Aries-busz

2017.09.21. 15:30

Ikarus lesz csak azért is! – Interjú Széles Gáborral, az Ikarus elnökével a fehérvári buszgyártás jövőjéről

SZÉKESFEHÉRVÁR A csütörtöki napon az Ikarusban indítják el egy új busz sorozatgyártását, a honvédelmi miniszterrel.

Nagy Zoltán Péter

Az új Ikarus busz, melynek sorozatgyártását ma kezdik meg. A katonai célokra is alkalmas jármű a nehezebb terepen is mozog

Fotó: Nagy Zoltán Péter

2014 szilvesztere előtt egy nappal elszállították Budapestre azt az új trolibuszt, amit Székesfehérváron gyártottak. Az akkori álhírekben az állt, hogy kimustrált buszokat foltoztak össze trolivá, pedig az új Ikarus 412 81GT alkatrészeinek nyolcvan százaléka hazai fejlesztésű és gyártású volt. A beígért nagy megrendelések elmaradtak, a tervek visszakerültek a fiókba és aztán csend.

E csend viszont nem tétlenséget jelentett! Kizárva a nyilvánosságot, új terveket „szőttek” Ikarusék Székesfehérváron, de ezúttal már szoros együttműködéssel a HM Currus Gödöllői Harcjárműtechnikai Zrt-vel. Igen, katonai céggel, de nem feltétlenül katonai szolgálattal indult meg egy új jármű fejlesztése.

Az ellenlábasoknak, rosszmájú megjegyzéseknek a mai napon csattanós választ ad az Ikarus, melynek elnökét, Széles Gábort kértük egy interjú erejéig, hogy segítsen megismerni azt a multifunkcionális célokra gyártandó buszt, aminek sorozatgyártását Simicskó István honvédelmi miniszterrel a mai napon ünnepélyesen indítják el.

Széles Gábor merészen gondol a jövőre, és dédelgetett álma, hogy az Ikarus gyártását ismét felfuttassa.
Fotós: Nagy Zoltán Péter

- Szegedre tavalyelőtt szállítottak le 13 trolibuszt, utána a BKV részére 2-t. Hogyan tovább Ikarus?

- Egy országos lapban tavaly augusztusban megjelent cikkben felvázoltam a stratégiát, mely alapján évi 3000 buszt fog gyártani az Ikarus, ebből most évi ezerre építünk ki gyártási kapacitást, amiből a következő másfél évben a tervek szerint 200 busz a HM-BM részére készül, úgynevezett multifunkcionális buszként.A multifunkcionális busz célja a teljes NATO kompatibilitás, tehát alkalmas legyen mind a hadsereg, mind a belügyminisztérium számára elvégzendő alábbi feladatok ellátására:

1., katonák szállítása teljes menetfelszereléssel;

2., fegyveres kísérettel rabok szállítása;

3., kórházi buszként használva 12 hordágyat 4 órán belül beszerelve, sebesültek kórházba szállítása;

4., vezetésirányítás

- Mikor indult valójában ez a program?

- Még 2015-ben indult, akkor dolgoztuk ki a HM Currus Zrt. vezetésével közösen a NATO-kompatibilis busz gyártását. Tekintettel arra, hogy ilyen típusú jármű a NATO-n belül nem létezik. Ennek a busznak az első darabját 2015 tavaszra gyártottuk le a HM Currus Zrt.-vel együttműködve, és 2015 évben került sor a csapatpróbáira, kipróbálva a legkülönbözőbb terepviszonyokat, illetve egyértelműen meghatározva e busznak azon paramétereit, amivel rendelkeznie kell egy sorozatban gyártott NATO-kompatibilis busznak.

Az új, Aries névre hallgató busz vázát hegesztik, ami a sablonasztalon áll. A gyártáshoz magas követelményeknek eleget tevő technikai eszközöket vetett be az Ikarus.
Forrás: Ikarus

- A csapatpróbák eredményeképpen indult el e járművek sorozatban való gyártása?

- Valóban eljutottunk oda, hogy olyan buszt terveztünk, készítettünk a Currus-Ikarus együttműködésében, amely megfelel a sorozatban gyárthatóság követelményeinek, illetve azon paraméterek teljesítésének, amelyek a Honvédelmi Minisztérium által meghatározott multifunkcionális buszra, illetve a NATO kompatibilitásra vonatkoznak. Az 1000 busz gyártókapacitásból – amit most kiépítünk – 200-at tervezünk a hadsereg részére készíteni, amire előzetes megállapodás van, ebből most 40 készül soron kívül.

- A csapatpróbákon miket vettek figyelembe?

- A Currus szakembereivel kiválasztásra kerültek az Ikarus buszok azon paraméterei, melyek a KFOR-erőkben a szerbiai hadszíntéren is jól szolgálták az elvárásokat.

- Nyilván a követelmények változnak. Ez csak első lépés lehetett. A honvédelem milyen szempontokat várt el az új járműtől?

- Nyilván összetett szempontoknak kellett megfelelni. Az első, hogy kettő óra alatt képesek legyenek átállítani más üzemmódra a buszt. Az alap-üzemmód az, hogy utasokat, katonákat szállít menetfelszereléssel együtt. Amennyiben szükséges, 2 órán belül átszerelhető akár sebesültszállítás, akár törzstárgyaló funkcióra.

A 40 főt szállító busz tágas és tűzbiztos belső térrel rendelkezik, amelynek hangszigetelése megközelíti a korszerű személyautókét
Forrás: Ikarus

- Valószínűleg nem lesz mindig háború, mégis úgy érzem, ez a busz a polgári életben is életképes lehet.

- Így van. Gondoljunk a havária eseményekre, tömeges balesetekre vagy akár árvizekre, tűzesetekre!

- Maradjunk egy kicsit ennél az üzemmódnál! A busz nyilvánvalóan nem kórház, de mégis, milyen szinten képes ellátni a szállított tizenkét beteget?

- Nagyjából tizenkét mentőautót pótol, azaz olyan képességei vannak, mintha tizenkét sérültet stabilizált állapotban szállítana.

- Milyen üzemmódokra képes még az új busz?

- A rabszállítás, fegyveres kíséret mellett. Erre az üzemmódra is átállítható. Ez csak látszólag egyszerű feladat, de úgy kell elvégezni, hogy külön légtérben legyenek a rabok és az őrök.

- A negyedik üzemmód a vezetésirányítás. Négy, funkciójában teljesen eltérő üzemmódról beszélünk. Összefoglalva: emberszállítás, mentőfunkció, rabszállítás, vezetésirányítás. Mennyire jellemző a nagyvilágban az efféle buszok gyártása?

- Tudomásom szerint a NATO tagállamai között ilyen busszal senki nem rendelkezik!

- A funkció szempontjainak megfelel az új busz, de a terepjárás képességét is tudja-e teljesíteni?

- Olyan Volvo alvázat használunk ebben a buszban, amely a „has magasságát” három különböző szintre képes emelni. Ezt úgy kell elképzelni, hogy egyetlen gombnyomással a busz vezetője képes átállni mostoha terepviszonyokra vagy éppen aszfaltos útra.

Az új Ikarus busz, melynek sorozatgyártását ma kezdik meg. A katonai célokra is alkalmas jármű a nehezebb terepen is mozog
Fotós: Nagy Zoltán Péter

- Az alváz, a futómű és a motor Volvo-termék. A felépítményt Székesfehérváron, az Ikarusban tervezték, készítették?

- Igen, a Currus-szal együttműködve. De a legnagyobb kérdésünk az volt, hogyan tudunk a most megrendelt 40 darab fölé menni, olyan sorozatgyártást kialakítani, ami nagyobb darabszámot képes kiszolgálni. Ehhez új gyártási technológiákat kellett üzembe állítani, és további korszerű berendezéseket kell üzembe helyeznünk.

- A technika nem esik be, ehhez beruházásra volt szükség. Milyen léptékre gondolhat a hétköznapi ember?

- Ez egy másfél milliárdos beruházást igényelt eddig. Ebből pályázaton nyertünk 400 millió forintot, 1,1 milliárd forint a saját beruházásom.

- Olyan beruházásban gondolkoznak, amihez munkaerőre szükség van. Tudják-e az ezzel kapcsolatos számokat?

- Komoly technológiai beruházásokat végzünk, de ahogy már korábban is mondtam, az Ikarus hosszú távú terveiben háromezer busz gyártása áll évente – nyilván nem a katonai buszokról beszélek most -, amihez legalább 400 ember felvételére van még szükség.

- Az élete folyamatos vállalkozás, mégis úgy tűnik, mintha ez az ikarusos projekt más lenne...

- Isteni csodának tartom, hogy a sors még megadta nekem, hogy megélhetem az Ikarus felfutását!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában