Hírek

2007.05.12. 02:29

Ki finanszírozzon?

Székesfehérvár - Nemzetközi konferencia helyszíne volt nemrég a város, amelyen az autizmussal élők jogérvényesítését vették górcső alá a hazai és nemzetközi szakemberek.

Kovalcsik Katalin

Az egész napos rendezvény a Más Fogyatékos Gyermekekért Alapítvány és a Kodolányi János Főiskola szervezésében zajlott, a főiskola épületeiben.

A megnyitót és a központi program előadásait a nagyelőadóban hallgathatta meg a több mint kétszáz, szakemberekből, önkormányzati képviselőkből, illetve érintett szülőkből, családtagokból, pedagógusokból álló közönség. A Más Fogyatékos Gyermekekért Alapítvány elnöke, Mahlerné Köfner Anikó is itt számolt be arról, hogy többszáz kérdőívet töltettek ki szülőkkel és szakemberekkel, amelyekből fény derült a hazai autizmus ellátás gyengeségeire, hiányosságaira.

Ezek közé tartozik, hogy a szolgáltatások mennyiségét és minőségét növelni kellene, és hogy az ellátásba ne csak a gyógypedagógusokat, hanem a szociális munkásokat is vonják be. Fontos lenne továbbá a korai fejlesztés heti óraátlagának a növelése - ismertette az eredményeket Mahlerné Anikó. A kérdőívek kapcsán levont következtetéseket és az alternatív javaslatokat a különböző döntéshozókhoz, a szakmai és civil szervezetekhez is eljuttatják.

A konferencia külön programjai közé tartozott az önkormányzati kerekasztal-beszélgetés és a szülőképzés. Előbbin - annak ellenére, hogy a szervezők minden megyei önkormányzatot meghívtak - csak Békés és Baranya megyéből vett részt érdeklődő. A várost Csapó Csilla alpolgármester és Móricz Zsuzsanna, az oktatási iroda vezetője képviselte. A beszélgetésen főleg a megyei és a városi önkormányzat költségmegosztásáról esett szó, az autizmussal élők nevelésében. Elhangzott: a megye és a város szokásjog alapján finanszíroz, pedig mindkettőnek kötelezettsége van a városi és vidéki gyermekek ellátásában.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

A megnyitót és a központi program előadásait a nagyelőadóban hallgathatta meg a több mint kétszáz, szakemberekből, önkormányzati képviselőkből, illetve érintett szülőkből, családtagokból, pedagógusokból álló közönség. A Más Fogyatékos Gyermekekért Alapítvány elnöke, Mahlerné Köfner Anikó is itt számolt be arról, hogy többszáz kérdőívet töltettek ki szülőkkel és szakemberekkel, amelyekből fény derült a hazai autizmus ellátás gyengeségeire, hiányosságaira.

Ezek közé tartozik, hogy a szolgáltatások mennyiségét és minőségét növelni kellene, és hogy az ellátásba ne csak a gyógypedagógusokat, hanem a szociális munkásokat is vonják be. Fontos lenne továbbá a korai fejlesztés heti óraátlagának a növelése - ismertette az eredményeket Mahlerné Anikó. A kérdőívek kapcsán levont következtetéseket és az alternatív javaslatokat a különböző döntéshozókhoz, a szakmai és civil szervezetekhez is eljuttatják.

A konferencia külön programjai közé tartozott az önkormányzati kerekasztal-beszélgetés és a szülőképzés. Előbbin - annak ellenére, hogy a szervezők minden megyei önkormányzatot meghívtak - csak Békés és Baranya megyéből vett részt érdeklődő. A várost Csapó Csilla alpolgármester és Móricz Zsuzsanna, az oktatási iroda vezetője képviselte. A beszélgetésen főleg a megyei és a városi önkormányzat költségmegosztásáról esett szó, az autizmussal élők nevelésében. Elhangzott: a megye és a város szokásjog alapján finanszíroz, pedig mindkettőnek kötelezettsége van a városi és vidéki gyermekek ellátásában.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

A megnyitót és a központi program előadásait a nagyelőadóban hallgathatta meg a több mint kétszáz, szakemberekből, önkormányzati képviselőkből, illetve érintett szülőkből, családtagokból, pedagógusokból álló közönség. A Más Fogyatékos Gyermekekért Alapítvány elnöke, Mahlerné Köfner Anikó is itt számolt be arról, hogy többszáz kérdőívet töltettek ki szülőkkel és szakemberekkel, amelyekből fény derült a hazai autizmus ellátás gyengeségeire, hiányosságaira.

Ezek közé tartozik, hogy a szolgáltatások mennyiségét és minőségét növelni kellene, és hogy az ellátásba ne csak a gyógypedagógusokat, hanem a szociális munkásokat is vonják be. Fontos lenne továbbá a korai fejlesztés heti óraátlagának a növelése - ismertette az eredményeket Mahlerné Anikó. A kérdőívek kapcsán levont következtetéseket és az alternatív javaslatokat a különböző döntéshozókhoz, a szakmai és civil szervezetekhez is eljuttatják.

A konferencia külön programjai közé tartozott az önkormányzati kerekasztal-beszélgetés és a szülőképzés. Előbbin - annak ellenére, hogy a szervezők minden megyei önkormányzatot meghívtak - csak Békés és Baranya megyéből vett részt érdeklődő. A várost Csapó Csilla alpolgármester és Móricz Zsuzsanna, az oktatási iroda vezetője képviselte. A beszélgetésen főleg a megyei és a városi önkormányzat költségmegosztásáról esett szó, az autizmussal élők nevelésében. Elhangzott: a megye és a város szokásjog alapján finanszíroz, pedig mindkettőnek kötelezettsége van a városi és vidéki gyermekek ellátásában.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

Ezek közé tartozik, hogy a szolgáltatások mennyiségét és minőségét növelni kellene, és hogy az ellátásba ne csak a gyógypedagógusokat, hanem a szociális munkásokat is vonják be. Fontos lenne továbbá a korai fejlesztés heti óraátlagának a növelése - ismertette az eredményeket Mahlerné Anikó. A kérdőívek kapcsán levont következtetéseket és az alternatív javaslatokat a különböző döntéshozókhoz, a szakmai és civil szervezetekhez is eljuttatják.

A konferencia külön programjai közé tartozott az önkormányzati kerekasztal-beszélgetés és a szülőképzés. Előbbin - annak ellenére, hogy a szervezők minden megyei önkormányzatot meghívtak - csak Békés és Baranya megyéből vett részt érdeklődő. A várost Csapó Csilla alpolgármester és Móricz Zsuzsanna, az oktatási iroda vezetője képviselte. A beszélgetésen főleg a megyei és a városi önkormányzat költségmegosztásáról esett szó, az autizmussal élők nevelésében. Elhangzott: a megye és a város szokásjog alapján finanszíroz, pedig mindkettőnek kötelezettsége van a városi és vidéki gyermekek ellátásában.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

Ezek közé tartozik, hogy a szolgáltatások mennyiségét és minőségét növelni kellene, és hogy az ellátásba ne csak a gyógypedagógusokat, hanem a szociális munkásokat is vonják be. Fontos lenne továbbá a korai fejlesztés heti óraátlagának a növelése - ismertette az eredményeket Mahlerné Anikó. A kérdőívek kapcsán levont következtetéseket és az alternatív javaslatokat a különböző döntéshozókhoz, a szakmai és civil szervezetekhez is eljuttatják.

A konferencia külön programjai közé tartozott az önkormányzati kerekasztal-beszélgetés és a szülőképzés. Előbbin - annak ellenére, hogy a szervezők minden megyei önkormányzatot meghívtak - csak Békés és Baranya megyéből vett részt érdeklődő. A várost Csapó Csilla alpolgármester és Móricz Zsuzsanna, az oktatási iroda vezetője képviselte. A beszélgetésen főleg a megyei és a városi önkormányzat költségmegosztásáról esett szó, az autizmussal élők nevelésében. Elhangzott: a megye és a város szokásjog alapján finanszíroz, pedig mindkettőnek kötelezettsége van a városi és vidéki gyermekek ellátásában.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

A konferencia külön programjai közé tartozott az önkormányzati kerekasztal-beszélgetés és a szülőképzés. Előbbin - annak ellenére, hogy a szervezők minden megyei önkormányzatot meghívtak - csak Békés és Baranya megyéből vett részt érdeklődő. A várost Csapó Csilla alpolgármester és Móricz Zsuzsanna, az oktatási iroda vezetője képviselte. A beszélgetésen főleg a megyei és a városi önkormányzat költségmegosztásáról esett szó, az autizmussal élők nevelésében. Elhangzott: a megye és a város szokásjog alapján finanszíroz, pedig mindkettőnek kötelezettsége van a városi és vidéki gyermekek ellátásában.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

A konferencia külön programjai közé tartozott az önkormányzati kerekasztal-beszélgetés és a szülőképzés. Előbbin - annak ellenére, hogy a szervezők minden megyei önkormányzatot meghívtak - csak Békés és Baranya megyéből vett részt érdeklődő. A várost Csapó Csilla alpolgármester és Móricz Zsuzsanna, az oktatási iroda vezetője képviselte. A beszélgetésen főleg a megyei és a városi önkormányzat költségmegosztásáról esett szó, az autizmussal élők nevelésében. Elhangzott: a megye és a város szokásjog alapján finanszíroz, pedig mindkettőnek kötelezettsége van a városi és vidéki gyermekek ellátásában.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

A Szülői jogérvényesítés eszközei című képzésen először Isabell Continelli, az Autism Europe szervezet alelnöke tartott előadást, Az autizmussal élők jogai Európában, hogyan tud az AE segíteni tagszervezeteinek - címmel. Az igazán izgalmas rész viszont délután következett, amikor dr. Bíró Endre jogász próbált a szülők által felvetett problémákra reagálni és az odavágó jogszabályokat ismertetni.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

A fő vágányt megint csak az iskolák finanszírozásáról szóló kérdések jelentették, aminek problematikájával a város és a megye előszeretettel labdázgat egymás között, miközben a családok falra másznak. Hiszen többen más városból (akár több száz kilométerről) költöztek Fehérvárra a Nyitott Világ nyújtotta lehetőségek miatt, és érthető módon a bürokráciából és susmusolásból adódó idegbaj hiányzik nekik a legkevésbé. A szülők a dr. Bíró szerkesztette, Jogkereső című könyv segítségével próbáltak tisztázni olyan alapfogalmakat és alapjogokat, mint például a sajátos nevelési igény , a pozitív diszkrimináció formái és területei vagy az integrált oktatásban részt vevő intézmény feladatai .

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

Ezek tudatosulása és az egyéni helyzetek megbeszélése feltehetően segítségükre válik majd a későbbi érdekérvényesítésben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!