Nemzetközi elismerés

2018.01.20. 13:00

A tükrök által élesen, ősi erővel – Interjú Kubik Anna színművésszel

A tükör azt mutatja számára: létezik örök élet. Azt pedig sorsszerűnek tartja, hogy Brassóban választották meg a legjobb színésznőnek, azután, hogy több mint három évtizede mutatták be a rendszerváltozás előszelének tartott Advent a Hargitán című színdarabot a Nemzeti Színházban.

Varga Róbert

Kubik Anna (balra) Emerenc szerepében Az ajtó című darabban a Debreceni Csokonai Nemzeti Színházban

Fotó: archív

Épp januárban, amikor születésnapját is ünnepelheti az Ősiből származó Kossuth-díjas színművésznő. Kubik Anna a debreceni színház Az ajtó című előadásában Emerenc megformálásáért elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat a brassói XXVIII. Nemzetközi Kortárs Dramaturgiai Fesztiválon, ahol az esemény 28 éves történetében még nem szerepelt magyarországi előadás. Nagyon erős volt az idei mezőny, román, angol, francia és moldovai társulatok hozták el kiemelkedő produkcióikat. Nem tudott részt venni a zárógálán, ezért elhozták neki a díját decemberben Debrecenbe, ahol a Macskajátékban Gizát formálhatja meg. A január már eddig is nagyon mozgalmasan telt számára, miközben megünnepelhette 61. születésnapját a lányával, Virággal, aki meg- lepetésprogramokkal, ebéddel, kirándulással kedveskedett neki. A népszerű szín-művésznőt elmondása szerint nem zavarja az idő múlása, annyi mindennel foglalkozik, hogy észre sem veszi a napok múlását. Tartalmas ma is az élete. Rengeteg színházi főszerepet játszhatott el, filmek, tévéjátékok, rádiójátékok szóltak róla és alakításairól. A magyar színházi élet legnagyobbjaival lépett színpadra és kamera elé. Nincs hiányérzete. Viszi tovább mindazt, amit tőlük kapott. Igyekszik számára meghatározó ügyek mellé állni a magyar kultúra, a magyar nyelv őrzése érdekében. Irodalmi fellépései, társadalmi szerepvállalásai mellett egy csíkcsomortáni pajtában több éve Varga Sándorral létrehozta a székelyföldi verstábort. Jószolgálati nagykövete ritka betegségben szenvedő gyermekeknek, ez is fontos része az életének. Benne van szakmai szervezetekben, díjakat odaítélő bizottságokban, és nagyon örül annak, hogy végre létezik egy kulturális csatorna a televízióban (az M5), ahol már látni megint színházi közvetítéseket, új tévéfilmeket is.

Amikor arról kérdeztük, hogy milyen a viszonya a tükrökkel, azt válaszolta, jóban van azokkal és önmagával is, ha belenéz.

- A tükör azt mutatja, hogy létezik örök élet. Látni benne az örökségünket, utunkat, sorsunkat, küldetésünket. Azt, hogy mit szeretnék adni, mondani. Nincsen csak saját, személyes út, nem csak a saját karrierünk építése a fontos. Felelősen kell élni és cselekedni az élet minden területén, jól sáfárkodni mindazzal, amit kaptunk az égiektől. Ezek szerintem irányként mindig ott láthatók a tükörben. Ami változik, az arc, a test, az amúgy is mulandó.

A tükör azt mutatja, hogy létezik örök élet. Látni benne az örökségünket, utunkat, sorsunkat, küldetésünket. Azt, hogy mit szeretnék adni, mondani – vallja Kubik Anna
Fotós: Hatlaczki Balázs

A feladat viszont állandó, és azokat személyre szólóan kapjuk – mondta lapunknak Kubik Anna, aki ma is hisz a színház teremtőerejében, hogy hatással tud lenni a színpadi játék, a művészet és a kultúra az emberek életére, a világ jobbá tételére. Ő azt érzi, a közönség igényli, hogy elvarázsolják őt a nézőtéren, és jó gyümölcsöt vihessen haza. Ezért sem szereti az öncélú, trágárságokkal, közönségességekkel teli, hatásvadász előadásokat. Úgy gondolja, attól, hogy egy darab modern köntösbe öltöztetve szól a mának, még nem kell a legolcsóbb, legegyszerűbb eszközöket, módszereket használniuk a rendezőknek arra, hogy a közönség figyelmét felkeltsék. Mert így háttérbe szorul az ember, a gondolat. Szerinte a rendezőknek hinniük kell a színészben, és nem követni a média által generált egyszerűsített, gyors, felszínes üzenetnélküliséget, bulvár módon.

Őt olyan nagy erejű emberek vették körbe, akik mellett ennek az ellenkezőjét tapasztalhatta meg. Mindegyikük eltávozott, sőt, szinte egy társulat halt ki mellőle. Sinkovits Imre, Bessenyei Ferenc, Kállai Ferenc, Agárdy Gábor, Őze Lajos, Szemes Mari, Bubik István, Selmeczi Roland már nem él, de neki akad még dolga.

Sinkovits Imre és Kubik Anna Sütő András Advent a Hargitán című darabjában, amely a várakozás, a vezeklés, a megváltás drámája
Fotós: archív

Most januárban, amikor a születésnapját ünnepelhette, rájuk is gondolt, és eszébe jutott az is, hogy mit élhetett át többükkel több mint harminc éve egy olyan bemutatón, amely legendaként rengette meg a színházi szakmát, az országot, s kíséri Kubik Anna életét. Sütő András Advent a Hargitán című darabját a Nemzeti Színházban játszhatták el először Magyarországon. Tiltás és cenzúra állt a mű elé, ám Sík Ferenc rendező közreműködésével az mégis utat tört magának. A rendszerváltás előszelének tartják a premiert, s azt, hogy azután később még 200 alkalommal felállva tapsoltak a nézők a szereplőknek. Sinkovits Imrének, Agárdy Gábornak, Funtek Frigyesnek, Götz Annának, s természetesen Kubik Annának is, aki Árvai Rékát játszotta a darabban. Az ősbemutató 1986. január 2-án volt a Nemzeti Színházban. Forradalmian hatott mindez a nézőkre, harmincperces vastapsot kapott a stáb. Ilyenre addig nem volt példa a magyar színházi szakmában. Csakúgy, mint arra sem, hogy később egy brassói fesztiválon magyar színésznőt jutalmaznak.

- Nagyon örültem most ennek a brassói elismerés-nek, amelynek része ennek az adaptációnak a rendezője, Naszlady Éva, a dramaturgja, Adorján Beáta is, és az egész stáb, a színésztársaim. Most, hogy beszélgetünk, talán sorsszerű, hogy először vehetett részt magyarországi elő-adás ezen a fesztiválon, és első alkalommal én kaphattam színésznői jutalmat. Igen, felállítható a párhuzam lélekben az Advent a Hargitánnal, az előadással, Sütő Andrással. Ez a díj, amit most megkaptam egy Szabó Magda-darabbal, talán egy kicsi mozaikja annak, lehet békében is élni értékek mentén úgy, hogy azt keressük, ami összeköt, és nem azt, ami szétválaszt. Nem osztom a nézőteret jobb és bal oldalra, hiszen mindenkihez szeretnék szólni, adni. Örülnék, ha lenne már egy közös alap, ami az elfogadásra, a tiszteletre épülne, zavar a sok acsarkodás, az állandó feszültség az élet minden területén. Erre is jó lenne már egy csodatévő tükör – mondta a színművésznő, aki mindig szívesen gondol vissza arra, hogy a szülői háztól, ahol Ősiben megszületett, milyen messze is jutott.

Kubik Anna (balra) Emerenc szerepében Az ajtó című darabban a Debreceni Csokonai Nemzeti Színházban
Fotós: archív

Az igaz legenda

Kubik Anna szerint Ablonczy Lászlónak, az akkori Film Színház Muzsika újságírójának, Sütő András barátjának nagy szerepe volt abban, hogy az Advent a Hargitán színpadra kerülhetett. Személyes kockázatokat is vállalva járta Erdélyt, kicserélte a két ország kortárs irodalmát, élővé tette a színházi kapcsolatokat, és a korszak szinte egyedüli színháztörténeti krónikása volt

e tekintetben. Az Advent a Hargitán magyar színpadra állítása azért is számít rendszerváltónak, mert lehetett végre beszélni

a határon túli magyarság hányattatott sorsáról, kultúrájáról. Abszolút tabukat döntögettek vele. A színművésznő szerint ma is nagyon aktuális ez a mű és annak üzenete.

- A bemutató előtt a Nemzeti Színház igazgatója jelezte nekünk, hogy a román jogvédő hivatal tiltása miatt a pártközpont nem engedélyezi az Advent a Hargitán bemutatását. Ellene szavazott Lendvai Ildikó, Knopp András, Köpeczi Béláék sem támogatták a bemutatót, mellette voksolt, azt hiszem, Berecz János, és Pozsgay Imre is mellettünk állt. A plakátok már kint voltak az utcákon, Ablonczy László szinte az egész Film Színház Muzsika akkori számát ennek a premiernek szentelte. Ő ugyanis „véletlenül” nyomdába engedte az újságot. A közönség nagyon várta a darabot, ám helyette a Nemzeti vezetői a Tartuffe-öt akarták műsorra tűzni. Bubik István főszereplő azonban közölte, ő azon az estén nem hajlandó eljátszani azt. A határokon túlívelő botrányt elkerülendő mutathattuk be később mégis az elő-adást, amely életem legnagyobb élménye a mai napig. Zsúfolásig telt a Nemzeti Színház, s akik kinn rekedtek, azoknak az előadással párhuzamosan a Tiszatájban megjelent művet olvasták fel gyertyafényben és elemlámpák segítségével. Hóban, hidegben könnyezve hallgatták az emberek Sütő András leírt szavait. Ő nem lehetett itt a premieren, mert nem kapott útlevelet a román hatóságoktól. Ezért azt találtuk ki, hogy tiltakozásul a tapsrendnél nem hajolunk meg, csak megállunk a nézők előtt. Én lemegyek a színpadról, mintha keresnék valakit, majd az ott begyűjtött virágokat a színpadra felviszem, kellék hárászkendőmre elhelyezem. Azt álltuk körbe és így tapsoltuk meg az írót – mesélte Kubik Anna, aki abban az időben járt először a Hargitán, s azóta is visszatér mindig Erdélybe.

 

GAZDAG PÁLYA

Kubik Anna (Ősi, 1957. január 8.) színművész, a Magyar Művészeti Akadémia tagja. Díjak: Jászai Mari-díj (1986), Érdemes Művész (2002), Magyar Örökségdíj (2007), Kossuth-díj (2011).

1981-ben végzett Kazimir Károly és Iglódi István tanítványaként, majd a Nemzeti Színházhoz szerződött. 1991-től a Budapesti Kamaraszínház, utána a Művész Színház, végül a Thália Színház művésze volt. 1999-től ismét a Nemzeti Színház, majd 2000-től a Pesti Magyar Színház művésze.

Vendégművészként játszott az új Nemzeti Színházban, a Kecskeméti Katona József Színházban, a Kolibri Színházban, a Soproni Petőfi Színházban, most a debreceni Csokonai Nemzeti Színház tagja.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában