Hírek

2012.11.26. 12:45

A kémiai szertár előírt rendje

Székesfehérvár – Kevéssé ismert, hogy az oktatási intézményekben is szigorúan szabályozott a veszélyesnek minősített anyagok tárolásának, felhasználásának rendje. A mindennapi gyakorlatról Szűcsné Sajtos Katalinnal, a Tóvárosi Általános Iskola igazgatójával beszélgettünk.

Zsigó Ferenc

Az előírás szerinti szabályzatok minden munkahelyen, s így természetesen az oktatási intézményekben is kötelező„tartozékok”, azaz a minden munkavállaló által betartandó, és időnként ellenőrzött előírások. A Tóvárosi iskolában is pillanatok alatt előkerült a munka- és balesetvédelmi szabályzat, a tárolt és rendszeresen használt takarítószerek biztonsági adatlapja, a kormányhivatal népegészségügyi szerve jogelődjének, az ÁNTSZ megyei intézetének határozata a kémia oktatáshoz szükséges veszélyes anyagokkal összefüggő határozata és sok egyéb dokumentum. Beszélgetésünk Szűcsné Sajtos Katalin igazgatónővel azonban sokkal életszerűbb dologgal kezdődött, nevezetesen azzal, hogy az intézmény ökoiskola, és hogy mit is jelent ez a mindennapokban.

– Ez a státus önként vállalt feladatokkal és kötelezettségekkel is jár – mondja Katalin –, hétről hétre szervezünk tudatformáló, környezettudatosságra nevelő rendezvényeket. Sokat segít ebben az önkormányzat cége, a Depónia Kft.,szemléltető kamionjuk rendkívül célorientáltan szolgálja az ökoszemlélet formálását.

Az iskolában régóta szelektíven gyűjtik a papírt, a szárazelemet, palackzsugorítójuk is van, a gyerekek a pet palackokat, elemeket, újságpapírt rendszeresen hozzák otthonról is az iskolába.

– A takarítónők munkaköri kötelessége az általuk tárolt és használt szerekkel kapcsolatos előírások ismerete és betartása – mondja az igazgatónő, miközben mutatja az előtte lévő dokumentumok közül azt, ami például a hyporól szól. Az ötoldalas biztonsági adatlap rögzíti például, hogy milyen környezetkárosító hatása van a szernek, mely veszélyes anyagot milyen koncentrációban tartalmazza a hypo, és milyen elsősegélynyújtási intézkedésekre van szükség esetleges lenyelése, gőzének belégzése vagy az anyag bőrre, szembe kerülése esetén.

– Természetesen oda kell figyelnünk az informatika oktatással kapcsolatosan keletkezett hullladékok elhelyezésére,gondolok például a nyomtatók kiürült festékkazettáira, patronokra, de a leselejtezett egyéb eszközök, számítógépek, monitorok szabályszerű tárolására is – mondja az igazgatónő.

A beszélgetésünk során előkerült dokumentumok egyike, a mai kormányhivatali népegészségügyi szerv (korábban ÁNTSZ) által kiadott határozat részletesen taglalja, milyen veszélyes anyagokat tárolhatnak és használhatnak a kémia oktatás során. A kémia szertárban az ott tárolt anyagok miatt természetesen csak tanári felügyelettel tartózkodhatnak a diákok.

Botyánszki Ákos és Kemenes Dzsenifer a kémia szertárban rendszerezi az ott tárolt anyagokat (Fotó: Lovász Lilla)

– Érdekes, hogy a kisebb gyerekekben valami miatt jobban benne van a környezettudatos szemlélet, többször tapasztaltam, hogy rászólnak a nagyokra: ne dobják el a szemetet az udvaron, zsugorítsák a pet-palackokat... A papírgyűjtő versenyeken is aktívabbak, eredményesebbek az alsó tagozatos osztályok – mondja az igazgatónő, hozzátéve, hogy a versenyek első helyezett osztályai egynapos kiránduláson vehetnek részt, amit a szemléletformálás jegyében mindig valamilyen természetvédelmi terület meglátogatásával kötnek össze.

A környezettudatos nevelőoktató munkával, az ökoszemlélet kialakításával szolgálják a Tóvárosi iskola pedagógusai a végső célt, nevezetesen, hogy a gyerekekben kialakuljon és rögzüljön egy szemlélet, amelynek révén tisztában lesznek a veszélyes hulladékok káros hatásaival.

Készült a Nemzeti Munkaügyi Hivatal által a munkaügyi bírságok felhasználása keretében nyújtott támogatásból

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!