2025.03.22. 17:30
Magukra maradt gépek gyászolják a börgöndi tragédiában elhunytakat
Másfél év telt el a 2023. szeptember 10-én, Börgöndön bekövetkezett repülőtragédia óta. Az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete azóta sem zárta le a vizsgálatot, azaz zárónyilatkozatot nem, csak hetekkel ezelőtt egy úgynevezett időközi nyilatkozatot adtak ki.

Nagyon hosszan és nagyon alaposan vizsgálták a helyszínt és a roncsokat
Fotó: FMH-archív / Tihanyi Tamás
Mi történt a North American Trojan T28-A típusú repülőgéppel és a pilótákkal? Ketten haltak meg a börgöndi repülőtragédia során, Rózsavölgyi Vilmos, a Rivair Pilótaiskola vezető oktatója és a fia, a vállalkozásban ugyancsak oktatóként dolgozó Rózsavölgyi Árpád. Rózsavölgyiék 2021-ben vásárolták meg az 1951-ben gyártott Trojant, amit egykor kiképző, felderítő és földi támogató feladatokra használtak.

Fotó: ARE
A KBSZ időközi nyilatkozata ezt írta: „Az egyik bemutató során az eseményben érintett légijármű pilótája – egy, a repülőnap hatósági engedélyében nem szereplő – műrepülő manőver végrehajtása közben elvesztette irányítását a légijármű felett és nagy sebességgel irányítatlanul a földbe csapódott. A légijárműben tartózkodó két pilóta a helyszínen életét vesztette. A légijármű becsapódásának helyszínénél – a 19-es futópálya küszöbétől körülbelül 300 méterre – parkoló gépjárműben és mellette tartózkodók közül három fő súlyosan, egy személy könnyebben megsérült. A becsapódás következtében kialakuló tűzben a személygépjármű kiégett.” A repülőnap látogatói szerint Árpád és Vilmos láthatóan jó hangulatban ültek be a repülőgépbe, amit eredetileg katonai célokra gyártottak, és legkevésbé sem műrepülésre. Az előző napi sikerüket szerették volna megismételni, hiszen szombaton, a szegedi repülőnapon probléma nélkül mutatták be az úgynevezett orsót, amit Börgöndön elhibáztak.
A vizsgálók helyszíni szemlét végeztek, fényképeket, videofelvételeket gyűjtöttek össze és készítettek, alaposan kielemezték a légijármű roncsát és minden vonatkozó dokumentumot. Minden lehetséges tanút meghallgattak. Azonban az időközi nyilatkozat sok szakember számára meglepő módon azt a megállapítást tette, hogy „még mindig nincs olyan jogszabály, amely a magyarországi polgári célú nyilvános repülőrendezvényekre vonatkozó részletes szabályozást tartalmazná. A Vb (a vizsgáló bizottság – a szerk.) a fent említettek és a vizsgálat során feltárt tények elemzése alapján a hasonló repülőrendezvények jelentős biztonsági kockázatainak csökkentése, valamint a pilóták és a közönség védelme érdekében újabb biztonsági ajánlások kiadását mérlegeli. A vizsgálat befejezése után annak eredményeit a KBSZ az idézett jogszabályok értelmében zárójelentés formájában, honlapján teszi közzé.”

Fotó: FMH-archív / Tihanyi Tamás
Ezt máig hiába várjuk, bár egyáltalán nem szokatlan, hogy két, vagy akár több évbe kerül, mire egy ilyen dokumentum napvilágot lát. Azonban az eltelt hónapoktól függetlenül tény, hogy a jelenleg érvényben lévő repülőrendezvények szabályozása és a baleset bekövetkezése között semmiféle közvetlen kapcsolatot nem tudott megállapítani a vizsgáló bizottság. Repülős szakmai körökben általános az a vélekedés, hogy a jelenleg érvényben lévő szabályozás a pilótákra és a látogatókra nézve is megfelelő biztonságot garantál, hiszen a bemutatók esetében a rendezők és a Közlekedési Hatóság szakemberei a legnagyobb körültekintéssel járnak el az engedélyek kiadása során, ilyenkor többek között kockázatelemzést is végezve.
A rendezvények számához mérten egyébként kevés baleset fordul elő, igaz, annak visszhangja a történtek súlyához képest aránytalanul nagy. Egyelőre úgy tűnik, a hatóság jogszabályi változtatásoktól várja a biztonság növelését, pedig az emberi tényezőt nem lehet kiiktatni, márpedig ezek jelentik a legnagyobb kockázatot, a pilóta hibáját semmilyen jogszabály nem tudja megelőzni. A rendőrségi vizsgálat szerint egyértelműen megállapítható volt, hogy a börgöndi tragédia bekövetkezéséhez repülőhiba vezetett, ettől eltérő véleményt a KBSZ zárónyilatkozata sem igen tartalmazhat – bár nem tudjuk, mi lesz a vizsgálat vége.
A székesfehérvári Albatrosz Repülő Egyesület hónapok óta, rendkívüli körültekintéssel készült a sorrendben 28., végül befejezetlen Börgöndi Légiparádéra, amely nap dátuma sajnos most már örökre fekete betűkkel szerepel a bázist azóta is erején felül üzemeltető szervezet emlékkönyvében. Az egyesület tagjai egy emberként, mély megrendüléssel a szívükben fejezték ki együttérzésüket az elhunyt repülősök családtagjai felé, gyászukban osztoznak, az áldozatok emlékét azóta is tisztelettel őrzik. Nem feledkeztek meg a sérültekről sem. Azonban idővel dönteniük kellett: vagy hagynak mindent veszendőbe, vagy tovább dolgoznak azért, hogy a székesfehérvári repülés fennmaradjon és a tragédia után a börgöndi bázis további létesítményekkel és rendezvényekkel együtt tovább fejlődjék. Miután a tagság többségének véleménye szerint utóbbiban egyeztek meg, túl vannak már egy újabb sikeres légiparádén, tovább szervezik a repülős táborokat, rövidesen átvesznek egy újabb hangárt, gazdagítják a múzeumot, és aktív résztvevői a Kadét és az Ifjúsági Pilóta Programnak.
Az egykori baleset természetesen nem csak a fehérváriak emlékezetében él, így van ez Rózsavölgyiék szűkebb hazájában, Csongrád-Csanád vármegyében is. Az ottani hírportál, a delmagyar.hu pénteken arról számolt be, hogy az elhunyt pilóták két An-2-es típusú repülőgépe a tragédia óta elhagyatottan áll egy jobb napokra érdemes, mára birkalegelőnek használt leszállópálya végén.