2013.01.09. 17:57
Nehéz helyzetben a pályaválasztás előtt állók
Székesfehérvár - Ismét a média érdeklődés és a társadalmi viták kereszttüzében a felsőoktatás. A leendő egyetemi, főiskolai hallgatók és tanáraik egyre nehezebben igazodnak el a felvételi követelményrendszer változásainak útvesztőjében. Honnan hova tartunk, miről szólnak a felsőoktatást érintő viták, erről kérdeztem Dr. Hoffmann Orsolya főiskolai tanárt, a Kodolányi János Főiskola nemzetközi- és felnőttképzési rektor-helyettesét.
- Mindez rosszul érint bennünket, engem kétszeresen is, mivel végzős gimnazista az egyik fiam. Úgy vélem, több kérdésben is megoldást jelenthetne a világos és következetes kommunikáció az egymásnak ellentmondó vélemények és utasítások helyett. Sikerült elérni, hogy a költségtérítési díjakat mindenki sorscsapásként élje meg, ugyanakkor az Egyesült Államokban például mindenki számára világos - hacsak nem a nagyon hátrányos helyzetűekről van szó -, hogy a szülő feladata a gyermeke felsőoktatási tanulmányainak finanszírozása.
Bizonytalanságot szül az emberekben, hogy szükség van-e ennyi diplomásra, amikor „úgysem tudnak elhelyezkedni”. Megértem a legtöbb szülő belső igényét, hogy a gyermeke képzett, diplomás legyen. Arról is sok szó esik, hogy a felsőoktatásnak mennyiben feladata a munkaerőpiac igényeinek kielégítése. Szerintem nem ez az elsődleges feladat. Erre példa lehet az, ami Székesfehérváron is történt: ha két nagyobb multinacionális cég bezár egy régióban, ez felülír minden munkaerő-piaci igényt és statisztikát. A felsőoktatás nem tud reagálni azonnal ezekre a változásokra.
Hoffmann Orsolya
- A felsőoktatásban jelen lévő problémák mielőbbi megoldása egyre sürgetőbb. Ön szerint hogyan?
- Szerintem minél több jól képzett, idegen nyelvet beszélő, rugalmasan gondolkodó, a kihívásokhoz jól alkalmazkodó emberre van szükség, akik kellő empátiával is rendelkeznek. Minél több időt tölt el valaki az oktatási rendszer keretei között, erre annál nagyobb esélye nyílik. Amit a felsőoktatás nyújtani tud az adott szakterület megismerése mellett, az a gondolkodásra és nyitottságra nevelés, fogékonyság az új dolgok iránt, annak felismerése, hogy az adott helyzethez hogyan tudok majd alkalmazkodni, hogyan tudok élni a lehetőséggel.
- Nem csak a szigorodó feltételeket nehezményezik a diákok, hanem azzal is érvelnek, hogy számos európai országban még a külföldieknek sem kell tandíjat fizetni a felsőoktatási tanulmányaikért.
- Valóban, például Hollandiában, Finnországban vagy akár Ausztriában a külföldiek is „ingyen” tanulhatnak, és magas színvonalú az oktatás. Ugyanakkor érdemes pontosan tájékozódni, hogy meddig terjed az ingyenesség és mi az, amiért már fizetni kell. Ajánlom a fiataloknak, hogy éljenek azokkal a külföldi ösztöndíj lehetőségekkel, amelyeket a hazai egyetemek, főiskolák nyújtanak a képzési idő alatt. A felsőbb éves hallgatók az általuk választott külföldi intézményekben tanulhatnak egy ideig. Érdemes azon is elgondolkodni, mit tehetnénk annak elérése érdekében, hogy hazánk felsőoktatása is vonzó legyen a külföldiek számára. Ehhez az alapfeltétel, a jó színvonalú oktatás adott, ugyanakkor sokat kell dolgozni az egységes felsőoktatási imázs és marketing, a külföldbarát szolgáltatási rendszer megteremtéséért.
Diákok a Kodolányin
- A hazai felsőoktatási intézményrendszer túlméretezett, túl sok hasonló végzettségű szakembert képeznek. Egyetért?
- Részben egyetértek, ám ez az egyes intézményeken túlmutató probléma. A bolognai átalakulás uniformizálta Magyarországon a szakokat. Az intézmények azonos szakot csak azonos képzési program mentén indíthattak el. Így nehéz kitűnni a többi közül és versenyképesnek lenni. Mi a Kodolányi főiskolán megpróbáltunk olyan megoldásokat találni, hogy az adott szakterületeken belül a hallgatók a leendő szakmájuk különleges, speciális területeit is megismerhessék. Lehetővé tettük, hogy párhuzamosan több dologba is belekóstolhassanak, az alapdiplomájuk mellé egyéb szakképzettséget is szerezhessenek. Például a kommunikáció szakon a TV2 Akadémiával együttműködve megvalósul a műsorvezető, online újságíró, sportújságíró, forgatókönyvíró képzés, hallgatóinknak lehetőségük van gyakornokoskodni is a különböző műsorok gyártásában. Az andragógia szakosaink többek között a Sziget Fesztiválra mennek szakmai gyakorlatra. Szeptembertől újra beemeltük az ingyenes nyelvoktatást a képzési programba, valamint a szaknyelvi oktatást, és minden hallgatónk számára biztosítani tudunk Európában, de akár Európán kívül is tanulási, szakmai gyakorlati lehetőséget. Azt mondom, mindenki jöhessen, akarjon jönni a felsőoktatásba, okos, intelligens emberekre mindig szükség lesz. Akit felvesznek, legyen motivált, akarjon tanulni, dolgozzon meg a tudásért és a diplomájáért.