Több száz, több ezer óra

2018.09.22. 20:00

Fejér Károly nem mindennapi szenvedélynek hódol

Precízség. Nekem ez jut eszembe először a mérnöki hivatásról. Ahogyan minden apró kis részlet összeáll egy egésszé, alapos, hosszú, kitartó munkával. A hajómodellek is megkövetelik a pontosságot, de az azért kiderült számomra, ez sokkal több ennél.

Bukosza Zita

Fejér Károly és a holland kikötői vontatóhajó modellje. A kitartás és a precízség alapkövetelmény, de ennél több kell!

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Miért épp a hajó makettek? Gyerekkori álom a hajók és vitorlák iránti szeretet, vagy egy későbbi szenvedély ez az ön életében?

– Alapvetően már egészen fiatal koromban, 8-9 évesen elkezdett érdekelni a hajómodellezés, kíváncsivá tett, hogy ezek a makettek hogyan készülnek és működnek. Akkoriban az MHSZ keretein belül találkoztam a modellépítéssel. 1976-ban voltam az első versenyemen, azóta már sok szép eredmény van a hátam mögött. Később pedig nyilvánvalóan a műszaki tanulmányaim is ezt a vonalat, az ez iránti érdeklődést erősítették bennem.

Hogyan áll össze egy ilyen makett? Milyen alapanyagok kellenek, mennyire költséges és mennyi idő szükséges hozzá?

 

– Több száz, akár több ezer óra is lehet, mire egy komolyabb makettet az elejétől a végéig összeállít valaki. Nagyon fontos, hogy tervek alapján készülnek el ezek a makettek. Az én kedvenceim – és egyben a legnagyobb kihívást is jelentő makettek – az élethű modellek. Ezek abszolút méretarányosan készülnek és az eredeti hajóval megegyezőek. Több kedvencem is van, egy amerikai repülőgép-hordozó, egy partraszállást támogató hajó, egy II. világháborús gyorsnaszád hajó makettje, illetve egy holland kikötői vontatóhajó úszóképes modellje. Az előbbin például mindössze 5 milliméter nagyságúak a fedélzeten álló emberek, így méretarányos a nagyságuk a maketthez képest. Itt például rézből készültek el a figurák, ami elég aprólékos munkát igényelt. Az építéshez fát, fémet, műanyagokat is használok. A makettek, modellek viszonylag alacsony költségvetésből is kihozhatóak, de egy igazán profi versenymodellnél a határ a csillagos ég.

Fejér Károly és a holland kikötői vontatóhajó modellje. A kitartás és a precízség alapkövetelmény, de ennél több kell!
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

 

Milyen hajómodelleket építhetünk, honnan lehet folyamatosan inspirációt szerezni?

– Többféle modellkategória van. Készíthetünk hajó makettet, ezek nem működnek, itt az esztétikusság az elsődleges szempont. Egy versenymodell pedig már motormeghajtású, távirányítóval irányítható, a szép kialakítás mellett úszik a vízen, mint egy igazi nagy hajó. Van, aki például kifejezetten csak hadihajókat vagy kereskedelmi hajókat szeret építeni. Persze mindegyik modell más. Mindenkinek a fantáziájára van bízva, hogy milyen modellt épít, akár régi háborús filmekből, történelemkönyvekből is lehet inspirálódni, a lényeg, hogy legyen hozzá egy pontos műszaki tervrajz, ami alapján kivitelezhető.

Mi alapján pontoznak a bírók és mennyire strapabíróak a modellek?

– Makettversenyek egész évben vannak, ahol kiállítással együtt tekinthetjük meg a maketteket. Modellversenyeket áprilistól szeptemberig rendezünk, állóvízen. Ebben az időszakban alkalmas az időjárás az élethű makettek versenyéhez. A modellekkel egy háromszög alakú pályát kell teljesíteni, ahol az elhelyezett kapukon kell áthaladni, előre menetben, illetve hátra menetben, s egy kikötési manővert is teljesíteni kell. A bírák pontozzák a hajóépítés minőségét, valamint a pályateljesítés során azt, hogy valaki hozzáért-e egy-egy bójához, vagy hogyan haladt át az egyes kapuknál. Ezeket a modelleket komolyan fel kell készíteni a versenyre, hogy megbízhatóan és hibamentesen tudjanak a verseny során működni.

Egy II. világháborús német Schnellboot (gyorsnaszád) modellje
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Milyen a rendszeresen versenyre járók közössége?

– Szinte már baráti közösséggé formálódott, minden területről vannak visszajáró versenyzők, és persze mindig vannak „új arcok”. Vannak fiatalok is akiket a modellezés érdekel, az én tapasztalataim alapján egyáltalán nem szükséges, hogy valaki mérnök vagy műszaki végzettségű legyen ahhoz, hogy makettet, modellt építsen. Az érdeklődés sajnos nem tanítható, viszont akinél megvan, az szorgalommal, kitartással, kézügyességgel könnyen elsajátíthatja a technikákat.

Hogyan éli meg a család az ön szenvedélyét? Mennyi időt tud rá szánni a hétköznapjaiból?

– A családom elfogadta és támogat is a hajómodellezésben. A fiaim mutattak egy kis érdeklődést, de azt hiszem, nekik nem ez lesz a nagy szenvedélyük. Sokszor előfordult már, hogy a családi teendők vagy a munka miatt hetekig nem jutott időm modellezni, de ha tehetem, akkor egy kicsit elidőzök a garázsomban, van ott egy kis műhelyem, amit erre a célra alakítottam ki. Év közben az építésen van a fókusz, de a nyarak főként a versenyzésről szólnak. Számomra ez a kikapcsolódás.

A székesfehérvári mérnök egyik nagy kedvence ez az amerikai anyahajómodell
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Mennyire van kultúrája a modellezésnek, illetve ön milyen módszerekkel próbálja itthon népszerűsíteni?

– A modellezésnek nagy múltja van. A saját részemről kiállításokat szervezek, bemutatókon veszek részt. Az egyesületünk egy szakkört működtet a hajómodellezés és barkácsolás iránt érdeklődőknek, ahol hétről hétre fejleszthetik a kézügyességüket és a precizitásukat. Igény van rá, de hosszú évek óta sajnos a hely nem biztosított. Ettől függetlenül is azt mondom, bátran kezdjen bele mindenki, ragadja meg a lehetőséget, hogy kipróbálja a hajómodellezést. Az alkotás szépsége, a versenyzés öröme mindenkinek biztosított. A „tökéletes modell” megalkotása szorgalommal és kitartással, a belefektetett munkán és időn múlik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában