Hírek

2015.02.06. 13:28

„A menetrendnek általában nem sok köze van a valósághoz”

Székesfehérvár, Budapest – Még hetekig nem nyitják meg a Déli pályaudvart. Megkérdeztük a Fehérvár-Budapest közt ingázó utasokat, mik a tapasztalataik.

MTI

Vonatpótló buszok közlekednek Kelenföld és a Déli között (Fotó: MTI)

A Déli és a Kelenföldi pályaudvarok közötti alagútnál január 25-én kődarabok hullottak a megcsúszott támfalból a sínekre, akkor csak korlátozták a forgalmat, január 31-én azonban le kellett zárni az alagutat, mert újabb kövek estek a vágányra, és tovább csúszott a támfal földje. Azóta a balesetveszély miatt a vonatok nem közlekednek a Déli pályaudvarra, a forgalmat átszervezték.

Több százan utaznak fel naponta a fővárosba Fehérvárról. Nekik most duplán kényelmetlen a helyzet, hiszen nem elég, hogy vonatpótló buszokkal kell tovább közlekedniük Kelenföldről, még a Fehérvári állomás átalakítása is növeli diszkomfort érzetüket
(Fotó: Molnár Artúr)

Arra a kérdésre, hogy a helyreállítási és egyéb költségeket a MÁV Zrt.-nek kell-e állnia, Milassin Levente, az érintett XI. kerületi önkormányzat sajtófőnöke azt felelte:

– Ez a végleges szakértői vélemény elkészülte után mondható meg. Az elővárosi közlekedés szünetelése, illetve a Déli pályaudvaron dolgozó vállalkozók bevételkiesése miatt komoly kártérítési perekre lehet számítani, így az összköltség több százmilliós, akár milliárdos nagyságrendű is lehet. Bár az önkormányzat szívesen közreműködik a helyreállításban, az anyagi felelősséget nem vállalja – mondta a sajtófőnök.

– Azért, hogy „minden lehetőséget kizárjanak”, az önkormányzat még az első támfalcsúszás után elhelyezett egy bitumensávot a Csukló utca kanyarulatában, ezt a vasúttársaság homokzsákokkal is megerősítette – jegyezte meg.

A MÁV– Start Zrt. vonatpótló autóbuszokat közlekedtet a Déli és Kelenföldi pályaudvar között, azaz a Székesfehérvárt érintő, Délibe tartó vonatok végállomása ideiglenesen a Kelenföldi pályaudvar lesz még egy jó darabig.

A megyeszékhelyről, de megyéből is rengetegen járnak fel a fővárosba tanulni vagy dolgozni, most megkérdeztük őket, mik a tapasztalataik az átszervezéssel kapcsolatban.

Éder Zsuzsanna mint mondja, a feljutással nincs probléma. A vonatpótlóbuszok rendszeresen járnak, így csak annyi a kényelmetlenség, hogy egyel több alkalommal kell átszállni. A hazajutás viszont már egy más tészta, rendszeresen késnek, vagy kimaradnak a vonatok.

– Ráadásul a várakozás sem éppen kényelmes, az egész állomás huzatos és a beálló vonatok is még hidegek mikor az ember felszáll. Nem egyszer fordult elő, hogy hazáig kabátban ültünk – mondja el Zsuzsa, aki naponta jár fel Budapestre a munkája miatt.

– Sokszor nem lehet tudni, vagy csak az utolsó pillanatban derül ki, hogy honnan indulnak a járatok. Az interneten közölt menetrendnek pedig általában nem sok köze van a valósághoz. Ráadásul az ott dolgozók is mindig csak annyit tudnak mondani, hogy figyeljük a hangosbemondót, amit egyébként sokszor nem is lehet érteni – ezt már Tácsi Hajnalka mondja, aki elég kaotikusnak látja a helyzetet a Kelenföldi pályaudvaron.

Egy fiatalember viszont teljesen ellenkező véleménnyel volt, szerinte egyedül a késésekkel van baj, a többi – a helyzethez képest – jól meg van oldva.

Mindenesetre, az biztos hogy még hetekig változatlan lesz a helyzet, a támfal ideiglenes megerősítése ugyanis több hétig tarthat, ezt követően közlekedhetnek csak újra a vonatok, az alagút végleges helyreállítási munkái pedig a második negyedévtől indulhatnak el.

A rétegvíz mosta alá a támfalat?

Milassin Levente, az érintett XI. kerületi önkormányzat sajtófőnöke arról számolt be: a Budapesti Műszaki Egyetem az önkormányzat által felkért független szakértőinek előzetes véleménye alapján nem a Csukló utcán megjelenő csapadékvíz okozta a problémát. A szakértők szerint a Kis-Gellért-hegy lába alatt futó rétegvizek, szivárgó vizek játszhattak szerepet a támfal alámosásában – tette hozzá. – Várhatóan csütörtök délelőttre meglesz a végleges szakértői vélemény, és az alapján újabb tárgyalást kell kezdeményezniük a MÁV-val.A vasúttársaság közleménye szerint még nem mérvadó az önkormányzat által felkért szakértő előzetes véleménye. Tartanak a MÁV belső és külső szakértői vizsgálatai, beleértve a geotechnikai illetve a hidrológiai szakvélemények összeállítását is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!