerékpárok, a gépkocsik, a babakocsik, a hűtőgépek, mosógépek, a szárítógépek, a vízmelegítők, a hőtermelő berendezések 10 ezer forint felett.

– Fontos tudnunk, hogy a kisebb konyhai berendezések nem tartoznak ide – mondja a szakember. A jótállás időtartama az eladás, illetve beüzemelés napjától számított 1 év.

A fogyasztóbarát Tourinform Irodában mindig adnak nyugtát, amivel a szavatosságot is „elnyerjük". Itt épp Selmeczi Anett nyújta át a finomságot vásárló Németh Péternek a blokkot. Fotó: S. Töttő Rita

A jótállás mellett fontos fogyasztói jog a szavatosság.

– Ha a vásárolt termék hibás, a fogyasztó az eladás időpontjától számított kétéves határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényét. Elsősorban kijavítást vagy kicserélést kérhetünk. Ha ez nem lehetséges, kérhetünk árleszállítást vagy visszakérhetjük a vételárat – sorolja Schneiderné, aki azért hozzáteszi: jelentéktelen hiba miatt bizony nincs jogunk ahhoz, hogy ezeket kérjük.

S ha már úgy alakult, hogy javítani, cserélni kell a terméket, azt „megfelelő határidőn belül", a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.

– Amennyiben az eladó a termék kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy valamiért nem végzi el, a fogyasztó a hibát az eladó költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja – derül ki.

S ha sajnálatos módon kárt okozott a karácsonyra vásárolt áru? Nos, szerencsére erre is van megoldás. A kár megtérítését is követelhetjük az eladótól a kártérítés szabályai szerint.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!