Fa Nándor ismét elemezte a történteket

2024.12.08. 16:32

Vendée Globe: viharok és óceánnyi távolságok

Korábban még soha nem látott mértékben elnyúlt, szétszóródott a Vendée Globe Földet megkerülő vitorlásverseny mezőnye a déli féltekén. A vármegyénkhez több szállal kötődő magyar hajós, Weöres Szabolcs és a New Europe hátránya sajnos már akkora, hogy egy óceán választja el az élen haladó francia vitorlázótól, Charlie Dalintól. Most már csak a kihívás biztonságos befejezése lehet a célja.

 Vendée Globe: viharok és óceánnyi távolságok

Thomas Ruyant jelenleg a negyedik legjobb pozícióban szárnyal

Forrás: Vendée Globe

Ha képzeletben meghosszabbítjuk Ausztrália nyugati vonalát, azt 29 nappal a rajt után rövidesen eléri a vezető hajó, amely szorosan a jéghatár mentén vitorlázik. Ciklonok, anticiklonok, szélcsendes zónák tréfálták meg vagy kényszerítették kockáztatásra a versenyzőket, a két élen haladó francia pedig – mára kiderült – jól döntött, amikor egyszerűen a legrövidebb úton keresztülvitorlázott egy viharzónán. Ez mindenképpen bravúros teljesítménynek számít még az akkora sztárok esetében is, mint amilyennek ők számítanak a vitorlázás nemzetközi világában. A harmincnyolc egységre apadt mezőny tagjai – eddig ketten adták fel a versenyt személyi, illetve hajósérülés miatt – lényegében folyamatosan dolgoznak, kisebb és nagyobb javítani valója szinte mindenkinek akad. 

vendée globe
Vendée Globe: Egy versenyző minapi felvétele a háborgó Indiai-óceánról
Forrás: Vendée Globe

Weöres Szabolcs utolsó bejelentkezése alapján kielégítő hangulatban, tíz csomóval halad a többiek után. Komoly hátrányban vitorlázik, amely az elsőhöz képest már 5300 mérföldre dagadt, miközben a legjobbak húsz csomó feletti sebességgel tovább szárnyalnak. Fa Nándor vasárnap a szolovitorlazas.hu-nak adott szokásos elemzésében úgy vélekedett, Szabi rosszul döntött, amikor nem vitte magával A2-es genakker vitorláját, szerinte ez eddig öt napjába került, és még a verseny felénél sem jár. Nándor régi hajója, a belga irányítású ex-Alba Regia (D’ieteren Group) mostanra elhagyta a Jóreménység fokának vonalát.

A szolovitorlazas.hu-nak adott legutóbbi videó elemzésében Fa Nándor arra is magyarázatot adott, miért verhetetlenek és miért vannak behozhatatlan előnyben a francia versenyzők a riválisokkal, például olyan nagy hajós nemzet fiaival szemben, mint amilyen éppen az angol. A titok nem is annyira titok: nekünk, laikus szárazföldi patkányoknak a helyzet hasonlónak tűnik, mint a labdarúgásban. A nagy francia tengeri akadémiák sok éves kiválasztás során kutatják fel a fiatalok közül legtehetségesebbeket, akiket aztán olyan helyzetbe hoznak a szponzorok, hogy ne legyen anyagi akadálya a későbbi győzelmeknek. Ehhez a folyamathoz pedig bázisként professzionális helyszín és hibátlan menedzselés társul a hosszú távú programok során. A végeredmény egy mindent tudó vitorlázó – „csúcsragadozó” –, akinek a kisujjában van minden, amely szükséges egy korszerű IMOCA szuperhajó irányításához. „Egy ilyen világgal versenyezni mindenki számára kihívás, de nekünk különösen, hiába vannak kiváló szakembereink. Van mit néznünk és van miből tanulnunk”, vonta le a következtetést a legendás székesfehérvári hajótervező és versenyző.   

Nyolc éve ilyenkor az egyik francia versenyzőt a süllyedő hajójáról kellett kimenteni
Forrás: Spirit of Hungary projekt/RECOULES TAAF

Nándor egyébként saját utolsó Vendée Globe versenyén, 2016. december 8-án ezen a napon a Spirit of Hungary fedélzetén a 12. helyen vitorlázott a dél-indiai-óceánon. A verseny harminc százalékát tudta maga után addig és remélte a legjobbakat. Az akkori mezőny addigra a 29 indulóból súlyos hajósérülések miatt 23-ra apadt. Nyerőesélyes, nagyszerű vitorlázók kényszerültek a verseny feladására, többen közülük azonosítatlan tárggyal vagy bálnával ütköztek. Az 55 éves francia Kito Pavant-t éppen nyolc éve kellett kimenteni a hajójáról, mert olyan sebességgel rohant neki az éjszaka közepén valaminek, hogy csaknem leszakadt a tőkesúly és azonnal ömleni kezdett a víz a hajótestbe. Szerencséjére ott tartózkodott egy kutató és ellátó hajó, amely teljes sebességgel elindult a süllyedő vitorlás felé. Ha valaki most arra gondol, mennyire nem volt szerencséje Weöres Szabolcsnak azzal, hogy rögtön a verseny elején borult, gondoljon arra, hogy a már említett Pavant-nak 2008-ban az árboca tört le, 2012-ben pedig egy tankerrel ütközött – akár Fa Nándor 1996-ban a Budapesttel.  

Szabolcs és a többiek pozícióját, a hajók helyzetét IDE kattintva figyelhetik tovább.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában