Hétvége

2007.09.01. 02:28

Hungarikum biodízel

A hagyományos biodízelhez képest nem keletkezik melléktermék, s nem csak repcéből, de napraforgóból is előállítható Thész János, Boros Béla és Király Zoltán találmánya. Thész Jánost kérdeztük az újdonságról .

Kovalcsik Katalin

A bioüzemanyagok alternatívát jelentenek a fosszilis üzemanyagokkal szemben, mivel ez utóbbiak mennyisége véges, előbb-utóbb elfogynak. Ez persze jó néhány évtized múlva fog csak bekövetkezni, és nem az emberi előrelátás az elsősorban, amely a bioüzemanyagok bevezetését már most propagálja, hanem a mindenki számára egyre inkább nyilvánvalóvá váló klímaváltozás. Az üvegházhatás elsődleges előidézője az üzemanyagok elégetése során keletkező szén-dioxid. Ugyan ez a gáz nélkülözhetetlen a vegetáció fejlődéséhez, a fotoszintézishez, de az évmilliókig többé-kevésbé állandónak mutatkozó szén-dioxid koncentrációt az emberiség a fosszilis üzemanyagok elégetésével egyre erőteljesebben növeli. Belátható, hogy ha mondjuk a napraforgó magból kisajtolt olajat égetjük el a kőolaj helyett, akkor az így keletkező szén-dioxidot a napraforgó következő generációja fel fogja használni az ő fejlődéséhez és így tovább. Tehát a megújuló üzem-anyagok használata esetén nem növeljük a légköri széndioxid koncentrációt, mert ez az anyag ilyen értelemben körforgást végez. Így a bioüzemanyagoknak számos fajtája létezik a közönséges tüzi-fától kezdve az állati trágyából kinyerhető metángázon át a napraforgóból, repcéből és számos más növényből kisajtolható olajokból készíthető üzemanyagokig bezárólag, mint amilyen a biodízel is. Ez utóbbi gyakorlatilag egyenértékű helyettesítője a gáz- vagy dízelolajnak. Hasonlóan, a bioetanol, mely erjesztéssel készül kukoricából, cukornádból, a benzinüzemű járművek üzemanyaga lehet, bár így 30 százalékkal csökken a motor teljesítménye.

- Az önök találmányának a hatásfoka a kiemelkedő, vagy az, hogy az előállításánál kevesebb felesleges melléktermék keletkezik?

- A biodízel egy egyszerű átalakítással kapott származéka a növényi olajoknak, de akár az állati zsíradékoknak is. Ugyanis e két anyag az úgynevezett trigliceridek családjába tartozik, mindketten a glicerinnek zsírsavakkal alkotott észterei, és mint ilyenek, nélkülözhetetlen táp-anyagaink is. A növényi olajok túl sűrűek ahhoz, hogy kellő mértékben (megfelelő apró cseppekben) beporlaszthatóak legyenek a dízelmotorok égésterébe. Az olaj hígabbá tételéhez a triglicerid molekulák viszkozitását kell csökkenteni, azaz apróbb molekulákra kell szétszabdalni őket. Ebben a folyamatban négy apróbb molekula keletkezik, amiből három dízel üzemanyagként hasznosítható, a negyedik - a glicerin - viszont nem. Ez tíz-tizenkét százalékban keletkezik, így egyre halmozódik a biodízel gyártóknál. Hogy ennek méretét szemléltessem: az USA-ban idén 700 ezer tonna biodízelt állítanak elő, a melléktermékként keletkező glicerin csekély 3500 vasúti kocsit töltene meg. A világon ebben az évben olyan négymillió tonna biodízel előállítását tervezik, tessék számolni... Mi egy teljesen új módját dolgoztuk ki a trigliceridek móltömeg-csökkentésének, minek következtében a glicerinváz is része lesz az új üzemanyag-nak, azaz eljárásunkban a természetadta trigliceridek minden egyes atomja hasznosul üzemanyagként, nincs melléktermék. Ezt az új motorhajtóanyagot a feltalálók (Thész János vegyészmérnök, Boros Béla gépészmérnök és Király Zoltán vegyészmérnök) neveinek kezdőbetűiből egyszerűen TBK -nak neveztük el. Az anyag és az eljárás szabadalmi védelem alatt áll, és már túl is vagyunk az első motorfuttatási kísérleteken, kiváló eredménnyel. A motor leadott teljesítménye megegyező a klasszikus biodízelnél tapasztaltakkal, viszont a mért koromkibocsátás csak fele.

- Mit jelent az új szabadalom környezetvédelmi szempontból?

- Az EU direktívák szerint 2010-re a motorhajtóanya-goknak átlagosan 5,75 százalékban kell tartalmazniuk megújuló üzemanyagot. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlatban mint csupán csak kiegészítő komponenssel számolhatunk a biodízel különböző fajtáival, annak ellenére, hogy ezek önmagukban is alkalmasak dízelüzemű motorok meghajtására. Így vonatkozik mindez a TBK-ra is. Feltétlenül említendő ugyanakkor, hogy a biodízel és a TBK is sokkal-sokkal környezetbarátabb, mint a kőolajszármazék gázolaj, hiszen például teljesen kénmentesek, nem tartalmaznak aromás komponenst, emissziós profiljuk az egy nitrogénoxid kibocsátástól eltekintve jóval kedvezőbb.

- Ha például az utcai dízelmotoros autómba szeretnék a TBK-ból tankolni, kell-e a motoron átalakítást végezni?

- A motor semmiféle átalakítást nem igényel, ez előfeltétele valamennyi új motorhajtóanyag bevezetésének. Ugyanis e téren a motorgyártók és az autógyárak diktálnak . De egyelőre ne töltsön a TBK-ból az autójába, mert az jövedéki termék (lesz), tehát ön az abszurd honi viszonyok miatt adócsalónak fog minősülni. Ezzel szemben például Ausztráliában a háztartásokat egyenesen biztatják otthoni készítésű biodízel előállítására és használatára! Sok cég készít mobil biodízel gyártó berendezéseket - persze, a glicerin begyűjtés így még nagyobb gond lesz. Egyébként anyagunkat a piacra jutás előtt még szabványosítani is kell, ha minden összejön, akkor a jövő év végén megjelenhetünk a piacokon.

- Mennyire lehet a bioüzemanyagokat lenyomni az olajipari cégek torkán ?

- Hosszabb távon valamiféle kompromisszum várható e téren, amely áldoz a környezetvédelem oltárán is, de a hatalmas olajcégek érdekeire is tekintettel lesz. Itt feltétlenül említendő egy fontos momentum: a bioüzemanyagok megtermeléséhez tetemes földterületekre van szükség, tehát esetleg olyanokra is, amelyeket az élelmiszer termelés elől vonnánk el. Ennek jelei már itthon is tapasztalhatók: a gazdák érdeklődése a repce termesztése felé fordult az utóbbi időben, ebből remélvén biztosabb megélhetést. Ad abszurdumig víve az olajos magvak termesztésének a szándékát, nem elképzelhetetlen, hogy valamikor be kell majd avatkozni a kormányzatoknak ebbe a folyamatba. Ez tehát egyszer etikai kérdéssé (is) fog válni. A TBK itt is fel tud mutatni egy hatalmas pozítívumot: miután azonos mennyiségű kiindulási anyagból (pl. repceolaj) a mi esetünkben húsz százalékkkal több üzemanyagot nyerünk ki, így adott mennyiségű TBK előállításához ugyanennyivel kisebb területre van szükség, tehát ennyivel több marad élelmiszer termelésre.

- Érdeklődnek-e nagyobb konszernek az önök fejlesztése iránt, vagy agyonhallgatják a dolgot?

- A TBK és eljárásunk az év első felében megrendezett genfi, kuala-lumpuri és varsói találmányi világkiállításokon is aranyérmet nyert, nagy nemzetközi érdeklődéstől övezve. Többekkel tárgyalunk, de azt szeretnénk, hogy hazai befektetők kapcsolódjanak be a folyamatba, hogy anyagunk hungarikumként vonuljon be az eu-s és a nemzetközi piacokra is. Az önök lapján keresztül is szeretnénk felhívni a figyelmét a biodízel gyártásba befektetni kívánóknak, hogy a TBK jobb , azaz nekik plusz húsz százalék extra terméket és plusz húsz százalék extra profitot, az országnak meg olcsóbb, környezetbarátabb üzemanyagot eredményez. Eljárásunkban a hagyományos biodízel gyártásból felhalmozott glicerint is fel tudjuk használni, tehát idővel el tudjuk fogyasztani mások szennyező anyagát, átkonvertálva azt egy hasznos üzemanyaggá.

- Gazdaságos lehet-e Magyarországon bioüzemanyag alapanyagot termelni?

- A dotáltságuk okán igen. Azonban itt egy másik fontos kérdés is felmerül: hazánkban a repce (mint az eu-s biodízelszabványt egyedül kielégítő terméket szolgáltató alapanyag) vetésterülete meglehetősen korlátozott, és az időjárási viszonyok sem igazán ideálisak e növény termesztéséhez. Tehát a hazai repcetermés erősen behatárolja az ebből előállítható biodízel mennyiségét. És itt jön be a TBK újabb előnye: mi napraforgóolajból is képesek vagyunk előállítani olyan üzemanyagot, amely az ún. jódszám tekintetében (ez a biodízel eltarthatóságára utal) a szabványoknak megfelelően teljesít, szemben a klasszikus biodízellel, amely erre nem képes, kizárva így a napraforgót az alapanyagok sorából. A TBK bevezetésével viszont egy csapásra három-négyszeresére nőne a hazai nyersanyagforrás. Lehet számolgatni befektetőknek, gazdáknak, és az országnak!

- Az önök találmányának a hatásfoka a kiemelkedő, vagy az, hogy az előállításánál kevesebb felesleges melléktermék keletkezik?

- A biodízel egy egyszerű átalakítással kapott származéka a növényi olajoknak, de akár az állati zsíradékoknak is. Ugyanis e két anyag az úgynevezett trigliceridek családjába tartozik, mindketten a glicerinnek zsírsavakkal alkotott észterei, és mint ilyenek, nélkülözhetetlen táp-anyagaink is. A növényi olajok túl sűrűek ahhoz, hogy kellő mértékben (megfelelő apró cseppekben) beporlaszthatóak legyenek a dízelmotorok égésterébe. Az olaj hígabbá tételéhez a triglicerid molekulák viszkozitását kell csökkenteni, azaz apróbb molekulákra kell szétszabdalni őket. Ebben a folyamatban négy apróbb molekula keletkezik, amiből három dízel üzemanyagként hasznosítható, a negyedik - a glicerin - viszont nem. Ez tíz-tizenkét százalékban keletkezik, így egyre halmozódik a biodízel gyártóknál. Hogy ennek méretét szemléltessem: az USA-ban idén 700 ezer tonna biodízelt állítanak elő, a melléktermékként keletkező glicerin csekély 3500 vasúti kocsit töltene meg. A világon ebben az évben olyan négymillió tonna biodízel előállítását tervezik, tessék számolni... Mi egy teljesen új módját dolgoztuk ki a trigliceridek móltömeg-csökkentésének, minek következtében a glicerinváz is része lesz az új üzemanyag-nak, azaz eljárásunkban a természetadta trigliceridek minden egyes atomja hasznosul üzemanyagként, nincs melléktermék. Ezt az új motorhajtóanyagot a feltalálók (Thész János vegyészmérnök, Boros Béla gépészmérnök és Király Zoltán vegyészmérnök) neveinek kezdőbetűiből egyszerűen TBK -nak neveztük el. Az anyag és az eljárás szabadalmi védelem alatt áll, és már túl is vagyunk az első motorfuttatási kísérleteken, kiváló eredménnyel. A motor leadott teljesítménye megegyező a klasszikus biodízelnél tapasztaltakkal, viszont a mért koromkibocsátás csak fele.

- Mit jelent az új szabadalom környezetvédelmi szempontból?

- Az EU direktívák szerint 2010-re a motorhajtóanya-goknak átlagosan 5,75 százalékban kell tartalmazniuk megújuló üzemanyagot. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlatban mint csupán csak kiegészítő komponenssel számolhatunk a biodízel különböző fajtáival, annak ellenére, hogy ezek önmagukban is alkalmasak dízelüzemű motorok meghajtására. Így vonatkozik mindez a TBK-ra is. Feltétlenül említendő ugyanakkor, hogy a biodízel és a TBK is sokkal-sokkal környezetbarátabb, mint a kőolajszármazék gázolaj, hiszen például teljesen kénmentesek, nem tartalmaznak aromás komponenst, emissziós profiljuk az egy nitrogénoxid kibocsátástól eltekintve jóval kedvezőbb.

- Ha például az utcai dízelmotoros autómba szeretnék a TBK-ból tankolni, kell-e a motoron átalakítást végezni?

- A motor semmiféle átalakítást nem igényel, ez előfeltétele valamennyi új motorhajtóanyag bevezetésének. Ugyanis e téren a motorgyártók és az autógyárak diktálnak . De egyelőre ne töltsön a TBK-ból az autójába, mert az jövedéki termék (lesz), tehát ön az abszurd honi viszonyok miatt adócsalónak fog minősülni. Ezzel szemben például Ausztráliában a háztartásokat egyenesen biztatják otthoni készítésű biodízel előállítására és használatára! Sok cég készít mobil biodízel gyártó berendezéseket - persze, a glicerin begyűjtés így még nagyobb gond lesz. Egyébként anyagunkat a piacra jutás előtt még szabványosítani is kell, ha minden összejön, akkor a jövő év végén megjelenhetünk a piacokon.

- Mennyire lehet a bioüzemanyagokat lenyomni az olajipari cégek torkán ?

- Hosszabb távon valamiféle kompromisszum várható e téren, amely áldoz a környezetvédelem oltárán is, de a hatalmas olajcégek érdekeire is tekintettel lesz. Itt feltétlenül említendő egy fontos momentum: a bioüzemanyagok megtermeléséhez tetemes földterületekre van szükség, tehát esetleg olyanokra is, amelyeket az élelmiszer termelés elől vonnánk el. Ennek jelei már itthon is tapasztalhatók: a gazdák érdeklődése a repce termesztése felé fordult az utóbbi időben, ebből remélvén biztosabb megélhetést. Ad abszurdumig víve az olajos magvak termesztésének a szándékát, nem elképzelhetetlen, hogy valamikor be kell majd avatkozni a kormányzatoknak ebbe a folyamatba. Ez tehát egyszer etikai kérdéssé (is) fog válni. A TBK itt is fel tud mutatni egy hatalmas pozítívumot: miután azonos mennyiségű kiindulási anyagból (pl. repceolaj) a mi esetünkben húsz százalékkkal több üzemanyagot nyerünk ki, így adott mennyiségű TBK előállításához ugyanennyivel kisebb területre van szükség, tehát ennyivel több marad élelmiszer termelésre.

- Érdeklődnek-e nagyobb konszernek az önök fejlesztése iránt, vagy agyonhallgatják a dolgot?

- A TBK és eljárásunk az év első felében megrendezett genfi, kuala-lumpuri és varsói találmányi világkiállításokon is aranyérmet nyert, nagy nemzetközi érdeklődéstől övezve. Többekkel tárgyalunk, de azt szeretnénk, hogy hazai befektetők kapcsolódjanak be a folyamatba, hogy anyagunk hungarikumként vonuljon be az eu-s és a nemzetközi piacokra is. Az önök lapján keresztül is szeretnénk felhívni a figyelmét a biodízel gyártásba befektetni kívánóknak, hogy a TBK jobb , azaz nekik plusz húsz százalék extra terméket és plusz húsz százalék extra profitot, az országnak meg olcsóbb, környezetbarátabb üzemanyagot eredményez. Eljárásunkban a hagyományos biodízel gyártásból felhalmozott glicerint is fel tudjuk használni, tehát idővel el tudjuk fogyasztani mások szennyező anyagát, átkonvertálva azt egy hasznos üzemanyaggá.

- Gazdaságos lehet-e Magyarországon bioüzemanyag alapanyagot termelni?

- A dotáltságuk okán igen. Azonban itt egy másik fontos kérdés is felmerül: hazánkban a repce (mint az eu-s biodízelszabványt egyedül kielégítő terméket szolgáltató alapanyag) vetésterülete meglehetősen korlátozott, és az időjárási viszonyok sem igazán ideálisak e növény termesztéséhez. Tehát a hazai repcetermés erősen behatárolja az ebből előállítható biodízel mennyiségét. És itt jön be a TBK újabb előnye: mi napraforgóolajból is képesek vagyunk előállítani olyan üzemanyagot, amely az ún. jódszám tekintetében (ez a biodízel eltarthatóságára utal) a szabványoknak megfelelően teljesít, szemben a klasszikus biodízellel, amely erre nem képes, kizárva így a napraforgót az alapanyagok sorából. A TBK bevezetésével viszont egy csapásra három-négyszeresére nőne a hazai nyersanyagforrás. Lehet számolgatni befektetőknek, gazdáknak, és az országnak!

- Az önök találmányának a hatásfoka a kiemelkedő, vagy az, hogy az előállításánál kevesebb felesleges melléktermék keletkezik?

- A biodízel egy egyszerű átalakítással kapott származéka a növényi olajoknak, de akár az állati zsíradékoknak is. Ugyanis e két anyag az úgynevezett trigliceridek családjába tartozik, mindketten a glicerinnek zsírsavakkal alkotott észterei, és mint

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!