Békéltető eljárások

2025.01.07. 14:00

Fogyasztóvédelem új szinten: Rekordszámú ügy és áttörő sikerek a békéltető testületeknél!

A Fejér, Komárom-Esztergom és Veszprém vármegyék regionális békéltető testületeként működő szervezet dinamikus évet zárt 2024-ben. Csapó Csilla, a Fejér Vármegyei Békéltető Testület elnöke a feol.hu-nak adott interjúban értékelte az elmúlt év eredményeit, kiemelve az ügyek számának ugrásszerű növekedését, a sikeres egyezségeket és a fogyasztói jogérvényesítés egyre hatékonyabb lehetőségeit. Az új évben a testület célja a békéltető eljárások népszerűsítése és a fogyasztók szélesebb körű elérése, miközben tovább erősítik a regionális együttműködést, mely 2024 óta alapozza meg a hatékonyságot és a sikereket.

Fotó: Illusztráció/Shutterstock

- A vármegye békéltető testületének 2024-es éve hogyan telt? Milyen típusú megkeresések érkeztek elsősorban? 

- 2024. január 1-től működik a békéltető testület regionálisan, Fejér, Komárom-Esztergom és Veszprém vármegyék fogyasztóinak biztosítva alternatív - ingyenes és gyors - vitarendezési lehetőséget. Így a 2024-es év mindenképpen nagyon izgalmas volt, hiszen az új testület, az új eljárási szabályok és természetesen a regionalitással együtt járó megnövekedett ügyfélforgalom valóban kihívások elé állítottak bennünket. 2024-ben 925 iktatott ügyünk volt, és ezen kívül közel kettőezren fordultak meg ügyfélszolgálatunkon. Ez az ügyszám magasabb, mint 2023-ban a három megye együttes ügyszáma. A tavaly érkezett 925 ügyből 762 ügy érdemben is befejeződött. Ezek közül 40 százalék végződött a fogyasztó és a vállalkozás közötti egyezséggel és az ügyek 7 százalékában hoztunk kötelezést. Ez azt jelenti, hogy megközelítőleg minden második ügyben végrehajtható, kikényszeríthető határozat született.  Ez a szám is igazolja, hogy fogyasztói szerződések esetén mindenképpen érdemes igénybe venni a testület eljárását. Ebben az időszakban főleg a lábbelikkel, a háztartási gépekkel, bútorokkal, valamint a számítástechnikai és híradástechnikai eszközökkel összefüggésben nyújtották be a legtöbb panaszt. Változatlanul jelentős tétel a használt gépkocsi adásvételi szerződésekkel kapcsolatos ügyek. Emelkedő számban érkeznek közszolgáltatásokkal, utazási szerződésekkel és repülőjáratok késésével vagy törlésével összefüggő panaszok. A közüzemi szolgáltatások közül legnagyobb számban az elektromos árammal, valamint a víz- és csatornadíjak számlázásával kapcsolatban nyújtottak be panaszt. Változatlanul jelentős mértékben érkeztek panaszok a háztartási méretű napelemes kiserőművek (HMKE) telepítésével összefüggésben is.

Csapó Csilla, a békéltető testület elnöke 2024 sikereiről és a fogyasztóvédelem jövőjéről beszélt.
Csapó Csilla, a Fejér Vármegyei Békéltető Testület elnöke 2024 sikereit és a regionális együttműködés eredményeit értékeli, amelyek a fogyasztóvédelem hatékonyságát új szintre emelték
Fotó: feol.hu / S.Töttő Rita

- Sikerült megvalósítani a 2024-es évre szánt elvárásokat, terveket? 

- Igen, azt gondolom, sikeres évet zártunk. Nemcsak azért, mert megbirkóztunk ezzel a nagy ügyszámmal, és megszerveztük a régió megyeszékhelyein a személyes meghallgatásokat, zökkenőmentesen bonyolítottuk az ügyfélforgalmat a Fejér Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatásával és segítségével, hanem azért is, mert sikerült egy jól működő, jól felkészült testületet összekovácsolni. Igazán büszke lehetek a békéltető testületi tagokra, akik mindannyian elkötelezettek a vállalt feladatuk iránt.  Természetesen a 2025-ös év sem marad azért célok nélkül. Azt gondolom, az egyik legnagyobb feladat ebben az évben a békéltető testület munkájának, igénybevételi lehetőségének további népszerűsítése. Sajnos még jogász szakmai körökben is gyakran tapasztalom, hogy a kollégák nem, vagy csak kevésbé ismerik fel a működésünkből fakadó előnyöket és fogyasztói szerződések esetében is inkább a drágább és időben is lényegesen hosszabb bírósági utat részesítik előnyben.

- Hogyan alakul a régió többi vármegyéjével az együttműködés? 

- Nagyon szerencsések vagyunk, hiszen mind a Veszprém Vármegyei, mind a Komárom-Esztergom Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara támogatását élvezhetjük. A régió más megyeszékhelyein zajló meghallgatások helyszíneit és a hozzá tartozó infrastruktúrát ők biztosítják. Sajnos kapacitás hiányában azt nem tudjuk megoldani, hogy Veszprémben és Tatabányán is ugyanolyan folyamatos ügyfélszolgálat és adminisztrációs háttér működjön, mint Székesfehérváron, de arra van lehetőség, hogy az e-mailen és telefonon történő ügyfélfogadás mellett ezekben a városokban - előzetes egyeztetés alapján - akár személyesen is elérjenek bennünket a fogyasztók.

Fotó: Illusztráció/Shutterstock

- Milyen nehézségekkel szembesültek a fogyasztók a fogyasztóvédelmi jogszabályi változások miatt, illetve hasonló 2025-re vonatkozóan várható-e? 

- A jelen jogi szabályozás célja, hogy könnyítse a fogyasztók jogérvényesítését és ennek keretében tegye hatékonyabbá a békéltető testületek működését. Így az elmúlt évekhez képest a fogyasztók szerencsére egyszerűsödő és hatékonyabb eljárással találkozhatnak. Ezért van például, hogy 2024. január 1-től végrehajtható kötelezést is bocsáthatunk ki abban az esetben is, ha a vállalkozás nem tesz alávetéses nyilatkozatot, de a fogyasztó igénye 200 ezer forint alatti. A testület könnyebb elérhetőségét biztosítja, hogy honlapunkon keresztül is be lehet adni hozzánk a fogyasztói panaszokat, kérelmeket, sőt a fogyasztók számára is lehetővé tesszük, hogy a meghallgatásokon – ha úgy gondolják - ne személyesen, hanem online módon vegyenek részt. Így nem kell vállalniuk az utazással járó esetleges kényelmetlenségeket sem. 2025. január 1-től ismét változott a fogyasztóvédelemről szóló jogszabály, de a békéltető testületi munkát illetően csak némi pontosítás történt. Ennek egyik kiemelt pontja, hogy a testület ma már akkor is hozhat kötelezés tartalmú határozatot, ha a fogyasztó az igényét ugyan a beadványában magasabb összegben jelölte meg, de az eljárás végéig azt legfeljebb 200 ezer forintra leszállítja. Ügyfélszolgálati elérhetőségeinken (E-mailen: [email protected], Telefonon: 22/510323 vagy 22/510324) egyébként a fogyasztók továbbra is pontos és korrekt tájékoztatást kaphatnak az általuk felvetett problémával, az ügyindítással, az eljárásunk menetével kapcsolatosan.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában