Akkezdet Phiai

2017.10.01. 08:30

Hip-hop irodalom és éljen Babits! – Závada Péterrel a FIN során beszélgettünk

SZÉKESFEHÉRVÁR A klasszikus költészetrajongó rapper verses estjét fémtálcán doboló gitáros kísérte. Mindez a Fehérvári Irodalmi Napokon.

Majer Tamás

Kísérletező szövegekhez kísérletező zenei hangzásvilág dukál. A képen Závada Péter, Ratkóczi Huba

Fotó: Fehér Gábor

Závada Péter kamaszként alapította meg az Akkezdet Phiai nevű hiphop együttest – Süveg Márkkal közösen. Jelentékeny egyéniségei a slam poetry hazai szubkultúrájának. E műfaj a rap és a költészet élőszóban érvényesülő fúziós összekapaszkodása. Kicsit improvizatív, kicsit színházi. A klasszikus líra rétegzett jelentései helyett azonnali hatást akar. Nyelvhasználata olykor virtuóz, máskor sajnos fájón durva, dekadens.

Závada az elmúlt években színházban is aktív. Színpadi szerző, dramaturg, fordító. Eddig három verseskötete jelent meg. Roncs szélárnyékban című új ciklusából is felolvasott zenés verses estjén. A slam poetry jelleget Tranzaphka fantázianevű szólóprojektjének számai képviselték.

Sokat unatkozol? Kérdeztük a fellépés után az előadót. – Soha. Utoljára gyerekkoromban unatkoztam, amikor még nem fedeztem föl az olvasást, az írást. Inkább úgy mondanám, hogy könnyen unatkozom. Ezért az állandó újdonságkeresés. Ha azt érzem, hogy valami már nem izgalmas, továbblépek – beszélt a művészeti ágak, műfajok közti gyakori átjárásainak motivációjáról Závada.

Van az Akkezdet Phiainak egy dala, amelynek refrénje ennyi: „éljen a Nyugat, éljen Babits!” Az 1908-ban alapított, megkerülhetetlen irodalmi folyóirat előtt tisztelegve írták. Ezzel kapcsolatban azt firtattuk a szerzőnél, vajon azoknak az undergroundért repeső srácoknak, akik koncertjeiket járják, tudtak-e Babits-kötetet a kezükbe adni?

- A slam poetry erősen népszerűsíti az irodalmat. Azt látom, hogy a fiatalok, akik minket hallgatnak, elég gyakran jelennek meg a koncertjeinken kortárs verseskötetekkel. Előnyt jelent a fiatal olvasók eléréséhez, ha egy szerző nemcsak hagyományos verseket ír, hanem előadó is, slammel is – válaszolta.

Kísérletező szövegekhez kísérletező zenei hangzásvilág dukál. A képen Závada Péter, Ratkóczi Huba
Fotós: Fehér Gábor

Ratkóczi Huba szóló- és basszusgitáros, otthonosan jár-kel a blues- és a rockzenében is, és imádja a kísérletezést.

- Annak ellenére, hogy Peti szöveget olvas, mond, nem pedig énekel vagy hangszeren játszik, nekem mégis olyan élmény vele játszani, mintha ő is zenélne. Folyamatos kölcsönhatásban vagyunk – szólt a közös színpadi jelenlétről a zenész.

Ratkóczi Huba egy ún. loopert használt a fellépésükön. Az eszköz zenei rétegek egymásra játszását szolgálja.

- Amit élőben eljátszom egyszer a színpadon, azt ezzel közben fel tudom venni. Egy pedállal működtetem, s amikor erre rálépek, a felvétel véget ér, de rögvest vissza is hurkolja önmagát. Így körbe-körbe megy mindaz, amit följátszottam. Ez a technika lehetővé teszi, hogy új és új rétegeket vegyek fel a korábbiakra. Adott esetben egy komplett zenekari megszólalást meg tudok csinálni egymagam – avatott be minket a Soulbreakers gitárosa, hogyan is volt képes egyszerre több szólamot is egyedül eljátszani.

Ratkóczi olykor vonóval játszott a gitárokon, máskor letéve a húros hangszert, súlyos dobhangokat csalogatott elő egy fémtálcából, miközben a látvány csak annyi volt, hogy egy vicces tárgyat püföl. – Valóban, nemcsak hangszereket használtam az előadás alatt, játszottam egy egyszerű fémtálcán is, amelyre ráraktam egy szenzort. Ez ugyanolyan elektromos hangjel leadására képes, akár egy gitár. Effektekkel, zengetőkkel manipuláltam a végleges hangját. Vonzódom az experimentális, kísérleti muzsikáláshoz. Mindenre hangszerként tekintek, amely érdekes hangokat tartogat magában – mondta lelkesen a muzsikus.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában