Hírek

2008.10.13. 02:29

Harminc éve fehérvári vasutas

<b>Székesfehérvár</b> - November 17-én hirdetik ki a Tárnok-Fehérvár vasúti vonalszakasz felújításáról szóló közbeszerzési tender végeredményét. A program a Fejér megyei vasúthálózat egészében rendkívüli fejlesztést jelent, ám kimarad belőle a fehérvári állomás átépítése.

Bognár Máté

A forgalom normális menetét a szolgálatban lévő vasutasok fegyelmezett munkája biztosítja, akik az alacsony műszaki körülmények mellett is balesetmentesen közlekedtették a vonatokat a nyári turisztikai szezonban. E szavakkal köszönte az itt dolgozók munkáját még szeptember közepén Túrós András, a MÁV biztonsági igazgatója, aki Székesfehérváron járt egy munkabiztonsági szemlén. A fehérvári vasútállomás területének bejárását követő értékelés során kitűntek az állomást jellemző műszaki problémák.

Mint szeptember 24-én megjelent írásunkban már beszámoltunk: a helyszíni szemlén egyértelművé vált a vágányhálózat leromlott állapota: a fővágányokon alkalmazható legnagyobb sebesség óránként 20 - egyes vágányrészeken 10 - kilométer, mely a vonatok közlekedtetésében, a menetrendszerűség biztosításában nagy nehézséget okoz. A II. világháborúban megsemmisült állomási biztosítóberendezést 1954-ben (!) részben (!) helyreállították, s az akkori kor színvonalának megfelelően korszerűsítették: ma is ez működik. A kritikán aluli állapotokat egy 2008. szeptember 9-ei baleset is jelezte: két tengellyel kisiklott és keresztbe fordult egy tehervonat kocsija, sokáig akadozott a vonatközlekedés Balaton és Veszprém felé is, a vonatok Fehérvár környéki állomásokon vesztegeltek...

Október 10-én, péntek hajnalban a vonatokra várókat is párás, ködös idő fogadta a fehérvári állomás peronjain. Egy, a fővárosba igyekvő középkorú hölgy elmondta: itt mindig lassan mennek a vonatok . Egy fiatalember arra mutatott rá, hogy néhány napja sokat késnek; egy idősebb úr pedig megjegyezte: szépek az új vonatok, de szerinte nem hosszú távú utazásra tervezték azokat. Az állomásépület sötétbe burkolózott, csak az emeleten, az egyik ablak mögül lehetett felfedezni némi szűrt fényt. Fél hat volt...

Harminc éve, 1978-ban, az első vágány melletti felvételi épületben jelentkezett először vasúti szolgálatra egy akkor 21 éves üzemmérnök, Szeleczky Béla. Nem voltunk vasutascsalád: a vasutat középiskolás koromban ismertem meg közelebbről, amikor Ercsiből naponta vonatoztam Budafokra az iskolába - mesélte folyamatos telefoncsörgés közepette az olvasólámpa mögötti asztalnál helyet foglaló jelenlegi fehérvári csomóponti vezető. A sűrű telefonálás érthető is volt: az éjszakai vasútüzemi történésekről még a váltás előtt számoltak be az éjszaka szolgálatban lévők - így a börgöndi, a szabadbattyáni, a martonvásári és a móri állomásfőnökök, a térfőnök és a főrendelkező -; de egyeztetett a társszolgálatok munkatársaival, a blokk-, a főpálya- és a távközlőmesterrel is.

Keleti pályaudvar, Déli pályaudvar, Ferencváros, Nyugati pályaudvar, Rákosrendező, Kelenföld, Szolnok, Hatvan, Balassagyarmat, Kelenföld, Dunaújváros, Székesfehérvár, Komárom, Győr, Hegyeshalom jelentkezik. A reggel negyed nyolcas körkonferencián a csomópontok vezetői számoltak be az éjszaka történtekről: Fehérvárról Szeleczky Béla csomóponti vezető. Szavai szerint a fehérvári 44-es váltó cseréje pénteken még zajlik, s bár számos vonat késett az elmúlt két napban, mégis köszönte a munkatársai embert próbáló tevékenységét: ezzel a technológiával ennyi idő alatt lehet elvégezni a feladatot .

A körkonferenciát követően a biztonsági mellényt magunkra öltve állomásbejáró útra indultunk. A közlekedő vonatok forgalombiztonsága nem veszélyeztetett - mondta a csomóponti vezető a vágányok között sétálva.

A mai adatok szerint az első hét vágányon, továbbá a kilencestől a huszonötösig tartó vágányokon óránként 20, a nyolcas vágányon 10 kilométeres engedélyezett sebességgel közlekedhetnek a vonatok. A megengedett maximális sebességet azonban számos váltó - melyet a vasutas nyelv kitérőként nevez - között korlátozni kellett. Ilyenre példa, hogy az I-es, II-es és III-as vágányok kezdőponti oldalán a 90-es számú váltónál; a végponti oldalon pedig a 93-as számú váltónál korlátozták óránként 10 kilométeresre a sebességet.

A vonatok késéseihez vezető 44-es kitérőben a blokkmester irányítása mellett a péntek reggeli órákban is számos vasúti szakember dolgozott: a váltócsere során többen a biztosító berendezés üzembe állításán, mások a váltófűtés beszerelésén tevékenykedtek. Most ez volt a leg-égetőbb probléma, a 23-as váltót már korábban kicseréltük - mondta Szeleczky Béla, aki szerint ezek tüneti kezelések: a végleges megoldást a fehérvári állomás vágányhálózatának teljes felszedése és újjáépítése jelentené .

Erre azonban egy jó darabig biztosan nem kerül sor. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. november 17-én hirdeti ki annak a közbeszerzési tendernek a végeredményét, amely a Tárnok-Székesfehérvár vonalszakasz pálya-, műtárgy- és felsővezeték építéséről; továbbá a kapcsolódó biztosító berendezési, távközlési, közmű- és kábelkiváltási munkák tervezéséről és elvégzéséről szól. A nyilvános ajánlati/részvételi szerződés tanúsága szerint a tender nyertesének 2012. december 31-éig kell teljesítenie, befejeznie a feladatokat. A program a Fejér megyei vasúthálózat egészében rendkívüli fejlesztést jelent, ám abból kimaradt a fehérvári állomás átépítése.

A munka állomások és állomásközök átépítését foglalja magában. Az állomásközök körében két vágányú pályán megújul a Tárnok-Martonvásár, Martonvásár-Kápolnásnyék, Kápolnásnyék-Gárdony, Gárdony-Dinnyés és a Diny- nyés-Fehérvár állomásköz. Átépül Martonvásár, Kápolnásnyék, Gárdony, Dinnyés állomás. A vágányok átépítésével megújul a Pusztaszabolcs-Börgönd, a Börgönd-Székesfehérvár és a Börgönd-Szabadbattyán vonalszakasz is, s ezzel párhuzamosan átépül a zichyújfalui és a börgöndi vasútállomás is. Baracska, Pettend, Velence, Velencefürdő, Agárd megállóhelyeket a peronok átépítésével együtt alakítják át, s teljesen új megállóhelyeket építenek ki Dinnyésen és Börgöndpusztán. A program során az érintett állomásokon, megállóhelyeken tíz új gyalogos aluljáró, Velencén és Kápolnásnyéken egy-egy új közúti aluljáró valósul meg.

A MÁV fejlesztési és forrásallokációs főosztálya megbízásából a MÁVTI Kft. - azaz a MÁV tervező intézete - által 2003-ban készített munkaanyagban a szakemberek rámutattak: átépítés nélkül Fehérváron rövid időn belül a forgalom fenntartása is veszélybe kerülhet, s ez a napi 240-260 vonat közlekedése mellett országos zavart okozna. A vontatási telepet a gőzmozdonyok korában építették ki, vágányhálózata teljesen elavult, a munkakörülmények az emberek egészségét veszélyeztetik. Az elavult berendezések a környezetet is károsítják. Egyedül a vasútállomás központi személyforgalmi épületét korszerűsítették, ám elmaradt az utastájékoztatási rendszer teljes kiépítése is.

A tervezők úgy látták: célszerű az állomás létesítményeinek (vágányhálózat, biztosító-berendzés, távközlő hálózat, felsővezeték) összehangolt fejlesztése, mert külön-külön felújítva tartósítanák az erkölcsileg régen elavult állapotokat . Ha a személyszállító és a tehervona- tok fogadó-indító vágányait (I-XV.) korszerű biztosítóberendezéssel szerelnék fel, akkor az állomás teljesítőképessége és a forgalom biztonsága jelentősen növelhető lenne. Szükséges a meglévő műtárgyak felújítása, az elbontott perontetők pótlása, a távközlő hálózat és a felsővezeték korszerűsítése. A tervezett fejlesztések megvalósulása esetén a Balatont, Tapolca, Nagykanizsa, Veszprém, Szombathely térségét rövidebb idő alatt lehetne elérni Budapest és Fehérvár felől.

A szakemberek a fehérvári állomás teljes rekonstrukciójának költségeit akkori árakon 15 milliárd forintra taksálták. E körbe az átépítés, a biztosítás, a meglévő létesítmények (műtárgyak) és a különféle hálózatok (távközlés, felsővezeték, közművek) felújítása és korszerűsítése tartozik.

Amellett, hogy Fehérváron számos gond jelentkezik, Szeleczky Béla szerint a kapcsolódó vonalak egy részén korszerű vonali biztosító-berendezések üzemelnek. Ilyenre példa a Budapest-Fehérvár fővonal egészén, s Dinynyés-Fehérvár, Fehérvár- Szabadbattyán és Fehérvár- Sárszentmihály között működő önműködő térközbiztosító berendezés. Ennek lényege, hogy a berendezésen jelzett képek a haladó vonatok mozgásának megfelelően változnak. Börönd-Fehérvár és Fehérvár-Moha között pedig egy mechanikus ellenmenet-kizáró biztosító-berendezés működik, mely megakadályozza a vonatok szembemenesztését.

Bejárat hívó, kijárat kézi jelzés: ez már jó - mondták a híreket a 44-es váltóról a fehérvári II-es toronyban. A bejárat hívó azt jelenti, hogy az állomás bejárati jelzőjére továbbhaladó fényjelzést nem lehet kivezérelni, csak egy villogó fehér fényt, amely arra hívja fel a mozdonyvezető figyelmét, hogy csak maximum 15 kilométer/óra sebességgel érkezhet az állomásra. A kijárat kézi jelzés azt jelenti, hogy a kijárati jelzőre szabad fény nem vezérelhető ki: ez a mozdonyvezetőnek azt az információt adja, hogy maximum 15 kilométer/óra sebességgel hagyhatja el az állomást - magyarázta a csomóponti vezető röviden a hírt.

A toronyból páratlan kilátás nyílt a péntek délelőtti állomásra. A sínek, mint megannyi ér futnak össze és ágaznak el szoros egymásutánban, hogy a peronoknál különváljanak, aztán ismét összefussanak. S a régi állomásra Budapest felől befutott a MÁV egyik új vonata, egy Flirt...

Szeleczky Béla fehérvári csomóponti vezető 1957. május 25-én született. Vasútüzemi szakos mérnökként 1978. szeptember 4-én kezdte szolgálatát a fehérvári állomáson. Volt forgalmi tanuló, üzemmérnök, körzeti vezénylő, vezetőmérnök, állomásfőnök-helyettes és állomásfőnök is, jelenleg a fehérvári csomópont vezetője. Fehérváron él, nős, két felnőtt fia van.Pusztaszabolcs-Börgönd, Börgönd-Fehérvár és a Börgönd-Szabadbattyán között a pálya átépítésével újul meg a vonalszakasz.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!