Hírek

2006.07.24. 02:29

A tömeg és közlekedése

Székesfehérvár - Állítólag Magyarországon két dologhoz ért mindenki. A futballhoz és a közlekedéshez. Utóbbit talán még többet is szidjuk - főleg ha tömegközlekedésről van szó. Hogy Fejér megyében mire számíthatunk a közeljövőben, arról Tóth Istvánt, az Alba Volán Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük.

Mórocz Zsolt

- Mennyire fő a feje egy nagyvállalat első emberének egy olyan gazdasági helyzetben, amikor számos bizonytalan tényező van?

- Természetesen mint minden gazdálkodó szervezetet, bennünket is érint a jelenlegi hazai helyzet. Több szempontból is. Az egyik az, hogy a mi legfontosabb költségsorunk az energia, ezen belül is a gázolaj ára. Az elmúlt egy-másfél évben ennek a világpiaci ára hétről hétre emelkedett. További negatív tényező a forint gyengülése, s a minden vállalkozót és munkavállalót érintő megszorító intézkedéseket is igencsak megérezzük majd.

- A nagyvállalatok többsége jelenleg kivárásra rendezkedik be óvatosan, vagy egyáltalán nem fejleszt munkaerőt, elhalasztja a kevésbé fontos beszerzéseket.

- Ez nálunk nem kivitelezhető. Nem mondhatjuk, hogy egy ideig visszafogjuk a termelést, vagy esetleg átállunk egy másik termék gyártására. A mi termékünket, az utazóközönséget a továbbiakban is hasonló, vagy jobb színvonalon kell tartanunk, mint eddig. A nehézségek ellenére is. Az Alba Volán Zrt. alaptevékenysége a közszolgáltató jellegű közúti közlekedés biztosítása helyi és helyközi viszonylatban. Ez a világban mindenhol, ahol elfogadható színvonalú szolgáltatást nyújtanak - eleve veszteséges. Mi inkább előremenekülünk, megkeressük annak a lehetőségét, hogy egy újabb, fiatalabb, korszerűbb járműparkkal csökkenthessük a javítási költségeket.

- Milyen autóbuszok beszerzését tervezik?

- Egy társaság helyzetét egyértelműen mutatja a járműparkjának összetétele, esztétikai és műszaki állapota. Ebben a 24 haza Volán-társaság között az élmezőnyben vagyunk. Emellett a szakembergárda szakmai felkészültsége is az európai színvonalú szolgáltatók közé emeli az Alba Volánt. Természetesen azzal tisztában vagyunk, hogy az utazóközönség ennyivel nem éri be, de mi megpróbálunk úgy az önkormányzatoknak, mint az utasoknak megfelelni. Ami a fejlesztéseket illeti a márciusban elfogadott, eredeti tervezettel ellentétben több új, illetve használt autóbuszt állítunk forgalomba. (Közben természetesen selejtezünk is, így a növekedés összességében kisebb mértékű.) Rövid időn belül kiírunk egy újabb közbeszerzési pályázatot, amellyel az eddigi járműbeszerzési politikánkat új irányba kívánjuk vinni az eddig általunk, de mások által sem alkalmazott, úgynevezett LPG-tipusú, gázüzemű autóbuszok forgalomba állítását tervezzük, szám szerint tíz darabot. Ennek egyik fő oka az élhetőbb, tisztább levegőjű város megvalósítása. Várhatóan szeptember elsejétől megvalósítjuk a régóta kért palotavárosi bekötést. E területen kilenc méternél nem hosszabb, alacsony padlójú autóbuszok közlekednek majd, egyelőre péntekenként-szombatonként éjszaka.

-Ha az egyéni érdekeket, kívánságokat nehéz is figyelembe venni, teljesíteni, de egyáltalán ezek eljutnak-e önökhöz, elkezdenek-e gondolkodni a megoldásokon?

- Természetesen, az utasok írásban, vagy telefonon is jelzik a gondokat - általában azt, hogy melyik területről hová nem tudnak éppen eljutni. Ilyenkor vizsgáljuk, hogy jogos-e az igény, a társadalom nagy részét érinti-e a probléma? Másrészt a saját gépkocsivezetőink is jelzik, ha például egy új munkahely létesülésével megnő az utasforgalom és az önkormányzat is gyakorta fogalmazza meg kéréseit a változtatásra. Ilyen volt a Vásárhelyi lakótelep esete, amikor az új beköltözők utaztatását - az út elkészülte után - meg tudtuk oldani.

- Melyek a megye leginkább problémás területei?

- A problémák java a helyközi és távolsági közlekedésben jelentkezik. Amit hosszú éveken keresztül nem tudtunk például megoldani, az a Velencei-tó déli részének helyközi és helyi közlekedése. Amíg szigetszerű megoldásokban gondolkodtunk, addig sikertelenek voltunk, három évvel ezelőtt viszont egységes rendszerré állítottuk össze a tó keleti szélétől a nyugatiig elhelyezkedő településeket, így egy közlekedési kistérségi rendszer problémát oldottunk meg, amelyre nagyon büszkék is voltunk. Hasonló a gond Enying térségében, s már itt is előrehaladott tárgyalásokat folytatunk azért, hogy Szabadhidvég, Lajoskomárom, Enying közlekedési problémáját közösen kezelve egy közös megoldással rukkoljunk elő, még az idei évben. Hosszú évek óta keressük a megoldást a Pákozd-Sukoró térségben, ahol a nyári hétvégéken a kiskertjükbe, víkendházaikhoz igyekvő tulajdonosok közlekedésében vannak problémák, de mivel ez szezonális jellegű, erre még nem tudtunk igazi megoldást kitalálni.

- A járműveket évekig vezetik munkatársaik. Ám mi a helyzet az utánpótlással? Akar egyáltalán ma valaki autóbuszvezető lenni?

- Örömmel mondhatom, hogy igen. Tanfolyamainkon folyamatosan képezzük az autóbuszvezetőket, akik közül a legtöbben aztán az Alba Volánnál szeretnének elhelyezkedni. Hiány van viszont a karbantartó szakmunkásból. Vannak évek, amikor ki is marad az autóvillamossági, vagy autószerelői képzés. Ha ezt nem tudjuk orvosolni, néhány év múlva komoly gond lesz a szakemberhiány.

- A tömegközlekedőket szinte kivétel nélkül érdekli, hogy lesz-e az ősszel jegy- és bérletáremelés?

- Nem lesz népszerű, amit most mondok, de áremelésre - elsősorban a helyi közlekedésben - mindenképpen szükség lenne. Tarhatatlan ugyanis az a helyzet, hogy míg Székesfehérvár és Dunaújváros közlekedése az összes megyei jogú város között kiemelkedő helyzetben van, a tarifák más városok sokkal kevésbé színvonalas közlekedéséhez viszonyítva nálunk alacsonyabbak, akár az autóbuszon váltott menetjegyeket, akár a bérletjegyeket tekintjük. Míg az összvonalas havibérlet Fehérváron 3250 forint, Tatabányán például 3700 forint - ez megmagyarázhatatlan, a két város tömegközlekedésének színvonalát összehasonlítva. A helyközi közlekedés ármegállapító szerepét a Pénzügyminisztérium gyakorolja, így e téren ebben az évben nem számítunk változásra. A helyi tömegközlekedés ármegállapítása önkormányzati jogosultság, így mind Fehérvár, mind Dunaújváros önkormányzatát meg fogjuk keresni az áremelési szándékunkkal. Az áremeléshez egyébként hozzá kell tennem, hogy az Alba Volán Zrt. az elmúlt években minőségbiztosítási pályázatokon vett részt és a megyei díj után a regionális minőségi díjat is elnyerte. Ebben az évben pedig a nemzeti minőségi díjra pályázunk - ehhez nyilván sok feltételnek meg kell felelnünk. A pályázati anyagot a június 30-i határidőre leadtuk. Az eddig elnyert címek tudatában azt gondolom bátran mondhatom, hogy a szolgáltatásunk színvonala országosan a legjobbak között van, a tarifáink viszont ezt nem követik, nem tükrözik.

- A technika remélhetőleg az autóbuszokon is egyre inkább teret nyer. Mi a helyzet a csipkártyás rendszerrel?

- Móron a helyi közlekedés bérletrendszerét váltottuk ki csipkártyával, ez egy szigetszerű megoldás volt. Az Elektra Hungária nevű országos rendszerhez kapcsolódva - az országban elsőként - az Alba Volán vezette be Fehérvár és Mór helyközi és távolsági közlekedésében (s egyúttal Mór helyi viszonylatában) a csipkártyás bérletrendszert. Az országban másutt még nincs ilyen rendszer, nálunk viszont eddig több mint 500 utas élt a lehetőséggel. Az év végéig azonban szeretnénk csipkártyával ellátni mind a körülbelül harmicezer bérletest - Dunaújváros kivételével, ahol a rendszer bevezetésére egy következő körben kerülhet sor.

-

- Mennyire fő a feje egy nagyvállalat első emberének egy olyan gazdasági helyzetben, amikor számos bizonytalan tényező van?

- Természetesen mint minden gazdálkodó szervezetet, bennünket is érint a jelenlegi hazai helyzet. Több szempontból is. Az egyik az, hogy a mi legfontosabb költségsorunk az energia, ezen belül is a gázolaj ára. Az elmúlt egy-másfél évben ennek a világpiaci ára hétről hétre emelkedett. További negatív tényező a forint gyengülése, s a minden vállalkozót és munkavállalót érintő megszorító intézkedéseket is igencsak megérezzük majd.

- A nagyvállalatok többsége jelenleg kivárásra rendezkedik be óvatosan, vagy egyáltalán nem fejleszt munkaerőt, elhalasztja a kevésbé fontos beszerzéseket.

- Ez nálunk nem kivitelezhető. Nem mondhatjuk, hogy egy ideig visszafogjuk a termelést, vagy esetleg átállunk egy másik termék gyártására. A mi termékünket, az utazóközönséget a továbbiakban is hasonló, vagy jobb színvonalon kell tartanunk, mint eddig. A nehézségek ellenére is. Az Alba Volán Zrt. alaptevékenysége a közszolgáltató jellegű közúti közlekedés biztosítása helyi és helyközi viszonylatban. Ez a világban mindenhol, ahol elfogadható színvonalú szolgáltatást nyújtanak - eleve veszteséges. Mi inkább előremenekülünk, megkeressük annak a lehetőségét, hogy egy újabb, fiatalabb, korszerűbb járműparkkal csökkenthessük a javítási költségeket.

- Milyen autóbuszok beszerzését tervezik?

- Egy társaság helyzetét egyértelműen mutatja a járműparkjának összetétele, esztétikai és műszaki állapota. Ebben a 24 haza Volán-társaság között az élmezőnyben vagyunk. Emellett a szakembergárda szakmai felkészültsége is az európai színvonalú szolgáltatók közé emeli az Alba Volánt. Természetesen azzal tisztában vagyunk, hogy az utazóközönség ennyivel nem éri be, de mi megpróbálunk úgy az önkormányzatoknak, mint az utasoknak megfelelni. Ami a fejlesztéseket illeti a márciusban elfogadott, eredeti tervezettel ellentétben több új, illetve használt autóbuszt állítunk forgalomba. (Közben természetesen selejtezünk is, így a növekedés összességében kisebb mértékű.) Rövid időn belül kiírunk egy újabb közbeszerzési pályázatot, amellyel az eddigi járműbeszerzési politikánkat új irányba kívánjuk vinni az eddig általunk, de mások által sem alkalmazott, úgynevezett LPG-tipusú, gázüzemű autóbuszok forgalomba állítását tervezzük, szám szerint tíz darabot. Ennek egyik fő oka az élhetőbb, tisztább levegőjű város megvalósítása. Várhatóan szeptember elsejétől megvalósítjuk a régóta kért palotavárosi bekötést. E területen kilenc méternél nem hosszabb, alacsony padlójú autóbuszok közlekednek majd, egyelőre péntekenként-szombatonként éjszaka.

-Ha az egyéni érdekeket, kívánságokat nehéz is figyelembe venni, teljesíteni, de egyáltalán ezek eljutnak-e önökhöz, elkezdenek-e gondolkodni a megoldásokon?

- Természetesen, az utasok írásban, vagy telefonon is jelzik a gondokat - általában azt, hogy melyik területről hová nem tudnak éppen eljutni. Ilyenkor vizsgáljuk, hogy jogos-e az igény, a társadalom nagy részét érinti-e a probléma? Másrészt a saját gépkocsivezetőink is jelzik, ha például egy új munkahely létesülésével megnő az utasforgalom és az önkormányzat is gyakorta fogalmazza meg kéréseit a változtatásra. Ilyen volt a Vásárhelyi lakótelep esete, amikor az új beköltözők utaztatását - az út elkészülte után - meg tudtuk oldani.

- Melyek a megye leginkább problémás területei?

- A problémák java a helyközi és távolsági közlekedésben jelentkezik. Amit hosszú éveken keresztül nem tudtunk például megoldani, az a Velencei-tó déli részének helyközi és helyi közlekedése. Amíg szigetszerű megoldásokban gondolkodtunk, addig sikertelenek voltunk, három évvel ezelőtt viszont egységes rendszerré állítottuk össze a tó keleti szélétől a nyugatiig elhelyezkedő településeket, így egy közlekedési kistérségi rendszer problémát oldottunk meg, amelyre nagyon büszkék is voltunk. Hasonló a gond Enying térségében, s már itt is előrehaladott tárgyalásokat folytatunk azért, hogy Szabadhidvég, Lajoskomárom, Enying közlekedési problémáját közösen kezelve egy közös megoldással rukkoljunk elő, még az idei évben. Hosszú évek óta keressük a megoldást a Pákozd-Sukoró térségben, ahol a nyári hétvégéken a kiskertjükbe, víkendházaikhoz igyekvő tulajdonosok közlekedésében vannak problémák, de mivel ez szezonális jellegű, erre még nem tudtunk igazi megoldást kitalálni.

- A járműveket évekig vezetik munkatársaik. Ám mi a helyzet az utánpótlással? Akar egyáltalán ma valaki autóbuszvezető lenni?

- Örömmel mondhatom, hogy igen. Tanfolyamainkon folyamatosan képezzük az autóbuszvezetőket, akik közül a legtöbben aztán az Alba Volánnál szeretnének elhelyezkedni. Hiány van viszont a karbantartó szakmunkásból. Vannak évek, amikor ki is marad az autóvillamossági, vagy autószerelői képzés. Ha ezt nem tudjuk orvosolni, néhány év múlva komoly gond lesz a szakemberhiány.

- A tömegközlekedőket szinte kivétel nélkül érdekli, hogy lesz-e az ősszel jegy- és bérletáremelés?

- Nem lesz népszerű, amit most mondok, de áremelésre - elsősorban a helyi közlekedésben - mindenképpen szükség lenne. Tarhatatlan ugyanis az a helyzet, hogy míg Székesfehérvár és Dunaújváros közlekedése az összes megyei jogú város között kiemelkedő helyzetben van, a tarifák más városok sokkal kevésbé színvonalas közlekedéséhez viszonyítva nálunk alacsonyabbak, akár az autóbuszon váltott menetjegyeket, akár a bérletjegyeket tekintjük. Míg az összvonalas havibérlet Fehérváron 3250 forint, Tatabányán például 3700 forint - ez megmagyarázhatatlan, a két város tömegközlekedésének színvonalát összehasonlítva. A helyközi közlekedés ármegállapító szerepét a Pénzügyminisztérium gyakorolja, így e téren ebben az évben nem számítunk változásra. A helyi tömegközlekedés ármegállapítása önkormányzati jogosultság, így mind Fehérvár, mind Dunaújváros önkormányzatát meg fogjuk keresni az áremelési szándékunkkal. Az áremeléshez egyébként hozzá kell tennem, hogy az Alba Volán Zrt. az elmúlt években minőségbiztosítási pályázatokon vett részt és a megyei díj után a regionális minőségi díjat is elnyerte. Ebben az évben pedig a nemzeti minőségi díjra pályázunk - ehhez nyilván sok feltételnek meg kell felelnünk. A pályázati anyagot a június 30-i határidőre leadtuk. Az eddig elnyert címek tudatában azt gondolom bátran mondhatom, hogy a szolgáltatásunk színvonala országosan a legjobbak között van, a tarifáink viszont ezt nem követik, nem tükrözik.

- A technika remélhetőleg az autóbuszokon is egyre inkább teret nyer. Mi a helyzet a csipkártyás rendszerrel?

- Móron a helyi közlekedés bérletrendszerét váltottuk ki csipkártyával, ez egy szigetszerű megoldás volt. Az Elektra Hungária nevű országos rendszerhez kapcsolódva - az országban elsőként - az Alba Volán vezette be Fehérvár és Mór helyközi és távolsági közlekedésében (s egyúttal Mór helyi viszonylatában) a csipkártyás bérletrendszert. Az országban másutt még nincs ilyen rendszer, nálunk viszont eddig több mint 500 utas élt a lehetőséggel. Az év végéig azonban szeretnénk csipkártyával ellátni mind a körülbelül harmicezer bérletest - Dunaújváros kivételével, ahol a rendszer bevezetésére egy következő körben kerülhet sor.

-

- Mennyire fő a feje egy nagyvállalat első emberének egy olyan gazdasági helyzetben, amikor számos bizonytalan tényező van?

- Természetesen mint minden gazdálkodó szervezetet, bennünket is érint a jelenlegi hazai helyzet. Több szempontból is. Az egyik az, hogy a mi legfontosabb költségsorunk az energia, ezen belül is a gázolaj ára. Az elmúlt egy-másfél évben ennek a világpiaci ára hétről hétre emelkedett. További

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!