2019.04.11. 07:00
Nem léptek még színpadra ennyien a fehérvári találkozón
A III. Béla király téren két partra vetett hal kóválygott. Olybá tűnt, két lábon járnak. Nem volt világos, mert semmi végtag nem kandikált ki sehol. Amúgy meg embergyerek nagyságúak voltak.
A Kis Ciszteresek társulata lépett elsőként színpadra a találkozón, persze ők a fehérvári Ciszterci Szent István Gimnázium diákjai
Fotó: Nagy Norbert/ Fejér Megyei Hírlap
14 csoport, 250 színjátszó
Aki figyelte őket, vakarhatta a fejét. Ám a vakargatásból szikra támadt, és fény: nem is halak ők, akik tátognak és szenvedik a levegőt, de színészpalánták, akik a 28. Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Találkozó Fejér megyei fordulójáról csusszantak ki a tért jókora részen körülölelő Művészetek Háza hátsó kijáratán! Így történt. Jelmezben volt a két derék legény. Résztvevői voltak ők is a Fejér Megyei Művelődési Központ és a Motívum Kulturális Egyesület szervezte diákszínes napnak, amelyen rekordszámú gyermek lépett színpadra: 14 csoport összesen 250 színjátszója.
– Fehérvári társulatok mellett jöttek csoportok Veszprémből, Sárbogárdról, Dunaújvárosból, Abáról, Mányról, Isztimérről, Bicskéről, Kápolnásnyékről is – nyilatkozta a szervezők részéről Nagy Lívia. Tőle tudjuk azt is, hogy a diákok életkora 7 és 20 között lehetett, s hogy hozhattak magukkal bármit, vagyis: nem korlátozta őket és felkészítő pedagógusaikat semmilyen műfaji vagy tematikai megkötés.
A társulatok előadásait arany, ezüst, illetve bronz minősítéssel értékelhette a zsűri, attól függően, hogy a csoportvezetők előzetesen kértek-e a minősítést. Aranyat végül a veszprémi CsosziBoszik (Cholnoky Jenő iskola) és az abai Magocska (Atilla Király, illetve Sárvíz művészeti iskola) társulata kapott.
Rekordszámú gyermek lépett színpadra a diákszínes napon
Fontos témák gyerekektől
Herczeg Diána színész, drámapedagógus és Meleg Gábor magyar-, média- és drámatanár zsűrizett.
Mint Diána kifejtette, a kiemelkedő csapatmunkát nagyon értékelik, vagy éppen azt, ha különlegesen vannak a gyerekek mint játszók mozgatva a színpadon. Vagyis a felkészítő tanárok rendezői szerepe is lényegi!
– Nagyon fontosnak tartom azt, ha egy gyerekelőadást látok, hogy azt lássam, ez az ő témájuk, ők akarnak róla beszélni! – emelte ki a drámapedagógus. – Ez egyébként a legnehezebb egy csoportvezető számára: megtalálni azt a témát, amelyről érdemes és fontos beszélgetni és játszani a gyerekekkel – kapott a szón Meleg Gábor. – Hozzáteszem, talán a legnagyobb pedagógiai értéke is a gyermekszínjátszásnak, hiszen nem az a cél, hogy színházi szakembereket neveljenek a kicsikből a kollégák, hanem sokkal inkább az, hogy olyan témákról, helyzetekről, történetekről gondolkodjanak együtt, amely tanulságos és izgalmas a diákoknak – ecsetelte a tanár.