2013.03.10. 17:15
A függetlenségnek ára van - Goldoni fanyar vígjátéka a színházban
Székesfehérvár - Röviden összefoglalva vígjáték ez nő és férfi örök párharcáról. Ám igencsak fanyar, szarkasztikus színekkel, ízekkel, fordulatokkal megtűzdelve. S hogy győz-e valaki...?
Amikor Goldoni 1752-ben megírta az eredeti címén A fogadósnő című darabját, talán nem sejtette, hogy olyan művet vetett papírra, amely aztán bármely korban előhúzható és színpadra állítható. (Bár egóját tekintve lehet, hogy tudta előre.) Nem csak azért, mert olyan archetípusokat írt meg, amelyek mindig velünk, köztünk élnek, hanem túllépve az olasz komédia konvencióin tulajdonképpen a polgári, társasági színmű prototípusát alkotta meg.
Balról Quintus Konrád (Albafiorita gróf), Szabó Győző (Ripafratta lovag), Hirtling István (Forlipopoli őrgróf) Fotó: Nagy Norbert
Rögtönzések helyett jól jellemzett figurákkal, megírt szerepekkel, és a bőven mért jellem- és helyzetkomikum ellenére egyáltalán nem túlcukrozott, rózsaszínre festett tanulsággal és befejezéssel. Ám a nagy truváj kétségkívül a címszereplő, Mirandolina: az önálló, önmagát eltartani képes, öntudatos nő, aki nem szorul rá a férfiakra, nem is akar ebbe a hibába esni, ügyesen mozog a hímek között, kihasználja azonnal felismerhető gyengéiket. Mindene a függetlenség. Húzódik emögött egy jó adag félelem is, az ismeretlentől, szerelemtől, az igazi ellenféltől. S talán emiatt nem elég bátor...
Nézzük csak a típusokat. A csóró, csak a 600 éves családi múltból megélni kívánó, örökké lejmoló őrgróf, a nemesi címet vásároló, mindent a pénzzel elintézni akaró, műveletlen parvenü, a fölényeskedő, alávetettségét nehezen viselő, a hagyományos férfiszerepre törekvő, féltékeny szállodai aligazgató mind-mind mai, galléron ragadható, itt élnek köztünk. Akárcsak a túlélésért, talpon maradásért mindenre hajlandó színésznőcskék, szinte mai celebek. S persze az érzelmeitől félő, ebbéli gyávaságát fölénnyel, nőgyűlölettel leplező lovag, aki mégiscsak megég. S végül ő sem elég bátor...
Köztük ott lavírozik a maga bájos természetességével az összes női praktikával megáldott, intelligens és ravasz szállodatulajdonos, Mirandolina. Ő fonja a szálakat, bolondítja magába a lovagot, miközben a többiek kevernek, kavarnak ebben a szatirikus, néha drámai húrokat is megpendítő vígjátékban. S hogy mindez ilyen szépen lejön a színpadról, az persze elsősorban Valló Péter érdeme. Az egyik legismertebb színházi szakemberről már régóta tudjuk, hogy tudatos kompozíciójú, a tartalmat kiemelő, a közönségre figyelő rendező, aki színészeit is kiválóan irányítja. A bemutató előtt beszélgettünk, és örömmel mesélte, hogy nagyon jó színészgárda jött össze a Goldoni-darabra, a szereposztás igazi siker lehetőségét hordozza. Valószínűleg nem udvariasságból mondta, hiszen rendezte már a Mirandolinát másutt is, például 2000-ben a Radnóti Színházban.
Tóth Ildikó (Mirandolina) és Sághy Tamás (Fabrizio) Fotó: Nagy Norbert
A címszerepben Tóth Ildikó nagyon jó választás. Természetes, ahogyan azt megszoktuk tőle. Mindenféle manír nélkül, könnyedén játssza Mirandolinát, miközben a kétségeit is érzékelteti. A férfiak jó ritmusban, a szerepeikben rejlő lehetőségeket kihasználva szerencsétlenkednek körülötte. Hirtling István szánandó-esendő, örökké éhes őrgrófja a végére már-már szerethetővé válik, ráadásul ő megérzi, mi zajlik Mirandolinában. Konkurense, a felkapaszkodtt gór Quintus Konrád kedvvel és színekkel formálja meg a nem túl bonyolult intellektusú parvenüt, és az előadás néhány jó bemondását köszönhetjük neki. Sághy Tamás, szállodai altisztként és Mirandolina vőlegényeként azt a fajta férfit játssza, aki csak addig hajlandó erre a szerepre, amíg a nő önálló. A nőgyűlölő lovag, Mirandolina ellenfele Szabó Győző, aki összetett alakítást nyújt, szatirikus színekkel jellemezve a nagy érzelmi ívet bejáró férfit. A színésznőcskék, Varga Gabriella és Dézsi Éva Darinka mutatósak, szórakoztatóak.
Valló Péter funkcionális és időtlen díszletei között jól sikerült előadást láthatott a Vörösmarty Színház közönsége. Talán a nézőkhöz való ki-kiszólásokon lehetne javítani kicsit. A végén egyébként Mirandolina mondja a szemünkbe: merjünk bátrak lenni.