Musical

2018.09.30. 11:30

Chicago: dupla fenekű szexi revü a Vörösmarty Színházban

Tekintélyt parancsolóan megkomponált előadás s egyúttal fergeteges felnőttszórakoztatás a Vörösmarty Színházban látható Chicago musical.

Majer Tamás

Fotós: NAGY NORBERT

Fotós: NAGY NORBERT

Horváth Csaba vitte színre John Kander, Fred Ebb és Bob Fosse világhírű musicaljét, a húszas évek szesztilalmas Amerikájában játszódó Chicagót. Az elő­adás az újabb magyar fordítást, Hamvai Kornél és Varró Dániel szövegét beszéli.

A történet – parádés színészekkel

Gyilkosság, pénzéhség és korrupció, mondja egy, a proszcéniumra kiugró figura a játék elején témamegjelölés gyanánt a nagyérdeműnek. A három fogalom keresztüljárja az előadást, mint a fehérneműben flangáló fiatal feleség, Roxie Hart fegyveréből előszáguldó pisztolygolyó az őt hazugsággal megfektető piti bútorkereskedő belső szerveit, de nem ezek az előadás lényegi témái. Csak indítékok. Az igazságszolgáltatás és a bulvárszenzációk bizsergetően kéjes s hányingerkeltően utálatos összefekvésében az igazság nem más, mint jól elő­adott mese, frappáns kitaláció, érzelmekre támadó perverz manipuláció. Ebben a valóságban, aki nem tud jól beszélni, aki nem csűri-csavarja jól az igazságot megképző szót, azt legkevesebb felakasztják. (Ahogy ez egy szegény lengyel lánnyal, aki nem tud angolul, s pénze sincs, meg is történik a színpadon.) „Az egész élet fellépés, mutatvány!” – vallja Billy ­Flynn (Sághy Tamás) sztárügyvéd. Erről van itt szó.

Fentebb nevezett Roxie Hart (Kiss Diána Magdolna) valóban lepuffantotta azt a kereskedőt, Fredet. Házasságtörő kapcsolatot tartott fönt vele, de nem vágyból vagy szerelemből: a férfi azzal hitegette, hogy kapcsolatai révén sztárt csinál belőle. A puff után Roxie dutyiba kerül: vizsgálati fogság. A benne bízni vágyó férjét (Krisztik Csaba) a börtönből is kihasználja. Roxie a hűvösön komoly férjgyilkos nőtársaságba csöppen. Egyikük – őt Varga Lili játssza – azért ölt, mert a hapsija nemcsak fetrengett, sörözött és rágózott a nappali kanapéján, de nem átallott lufikat is fújni abból a rágóból. S mivel feszt kipukkasztotta, így hát meg kellett lakolnia. Mást megcsalt, megvert, megalázott az ember. Haragra, gyűlöletre hoz okot az élet eleget.

„Az egész élet fellépés, mutatvány!” – vallja Billy Flynn (Sághy Tamás) sztárügyvéd, aki megtáncoltatja az igazságot
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

A csapat legjelesebbike egy bizonyos Velma Kelly (Varga Gabriella). Ő is ölt. Velma az éjszakai élet, az Onyx lokál énekes-táncos pillangója, bulvárcímlapsztár. Izgalmas cicaharc bontakozik ki a dalok között elmesélt történetben Velma és Roxie között. Mint tudjuk, utóbbi is a hírnévről áhítozik.

A sztárokra és gyilkosságokra kihegyezett tollú firkászok „királynőjét”, Mary Sunshine-t Vásáry André, vagyis egy férfi szoprán énekes testesíti meg, ennek folytán Magyarországon először hangzanak el Mary dalai a zeneszerző John Kander által megírt eredeti hangfekvésben.

A történet fontos alakítója még Morton mama (Váradi Eszter Sára), akitől mellesleg azt is tudjuk, hogy Chicagóban az emberölés szabadidős tevékenység. A pénzzel és leszboszi sziporkával tűzbe hozható női börtönőr inkább védenceiként kezeli a lányokat, mintsem fegy­őrjükként. Az ügyvédet, a folyton győzedelmeskedő szó- és valóságmágust, Billy Flynnt is Morton mama ajánlja a lányok figyelmébe.

Zene és látvány

A színpadon hátul, körben ül és játszik a zenekar. A Székesfehérvári Helyőrségi Zenekar tagjai alakítják az Onyx lebuj, a minden igényt kielégítő szórakoztató egység muzsikusgárdáját. Mi, nézők végig itt, a bárban vagyunk, s nézzük a revüműsort: a karmester egy-egy szava, amellyel továbblendíti a cselekményt, a jelzésként szolgáló díszletek végig-végig ezt az érzetet keltik. A történet központi, bonyodalomalkotó gyilkosságakor nem dördül pisztolylövés, nincs füst és vér, helyette dobszó pattan. A börtönrácsokat sugárnyalábok jelzik, a megcsalás és gyilkosság színhelyéül szolgáló garzonlakást hosszú, neonszerűen fénylő térelválasztó csövek határolják el a fekete-fehér kockás tánctértől. Az igaz-hamis színkód a táncosok dresszén, a szereplők jelmezén is rendre visszaköszön.

Roxie (Kiss Diána Magdolna) és Velma (Varga Gabriella) végül közösen törnek sikerre
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Szexi rendezés

A rendezés úgy tálalja elénk a vért, a bűnt, a hazugságot, ahogy barackban haraphatunk rá a magra, ha nem vigyázunk. S bizony ki képes vigyázni, ha csábítja a gömbölyűség, a hamvasság, a lédús gyümölcs édes ígérete? Az előadás ugyanis táncos show, parádés attrakció, amelyben tobzódik a szexualitás. Minden szoknya felsliccelve, mindegy bugyi látható, minden lány és asszony gyönyörű és kívánatos, (majdnem) minden férfi szálkásra trenírozott, vagy ha más nem, hát csillog rajta az öltöny, miszerint gazdag és hatalmas.

 

Végezetül: ebben az előadásban, ha egy férfi nadrágsliccét gombolja ki valamelyik női figura, nos, nem történelmi hősöket, katolikus szenteket, felkent királyokat gúnyol ki, vádol meg paráznasággal a rendezés. Minden szexiség adekvát a színpadra vitt musical történetéhez, velejéhez. Tizennyolcas karika kell hozzá, hiszen nem gyerekjáték. Tekintélyt parancsolóan megkomponált előadás s fergeteges felnőttszórakoztatás a Vörösmarty Színházban látható Chicago musical.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában