2024.08.30. 10:00
Néhány nap maradt még a börgöndi repülőnapig
Ezekben a napokban célegyenesbe érkezik a 29. börgöndi repülőnap szervezése, a vármegye hosszú ideje legnépesebb rendezvénye szeptember 8-án, vasárnap várja látogatóit.
A Zlin repülőgép a Magyar Honvédség egyik legújabb típusú légijárműve, amely elsősorban kiképzési feladatokat lát el
Fotó: feol.hu
– Mára bizonyossá vált, hogy a Magyar Honvédség légiereje képviselteti magát a légiparádén – számolt be a részletekről Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke. – Katonáink elhozzák majd a repülőnapra a H-145M típusú helikoptert és a Zlin kiképző repülőgépet, mindkét korszerű légijármű személyzete statikus és dinamikus bemutatóval egyaránt készül. A többi földi program mellett ott lesznek a leszállópálya mellett a toborzók és a területvédelmi alakulat egyenruhásai, utóbbiak a közelharc izgalmas pillanatait elevenítik fel a közönség előtt. A katonák kialakítanak egy országúti ellenőrzőpontot is, ahol egy feltételezett, kritikus helyzetben fegyverrel, vaklőszerrel tartanak bemutatót.
A H145M típusú forgószárnyas kiképző, kutató-mentő, valamint fegyveres tűztámogató helikopter is, a fejlesztők egy légijárműben ötvözték ezeket a harci tulajdonságokat. Sebességével és emelkedési képességével tűnik ki vetélytársai közül: közel 300 kilométeres sebességgel képes repülni, akár tíz fővel a fedélzetén is eléri a hat kilométeres magasságot, miközben még külső súlyokat, fegyverzetet is magán hordoz. A pilóták munkáját digitális műszerek segítik. Amikor ezeknek a gépeknek az utolsó megvásárolt példányai évekkel ezelőtt, 2021 decemberében megérkeztek Magyarországra, a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program egyik fontos szakasza zárult le, hiszen a könnyű, többcélú katonai helikopterek azóta új minőséget képviselnek a honi légtérben.
A Zlin repülőgépek beszerzése 2017-ben valósult meg, azért jöttek Magyarországra, hogy felváltsák a jó öreg Jak-52-eseket. Ezek már erősebb motorral szerelt, négyüléses, felderítő és futár feladatokat elvégezni képes légijárművek, amelyek műszerezettsége korszerű, ezért részt vehetnek akár a nemzetközi légi forgalomban is. A műrepülésre, valamint az éjszakai és a műszeres feladatok végrehajtásának gyakorlására alkalmas légieszközök üzemanyagtartályaiknak köszönhetően egy feltöltéssel négy órát maradhatnak a levegőben, hatótávolságuk nyolcszáz kilométer.
– A légiprogramok sorában láthatják majd a hozzánk érkező hűséges repülőbarátok a Mi-2-es futárhelikopter műrepülését, valamint idén sem hiányozhat Börgöndről Veres Zoltán és MXS-típusú csodálatos gépe, amellyel mindent meg lehet tenni a levegőben, ami lehetséges, és egy kicsit talán többet is – folytatta Szilády. – Aztán érkezik az L-29-es Delfin, Dolhai Krisztián az Altussal, és természetesen ugranak az ejtőernyősök.
Az idén 60 éves Veres Zoltán 1982-ben kezdte pályafutását, 1986-ban szerzett repülőmérnöki diplomát a nyíregyházi főiskolán. Több mint százhúszféle típust repült már a vitorlázó gépektől a mezőgazdasági légijárműveken és a légitaxikon át a Boeing utasszállítóig. Műrepülő-Európa-bajnok, többszörös Guinness-rekorder, oktató- és berepülőpilóta.
– Minden repülőnapra igyekszem különlegességet hozni, de Börgönd egyébként is a szívem csücske – vallotta be Veres Zoltán egy korábbi repülőnapon a FEOL-nak. – Azt szoktam mondani, ahogyan egy településnek van tiszteletbeli polgára, úgy nekem Börgönd a tiszteletbeli repülőterem. Kiváló, régi barátságot ápolok a vezetőséggel és az egyesület tagjaival, minden alkalommal szívesen jövök ide, ahol nagyszerű közönség vár.
A veszprémi Dolhai Krisztián barátaival saját maga építette meg különleges, ultrakönnyű motoros repülőgépét, amely könnyed formája okán leginkább egy vitorlázóhoz hasonlít. A pilóta 2020-ban két világrekordot is megdöntött: egy utassal a fedélzeten 1036 kilométert repült, az átlagsebessége pedig elérte közben a 155 kilométert, amely ebben a „műfajban” egyedülálló teljesítmény.
Üdvözölhetjük az L-29-es Delfin személyzetét, ebből a típusból 1964 és 1984 között tizennyolc darab állt a Magyar Néphadsereg rendelkezésére, ezzel a típussal repült például első űrhajósunk, Farkas Bertalan és tartaléka, Magyari Béla is. A Maya NATO-kódnevű gépet azonban nem csak mi állítottuk hadrendbe, több más ország légiereje alkalmazta annak ellenére, hogy eredetileg kiképző feladatokra szánták. Az egyiptomi parancsnokokat ez nem akadályozta meg abban, hogy izraeli tankok ellen vessék be a Sínai-félszigeten. Az L-29-eseket egyébként 1984-ben kivonták a magyar hadrendből.
Szilády Dezső és az egyesület tagjai ilyenkor éjt nappallá téve azon dolgoznak, hogy minden a legnagyobb rendben legyen majd szeptember 8-án, és bíznak a kedvező időjárásban, amely egy repülőnap esetében elsősorban esőmentes órákat jelent.