Hírek

2007.05.11. 02:29

Eltűnik szobor és fedlap

Budapest, Fejér megye - Bár gyakran eredményesek a feljelentések, Lengyelországban autóbuszt, Budapesten köztéri bronzszobrokat, a Budapest-Fehérvár vasútvonalon kábelt, Fehérváron rézkilincset és csatornafedlapot lopnak a színesfémtolvajok - noha az árut eladva az eredeti értéknek csupán töredékét kapják meg.

Kovalcsik Katalin

Március végén Lengyelországban borzolta a kedélyeket az a három fiatal, akik egy autóbuszt loptak el, melyet egy színesfém-kereskedésbe vezettek, ahol 167 ezer forintnak megfelelő zlotyért adták el.

Megdöbbentő szemtelenség - mondták a megkérdezettek arról, hogy Budapesten egy hónapon belül több köztéri szobrot is elloptak: lába kélt a Ghandit, Dharmát és Assisi Szent Ferencet ábrázoló szobroknak, s Antall József mellszobra is eltűnt a XV. kerületből. Fehérváron a Fejér Megyei Múzeumok Igazgatósága Országzászló téri épületének bejárati ajtajáról szerda reggelre tűnt el a rézkilincs, s egy közeli épületnél is színesfémtolvajok jártak.

Az elmúlt években jelentősen emelkedett a MÁV területén a kábellopások száma: míg 2005-ben 142 esetben fordult elő, hogy biztosítóberendezési kábeleket és távközlési légvezetékeket tulajdonítottak el, addig 2006-ban 734 esetet regisztráltak. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője lapunknak elmondta: adataik szerint kábellopás tekintetében a legveszélyeztetettebb vonalszakaszok közé tartoznak az elővárosi - így a Budapest-Fehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs közti - vasútvonalak. A közvetlen káron felül a becsülhető közvetett kár jóval nagyobb, mert a forgalom zavartatásából - így a személyvonatok késése, a szerelvényfordulók elmaradása, vagy a tehervonati forgalom korlátozása miatt - jelentős hátrány éri a vasúttársaságot. (A Szárliget térségében nemrégiben történt kábellopás kapcsán például összesen 1200 perc késés keletkezett a hegyeshalmi fővonalon.) A MÁV becsülhető kára esetenként mintegy 200- 300 ezer forint, mely csak a biztosítóberendezések kábeleire vonatkozik. A MÁV évente több száz millió forintot fordít a vasúti létesítmények rongálásának megakadályozására, s az utóbbi időszakban több kábellopást sikerült megakadályozniuk. Az ugyancsak sok gondot okozó sínlopások - melyek elsősorban a vasútüzemi tevékenységből kivont vonalszakaszokra jellemzők - különösen veszélyesek: nem csupán vagyon, hanem közlekedésbiztonság elleni cselekménynek is számítanak. Igazi megoldás az lehetne - vélik a szakemberek -, ha a fémhulladékot átvevő telephelyek csak akkor vehetnének át eladásra kínált fémet, kábelvezetéket, ha bizonyított a származási helye.

A Fejérvíz Zrt. illetékességi területén a leggyakoribb az aknafedlapok lopása, például egy hónapja az Alba Ipari Zónából 5 darab csatornafedlapot vittek el, tavaly Belsőbárándról 7 darab, a vízvezeték aknát lezáró fedlap tűnt el - tudtuk meg Zsebők Lajos főmérnöktől. Az öntöttvas fedlaplopások ellen a cég (a gyakran eredményes feljelentésen túl) úgy védekezik, hogy zöldterületen ezeket nehéz vasbeton fedlapokkal pótolják. Igazi megoldásnak azt tartanák, ha az öntöttvas fedlapokat nem vehetné át egyetlen fémbegyűjtő hely sem.

Megdöbbentő szemtelenség - mondták a megkérdezettek arról, hogy Budapesten egy hónapon belül több köztéri szobrot is elloptak: lába kélt a Ghandit, Dharmát és Assisi Szent Ferencet ábrázoló szobroknak, s Antall József mellszobra is eltűnt a XV. kerületből. Fehérváron a Fejér Megyei Múzeumok Igazgatósága Országzászló téri épületének bejárati ajtajáról szerda reggelre tűnt el a rézkilincs, s egy közeli épületnél is színesfémtolvajok jártak.

Az elmúlt években jelentősen emelkedett a MÁV területén a kábellopások száma: míg 2005-ben 142 esetben fordult elő, hogy biztosítóberendezési kábeleket és távközlési légvezetékeket tulajdonítottak el, addig 2006-ban 734 esetet regisztráltak. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője lapunknak elmondta: adataik szerint kábellopás tekintetében a legveszélyeztetettebb vonalszakaszok közé tartoznak az elővárosi - így a Budapest-Fehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs közti - vasútvonalak. A közvetlen káron felül a becsülhető közvetett kár jóval nagyobb, mert a forgalom zavartatásából - így a személyvonatok késése, a szerelvényfordulók elmaradása, vagy a tehervonati forgalom korlátozása miatt - jelentős hátrány éri a vasúttársaságot. (A Szárliget térségében nemrégiben történt kábellopás kapcsán például összesen 1200 perc késés keletkezett a hegyeshalmi fővonalon.) A MÁV becsülhető kára esetenként mintegy 200- 300 ezer forint, mely csak a biztosítóberendezések kábeleire vonatkozik. A MÁV évente több száz millió forintot fordít a vasúti létesítmények rongálásának megakadályozására, s az utóbbi időszakban több kábellopást sikerült megakadályozniuk. Az ugyancsak sok gondot okozó sínlopások - melyek elsősorban a vasútüzemi tevékenységből kivont vonalszakaszokra jellemzők - különösen veszélyesek: nem csupán vagyon, hanem közlekedésbiztonság elleni cselekménynek is számítanak. Igazi megoldás az lehetne - vélik a szakemberek -, ha a fémhulladékot átvevő telephelyek csak akkor vehetnének át eladásra kínált fémet, kábelvezetéket, ha bizonyított a származási helye.

A Fejérvíz Zrt. illetékességi területén a leggyakoribb az aknafedlapok lopása, például egy hónapja az Alba Ipari Zónából 5 darab csatornafedlapot vittek el, tavaly Belsőbárándról 7 darab, a vízvezeték aknát lezáró fedlap tűnt el - tudtuk meg Zsebők Lajos főmérnöktől. Az öntöttvas fedlaplopások ellen a cég (a gyakran eredményes feljelentésen túl) úgy védekezik, hogy zöldterületen ezeket nehéz vasbeton fedlapokkal pótolják. Igazi megoldásnak azt tartanák, ha az öntöttvas fedlapokat nem vehetné át egyetlen fémbegyűjtő hely sem.

Megdöbbentő szemtelenség - mondták a megkérdezettek arról, hogy Budapesten egy hónapon belül több köztéri szobrot is elloptak: lába kélt a Ghandit, Dharmát és Assisi Szent Ferencet ábrázoló szobroknak, s Antall József mellszobra is eltűnt a XV. kerületből. Fehérváron a Fejér Megyei Múzeumok Igazgatósága Országzászló téri épületének bejárati ajtajáról szerda reggelre tűnt el a rézkilincs, s egy közeli épületnél is színesfémtolvajok jártak.

Az elmúlt években jelentősen emelkedett a MÁV területén a kábellopások száma: míg 2005-ben 142 esetben fordult elő, hogy biztosítóberendezési kábeleket és távközlési légvezetékeket tulajdonítottak el, addig 2006-ban 734 esetet regisztráltak. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője lapunknak elmondta: adataik szerint kábellopás tekintetében a legveszélyeztetettebb vonalszakaszok közé tartoznak az elővárosi - így a Budapest-Fehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs közti - vasútvonalak. A közvetlen káron felül a becsülhető közvetett kár jóval nagyobb, mert a forgalom zavartatásából - így a személyvonatok késése, a szerelvényfordulók elmaradása, vagy a tehervonati forgalom korlátozása miatt - jelentős hátrány éri a vasúttársaságot. (A Szárliget térségében nemrégiben történt kábellopás kapcsán például összesen 1200 perc késés keletkezett a hegyeshalmi fővonalon.) A MÁV becsülhető kára esetenként mintegy 200- 300 ezer forint, mely csak a biztosítóberendezések kábeleire vonatkozik. A MÁV évente több száz millió forintot fordít a vasúti létesítmények rongálásának megakadályozására, s az utóbbi időszakban több kábellopást sikerült megakadályozniuk. Az ugyancsak sok gondot okozó sínlopások - melyek elsősorban a vasútüzemi tevékenységből kivont vonalszakaszokra jellemzők - különösen veszélyesek: nem csupán vagyon, hanem közlekedésbiztonság elleni cselekménynek is számítanak. Igazi megoldás az lehetne - vélik a szakemberek -, ha a fémhulladékot átvevő telephelyek csak akkor vehetnének át eladásra kínált fémet, kábelvezetéket, ha bizonyított a származási helye.

A Fejérvíz Zrt. illetékességi területén a leggyakoribb az aknafedlapok lopása, például egy hónapja az Alba Ipari Zónából 5 darab csatornafedlapot vittek el, tavaly Belsőbárándról 7 darab, a vízvezeték aknát lezáró fedlap tűnt el - tudtuk meg Zsebők Lajos főmérnöktől. Az öntöttvas fedlaplopások ellen a cég (a gyakran eredményes feljelentésen túl) úgy védekezik, hogy zöldterületen ezeket nehéz vasbeton fedlapokkal pótolják. Igazi megoldásnak azt tartanák, ha az öntöttvas fedlapokat nem vehetné át egyetlen fémbegyűjtő hely sem.

Az elmúlt években jelentősen emelkedett a MÁV területén a kábellopások száma: míg 2005-ben 142 esetben fordult elő, hogy biztosítóberendezési kábeleket és távközlési légvezetékeket tulajdonítottak el, addig 2006-ban 734 esetet regisztráltak. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője lapunknak elmondta: adataik szerint kábellopás tekintetében a legveszélyeztetettebb vonalszakaszok közé tartoznak az elővárosi - így a Budapest-Fehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs közti - vasútvonalak. A közvetlen káron felül a becsülhető közvetett kár jóval nagyobb, mert a forgalom zavartatásából - így a személyvonatok késése, a szerelvényfordulók elmaradása, vagy a tehervonati forgalom korlátozása miatt - jelentős hátrány éri a vasúttársaságot. (A Szárliget térségében nemrégiben történt kábellopás kapcsán például összesen 1200 perc késés keletkezett a hegyeshalmi fővonalon.) A MÁV becsülhető kára esetenként mintegy 200- 300 ezer forint, mely csak a biztosítóberendezések kábeleire vonatkozik. A MÁV évente több száz millió forintot fordít a vasúti létesítmények rongálásának megakadályozására, s az utóbbi időszakban több kábellopást sikerült megakadályozniuk. Az ugyancsak sok gondot okozó sínlopások - melyek elsősorban a vasútüzemi tevékenységből kivont vonalszakaszokra jellemzők - különösen veszélyesek: nem csupán vagyon, hanem közlekedésbiztonság elleni cselekménynek is számítanak. Igazi megoldás az lehetne - vélik a szakemberek -, ha a fémhulladékot átvevő telephelyek csak akkor vehetnének át eladásra kínált fémet, kábelvezetéket, ha bizonyított a származási helye.

A Fejérvíz Zrt. illetékességi területén a leggyakoribb az aknafedlapok lopása, például egy hónapja az Alba Ipari Zónából 5 darab csatornafedlapot vittek el, tavaly Belsőbárándról 7 darab, a vízvezeték aknát lezáró fedlap tűnt el - tudtuk meg Zsebők Lajos főmérnöktől. Az öntöttvas fedlaplopások ellen a cég (a gyakran eredményes feljelentésen túl) úgy védekezik, hogy zöldterületen ezeket nehéz vasbeton fedlapokkal pótolják. Igazi megoldásnak azt tartanák, ha az öntöttvas fedlapokat nem vehetné át egyetlen fémbegyűjtő hely sem.

Az elmúlt években jelentősen emelkedett a MÁV területén a kábellopások száma: míg 2005-ben 142 esetben fordult elő, hogy biztosítóberendezési kábeleket és távközlési légvezetékeket tulajdonítottak el, addig 2006-ban 734 esetet regisztráltak. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. szóvivője lapunknak elmondta: adataik szerint kábellopás tekintetében a legveszélyeztetettebb vonalszakaszok közé tartoznak az elővárosi - így a Budapest-Fehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs közti - vasútvonalak. A közvetlen káron felül a becsülhető közvetett kár jóval nagyobb, mert a forgalom zavartatásából - így a személyvonatok késése, a szerelvényfordulók elmaradása, vagy a tehervonati forgalom korlátozása miatt - jelentős hátrány éri a vasúttársaságot. (A Szárliget térségében nemrégiben történt kábellopás kapcsán például összesen 1200 perc késés keletkezett a hegyeshalmi fővonalon.) A MÁV becsülhető kára esetenként mintegy 200- 300 ezer forint, mely csak a biztosítóberendezések kábeleire vonatkozik. A MÁV évente több száz millió forintot fordít a vasúti létesítmények rongálásának megakadályozására, s az utóbbi időszakban több kábellopást sikerült megakadályozniuk. Az ugyancsak sok gondot okozó sínlopások - melyek elsősorban a vasútüzemi tevékenységből kivont vonalszakaszokra jellemzők - különösen veszélyesek: nem csupán vagyon, hanem közlekedésbiztonság elleni cselekménynek is számítanak. Igazi megoldás az lehetne - vélik a szakemberek -, ha a fémhulladékot átvevő telephelyek csak akkor vehetnének át eladásra kínált fémet, kábelvezetéket, ha bizonyított a származási helye.

A Fejérvíz Zrt. illetékességi területén a leggyakoribb az aknafedlapok lopása, például egy hónapja az Alba Ipari Zónából 5 darab csatornafedlapot vittek el, tavaly Belsőbárándról 7 darab, a vízvezeték aknát lezáró fedlap tűnt el - tudtuk meg Zsebők Lajos főmérnöktől. Az öntöttvas fedlaplopások ellen a cég (a gyakran eredményes feljelentésen túl) úgy védekezik, hogy zöldterületen ezeket nehéz vasbeton fedlapokkal pótolják. Igazi megoldásnak azt tartanák, ha az öntöttvas fedlapokat nem vehetné át egyetlen fémbegyűjtő hely sem.

A Fejérvíz Zrt. illetékességi területén a leggyakoribb az aknafedlapok lopása, például egy hónapja az Alba Ipari Zónából 5 darab csatornafedlapot vittek el, tavaly Belsőbárándról 7 darab, a vízvezeték aknát lezáró fedlap tűnt el - tudtuk meg Zsebők Lajos főmérnöktől. Az öntöttvas fedlaplopások ellen a cég (a gyakran eredményes feljelentésen túl) úgy védekezik, hogy zöldterületen ezeket nehéz vasbeton fedlapokkal pótolják. Igazi megoldásnak azt tartanák, ha az öntöttvas fedlapokat nem vehetné át egyetlen fémbegyűjtő hely sem.

A Fejérvíz Zrt. illetékességi területén a leggyakoribb az aknafedlapok lopása, például egy hónapja az Alba Ipari Zónából 5 darab csatornafedlapot vittek el, tavaly Belsőbárándról 7 darab, a vízvezeték aknát lezáró fedlap tűnt el - tudtuk meg Zsebők Lajos főmérnöktől. Az öntöttvas fedlaplopások ellen a cég (a gyakran eredményes feljelentésen túl) úgy védekezik, hogy zöldterületen ezeket nehéz vasbeton fedlapokkal pótolják. Igazi megoldásnak azt tartanák, ha az öntöttvas fedlapokat nem vehetné át egyetlen fémbegyűjtő hely sem.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!