2025.05.19. 16:00
Mentőhelikopter is landolt az M7-es autópálya betonkockáin (képgalériával)
A Kádár-korszak egyik hatalmas fejlesztése az úthálózat modernizálása volt. Fontos hozzátenni, hogy a géppark szegényes volt, és cseppet sem modern, így könnyű volt megteremteni a harmóniát. Az M7-es autópálya betonkockáin nem csak az autók dübörögtek, hanem néha a mentőhelikopter is leszállt az úttestre.
Az M7-es autópálya hosszú éveken, évtizedeken át épült, míg elérte a jelenlegi teljes hosszát. Már 1964-ben megkezdődött az út megépítése, és 2008-ban vált véglegessé, a 226,5 kilométeres hossz, a végén az elágazással. A kezdeti időszakban súlyos problémák voltak az út minőségével, de még így is szélesebb és főleg gyorsabb volt, mint bármelyik másik út az országban. Ennek megfelelően már a Wartburgok és Trabantok korában is gyakran leszállt a mentőhelikopter az útpályára.

Két Erzsébet hídnyi híd ívelt az út felett
– Eltávolították az utolsó akadályt is és a fővárosból érkező gépkocsik most már egyetlen útkeresztezés nélkül érik el Zamárdinál a Balatont. Az eddig 113 kilométer hosszúságú útszakasz építéséhez tízmillió köbméter földet mozgattak meg. A 136 pályafeletti híd anyagából két Erzsébet híd is kitelt volna. Az új úttal egyidőben nyit meg ez az éjjel-nappal nyitva tartó elegáns, modern autós-fogadó is. Az új balatoni út kétmilliárd forintba került, megépítése azonban nemcsak a rajta száguldók, de az így tehermentesített helyi forgalom számára is hasznos. A különösen zsúfolt Siófok átmenő fogalma is csökken majd. A Balaton kissé harapósan fogadta az új utat, de lesz még barátságosabb is. Az M7-es út pedig épül tovább, éjjel-nappal. Néhány év múlva korszerű autópálya vezet Keszthelyig – vizionálta egy 1971-es Magyar Filmhíradó.
Eszpresszók és csárdák úton-útfélen
Szóval az utolsó útakadály eltávolítása után megindult az élet az autópályán. Az eszpresszókban kávéztak a hölgyek és az urak, míg a Non-Stop Autóscsárdában bárki ehetett egy cigánypecsenyét vagy csülkös babgulyást. Az árak nem voltak annyira borsosak, és jobban járt minden arra járó, ha ételre és italra költött, ugyanis a benzinkúton, az olajválság idején különösen, volt, hogy kiszáradt a kút.
Múltidéző: Az M7-es autópálya hosszú éveken, évtizedeken át épült
Kirázta a lelket is az utazóból a gyilkos tempó
A régi utak felett átívelt a pálya, megbabonázva a fotósokat, akik rögzítettek mindent, méghozzá minden szakaszon és minden irányban. A kálozi kosárfonó éppúgy igyekezett eladni a termékeit a fővárosban és a Balatonon, így kiváló megoldás volt a gyors haladás reményével kecsegtető M7-es. Azonban jól fel kellett kötni a gatyát és a portékát az utazás előtt, mert a szabályos távolságokra vágott dilatációs rések keményen odavertek a felfüggesztésnek, összerázva autót, utast és rakományt. Fontos hangsúlyozni, hogy ezek a dilatációs sávok nem valamilyen hibák voltak az útpálya felületén, hanem masszív, Clipper résvágó fűrésszel vágták a szakemberek a korábban sima betonba.
Fejér megye arculatát is formálta
Székesfehérvár és közvetlen szomszédai is bekerültek a vérkeringésbe, így a korábban eldugottnak és romantikusnak tűnő pincesor épületei napvilágra kerültek, és a modern út mellett igencsak egy másik világot, korszakot idéztek. A szabadbattyáni Gorsium Étterem azonban beilleszkedett abba a miliőbe, amit az új út formált.

Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr
A mellékutakon ment a sok birka
A felüljárók és hidak rendszere nagyon bonyolult és költséges volt. Ahogy a filmhíradóban elhangzott, a 136 híd alapanyagából kijött volna két Erzsébet híd is, ám akkoriban még nem igazán gondoltak a vonuló vad útjára, csak a többi legálisan közlekedőre. És bár sokáig ingyen használhatta bárki az autópályát, a sok birka inkább egykedvűen elsétált felette, ami akkoriban még a juhok egykedvűsége mellett is szenzáció volt.