2010.08.07. 03:37
Egy mézes-mázas Angyal
A csókakői hegyen áll egy házikó, aminek tényleg van némi mézeskalács ház fílingje... A bejárat előtt tábla figyelmeztet: ez itt a Mézes-mázas Angyal-vár galéria, azaz Csuporné Angyal Zsuzsa birodalma.
S hogy miért mézes is meg mázas? Arról később...
Legutóbb, Fehérváron, a Művészetek Házában a kézművesek regionális kiállításán láthattuk az általa készített mézeskalácsokat, no meg azokat az ütőfákat, amelyeket az ő tervei alapján faragott ki alkotótársa. Akkor tudtam meg, hogy ő az a mézes-bábos asszony, aki néhány éve költözött a festői Csókakőre. Amikor pedig kiderült, hogy Budapesten, az idei mesterségek ünnepén a mézeskalács lesz az egyik főszereplő, felhívtam, hogy megkérdezzem: mivel készül a nagyszabású, augusztusi bemutatóra? A legjobbkor , hiszen most ki se látszik a munkából. Mert nem csak a saját kollekciójára kell ügyelnie: ő rendezi a budapesti tárlatot a mézes-bábosok munkáiból... Mégsem vonakodik a találkozótól, bebocsátást nyerek galériájába.
Ezért miközben Angyalvári Mihály, a cica kíséretében a galéria felé vesszük az irányt, hálából elsütöm a tréfát: szerencsére ebben a házikóban nem a vasorrú bába, hanem egy Angyal süti a mézes csodákat. De ő v
édelmébe veszi a vasorrút: nem úgy történt, ahogy azt a Grimm testvérek megírták! A Jancsi és Juliska mese valódi szereplője egy szent asszony volt, ám a szenzációhajhász Grimmék rájöttek: az embereket csak a véres-rémes történetek érdeklik. (Na tessék, kiderül: a (rém)mesék tekinthetők a bulvárcikkek előfutárának...)
Ám nincs idő a témában elmélyülni, hiszen a műhelygalériában csodálatos mázas edények és szépséges mézes-bábok látványa fogad. Íme a rejtély nyitja: Angyal Zsuzsa kettős élete. Ő ugyanis olyan fazekas népi iparművész, aki még mézes-bábos is. Azt meséli, három kicsi gyerek mellett kezdte építgetni a fazekas-karrierjét, közben érdekelte a mézeskalácsosság is. Ám a gyereknevelés mellett ebben már nem volt igazán energiája elmélyülni: az édesanyja viszont az ő ösztönzésére is kitanulta a mézesmesterség csínját-bínját. Így szinte egyszerre lettek népi iparművészek: Zsuzsa fazekasként, az édesanyja mézes-bábosként... A mamája elvesztése után ő mindkettőt folytatta, s a két tevékenység nála elválaszthatatlan. Fazekasként szép és praktikus sütőedényeket formál, olyanokat amelyben szív, bárány, hal formájú, díszes kalácsot lehet készíteni. De használaton kívül szépen mutatnak ezek a formák a konyha falán is.
Ám mindez a mézeskalácsosságra is hat: Angyal Zsuzsa előszeretettel készít cserépdúcok segítségével is mézeskalácsot. Meséli: ennek már a rómaiaknál voltak hagyományai. A cserépdúc egy szépen megformált, felszínén mintázott, kiégetett agyaglap, amely olyan, akár a pecsételő: rányomják a tésztára, amin kirajzolódik a minta. Így a fazekas Angyal Zsuzsa azért készíti a különféle cserépdúcokat, apró cseréppecséteket, hogy a mézeskalácsos Angyal Zsuzsa is dolgozni tudjon...
Persze, akadnak ebben a galériában faragott ütőfák is. Később, már a középkorban kezdték el a mézes-bábosok ezekkel kialakítani a süteményformát. A műfaj divatja a német nyelvterületről érkezett, erre emlékeztetnek a magyar mézeskalácsosok szakszavai is a szinte felismerhetetlenné torzult német kifejezések. A strájholás a kisütött tészta festése. Az ájzolás meg: a színes tészta díszítése színezett habbal. Ami pedig a budapesti tárlatot illeti, Angyal Zsuzsa hagyományőrzőként a régi dúcok motívumait tanulmányozza, sok rajzot is készített ehhez. A kiállításra olyan mézeskalács-sorozatot alkot, amellyel megmutatja, miként lehet ugyanazt az alapmotívumot a legkülönbözőbb, ismert technikák alkalmazásával újrafogalmazni. A motívum nem változik, de többféle módon is megszülethet: írókázva, esetleg magvakkal díszítve vagy ájzolva. Zsuzsa azt mondja, a rómaiak egyszerű süteményei után a közönség igénye alapján később kezdtek mind színesebbé válni a vásárfiaként kínált mézes-bábok. A híres nürnbergi mesterek a natúr mézeskalácson kirajzolódó dombornyomatot szamárvezetőnek használták, ezek nyomán festették a süteményt. Ám ezekkel a csodás darabokkal sok munka volt, s a bizony a tömegtermelés leegyszerűsítette az eljárást. Sokan a dúcot elhagyták, csak festettek: így jelentek meg az erősen színezett, sőt, agyondekorált portékák.
Amíg mi Zsuzsa míves sorozatának darabjaiban gyönyörködünk, ő készülődik: kérésünkre megmutatja, hogyan is készül a híres tészta. Liszt és méz az alap: ezt a rómaiak vaníliával bolondították. Nézzük, amint szakszerű mozdulatokkal összegyúrja a matériát: gyakorlott keze pontosan érzi, milyen állagúnak kell lennie. Megmutatja, hogyan kell a nyomófába belelapogatni a tésztát, ahhoz, hogy gyönyörű mintázatot kapjon. Amikor a cserépdúccal kezd pecsételni, már én is erős kedvet érzek, hogy kipróbáljam. Hiszen ezekkel az eszközökkel bárki varázsolhat ha nem is olyan szép süteményeket mint Zsuzsa. A közös sütés pedig az ünnepek előtt akár összehozhatja a család apraját-nagyját... Hát van-e, lehet-e ennél fontosabb?