2024.12.05. 17:00
Vendée Globe: a mezőny eleje kockáztat
December 4-én, szerdán Louis Burton arról értesítette a Vendée Globe versenyigazgatóságát és saját technikai csapatát, hogy súlyos sérüléseket szenvedett kötélzetének egyik mechanikai eleme. A Bureau Vallée kapitánya tíz órán át kereste a megoldást, erőfeszítései azonban hiábavalónak bizonyultak és végül a feladás mellett döntött.
A New Europe egyelőre gyenge szelet kap, négy-öt nap múlva azonban változik a helyzet
Forrás: Szabi Ocean Racing
Ha ezt tette, biztosan nem volt más választása. Burton, aki a 2020-21-es Vendée Globe-on harmadik helyen végzett, jelenleg Fokváros felé tart és körülbelül egy nap múltán oda is érhet. A Bureau Vallée már korábban is megsérült, két héttel ezelőtt Burton menet közben rendkívüli elszántsággal javította meg a hajóján keletkezett repedéseket. A feladásról szóló döntést bizonyára nehéz volt meghoznia, de nem maradt más választása. Két világkörüli, tizenöt transzatlanti kihíváson szerzett tapasztalattal a háta mögött ezúttal elhagyja a mezőnyt. A szolovitorlazas.hu így kommentálta a történteket: „Egyik nagy kedvencünk Louis, klasszis hajós és igazán rendkívüli személyiség. Óriási csalódás lehet ez neki, egy sikeres IMOCA folyamatban szembesülni azzal, hogy a vízen nem tudja a hibát javítani, de számolva a potenciális veszélyekkel, meghozta a nehéz döntést. Sajnáljuk.”
A Fokváros felé tartó hajó karbon kompozit testét a Black Pepper France megbízásából 2018-ban Magyarországon, Kápolnásnyéken – egy saját fejlesztésű és szabadalmaztatott eljárással, lézerprojektor segítségével – építette meg a Pauger Carbon. A L'Occitane en Provence nevet kapta és Armel Tripon vitorlázott vele a 2020-2021-es, kilencedik Vendée Globe-on. A 11. helyen végzett, de bizonyította kivételes képességeit a déli óceánokon. A verseny után vásárolta meg Louis Burton.
Szinte minden hajósnak akadtak problémái, az egyik hölgyversenyző, Pip Hare – akinek szereplését Fa Nándor pozitív meglepetésként értékelte –, a tőkesúllyal, majd a vitorlával bajlódott, csakúgy, mint Boris Hermann, a mezőny egyetlen német tagja. Eric Bellionnak a kormányaival gyűlt meg a baja, először a bal oldali, majd a jobb oldali felváltva emelkedett fel, heves irányváltoztatásokat okozva. „Képzeld el az autópályán, teljes gázzal, amikor hirtelen leszakad a kormány, az autó irányíthatatlanná válik, és nekiütközik az út szélének. Ezt kétszer is megtapasztaltam, éjjel, 25 csomós szélben! Ez a fajta esemény aláássa az önbizalmat és a lelkiállapotot”, üzente haza. A mezőny zöme közel jár a jéghatárhoz, de háromféle műhold figyeli folyamatosan a jéghegyeket, amelyek veszélyeztethetik a kapitányok életét.
A kihívás 25. napján Fa Nándor továbbra is aggódva figyeli annak az óriási ciklonnak a mozgását, amit az élen haladók többsége északról nagyjából megkerült, két hajó azonban nem: Nándor szerint ez versenytaktikailag jó döntés volt, a biztonság szempontjából azonban nem. Hat-nyolcméteres hullámzást jelent ez és óriási szelet, akár már ma estére. Nándor a szolovitorlazas.hu-nak elemezve azt is elmondta, hogy Afrika sarkánál ugyancsak komoly ciklonok alakultak ki, ott is „kemény a világ”.
Az élen haladó Charlie Dalin (MACIF Santé Prévoyance) és Sébastien Simon (Groupe Dubreuil) tehát a veszélyesebb déli utat választotta, egyelőre hatékonyan és elég gyorsan vitorláznak a viharos óceánon. Tőlük északra követik őket a többiek, Yoann Richomme, Thomas Ruyant, Jeremie Beyou, Nicolas Lunven (ők is mind franciák), majd a brit Goodschild. Weöres Szabolcs nagyjából tízcsomós sebességgel, a mezőnytől jócskán lemaradva, de jó hangulatban még mindig az Atlanti-óceánon, a Jóreménység-foka felé tart. Azonban még sokáig gyenge szelet kap, egy jobb, erősebb széljárásra nagyjából négy napot kell várnia, de akkor vélhetően ő is kőkemény időnek néz elébe.
Szabolcs és a többiek pozícióját, a hajók helyzetét IDE kattintva figyelhetik tovább.