Hogyan védjük gyermekeinket a kibertérben?

2023.02.22. 20:00

Pöltl Ákos: Az ismeretszélesítés a digitális önvédelem kulcsa

Képernyőfüggőségről beszélünk akkor, amikor valakinek életének középpontjában a számítógép vagy a telefonja képernyője áll. Sajnos már a gyermekkorban is tapasztalható ez a jelenség. De hogyan védekezzünk ellene? Erről beszélt Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő a Szülők akadémiájának kedd esti, mintegy másfél órás előadásában.

Kecskés Zoltán

Pöltl Ákos arra hívja fel a figyelmet, hogy a szülőknek naprakész információval kell rendelkezniük a digitális világot illetően.

Fotó: Fehér Gábor

Az érdeklődőket Östör Annamária, a Mathias Corvinus Collegium székesfehérvári regionális központjának vezetője köszöntötte. Beszélt arról, hogy amikor legutóbb Pöltl Ákos, az MCC FIT program nyugat-magyarországi internethasználati tudatosság kurzus vezető oktatója náluk járt, akkor is hatalmas sikere volt, így érdeklődve várja, hogy ezúttal milyen érdekességgel szolgál, melynek témája nem is lehetne aktuálisabb: Hogyan védjük gyermekeinket a digitális veszélyektől? 

Telt ház: sok szülő jelent meg a Szülők akadémiájának kedd esti előadásán. 
Fotós: Fehér Gábor

Figyelemtorta 

Még székeket is kellett hozni annyian voltak kíváncsiak a szakember „Digitális önvédelem" című előadására. Pöltl Ákos bemutatójának első részében a digitális önvédelmet, mint fogalmat magyarázta el, amely lényegében azt jelenti, hogy melyek azok az online térben fellelhető veszélyek, amelyek leselkednek ránk és gyermekeinkre, majd a védekezés került középpontba. 

Mindegyik platform célja, hogy az úgynevezett figyelemtortából, minél nagyobb szeletet kapjanak.
Fotós: Kecskés Zoltán

A főként szülőknek szóló interaktív beszélgetésen a jelenlevők szembesülhettek a népszerű felületek mögött meghúzódó gazdasági és technológiai mechanizmusokkal,  és megtudhatták azt is, hogyan lehet az, hogy ezek a platformok (Youtube, Twitter, Messenger, Instagram, Spotify) képesek akár órákra beszippantani a gyermekeinket, valamint milyen hatással van a túl sok képernyőidő az ő agyi fejlődésükre? Hangsúlyozta, hogy a mainstream média működését alapvetően meghatározó algoritmusoknak köszönhetően az egyének számára személyre szabott tartalomkínálat állítható össze, amely képes arra, hogy ott tartsa a felhasználót. Mindezek mögött trillió dollárok húzódnak meg. Mindegyik platform célja, hogy az úgynevezett figyelemtortából minél nagyobb szeletet kapjanak. Diasorában a Netflix korábbi vezérigazgatójának, Reed Hastings kijelentését is elhozta a hallgatóságnak, amely mindent elmond a social media mögött meghúzódó üzleti modellről: 

„Mi gyakorlatilag az alvással vagyunk versenyben és nyerésre állunk!" 

Ismeretszélesítés, példamutatás 

Előadásának legfontosabb üzenete  az „ismeretszélesítés" volt, azaz, hogy az érintettek – legyen szó szülőről, iskolásokról, vagy pedagógusokról – megfelelő mennyiségű információval rendelkezzenek, felismerjék az összefüggéseket, a közösségi média mögött meghúzódó folyamatokat, az úgynevezett profittermelő gazdásági modellt, ezáltal a jövőben tudatosabb felhasználóként böngészhessenek. Mint mondta, szülőként az a legfontosabb, hogy naprakész információval rendelkeznünk, hogy ha a gyermekeink veszélybe kerülnek, ne a kortársaikhoz, hanem hozzánk forduljanak segítségért. Ehhez azonban az kell, hogy ne gondolják azt, hogy úgysem vagyunk képben. Emellett a példamutatást is kiemelte: 

– Jó példával kell szolgálnunk még akkor is, ha ez saját magunk bekorlátozásával is jár, hiszen nem várhatjuk el, hogy a gyerekek kevesebbet nyomkodják a telefonjukat, ha mi magunk is függők vagyunk. 

Az agyuk olyan, mint egy sportautó 

– Alapvetően van egy tévhit az online veszélyek elleni védekezésben, hogy csak a gyerekek ismereteit kell szélesíteni, őket kell felvilágosítani, tudatosabb internetezésre nevelni – emelte ki az előadó, majd hozzátette, hogy ez részben ugyan igaz, de alapjában véve ez még nem jelenti azt, hogy a gyerekek védekezni tudnának a veszélyek ellen, hiszen egy 11-14 éves gyereknek az agya még fejlődésben van,  még nem fejlődtek ki azok a területek, amivel mondjuk képes lenne visszafogni magát, vagy önkontrollt gyakorolni. Ennek megértéshez egy mindenki által jól ismert járművet hozott fel példaként: 

– Azt szoktam mondani, hogy a gyerekek az agyuk fejlettsége révén egy olyan helyzetben vannak, mintha egy sportautóban ülnének, de csak a gázt nyomják, a féket nem, ezek lennének a szülők 

– világított rá a szakértő, hangsúlyozva, hogy gyakori eset, hogy már ennél jóval fiatalabb korban a kütyük hatása alá kerülnek szeretteink. Kiemelte, hogy egy nemzetközi kutatás kimondja, hogy az okostelefonok és tabletek gyakori használata, 3-5 éves gyermekek lenyugtatására, összefüggést mutat a gyermekeknél jelentkező fokozott érzelmi szabályozási nehézségekkel, különösen a fiúknál. 

USA tisztifőorvosának megállapítása (2023.01.29.): A gyerekeknek segítségre van szükségük.
Fotós: Kecskés Zoltán

Megoldás a digitális minimalizmus 

Előadása végén néhány gyakorlati ötlettel is előállt a szakértő, céljuk pedig az, hogy tudatosan csökkentsük a képernyőidőnket. – Ha a családunkkal vagyunk kapcsoljuk ki az értesítéseinket, tegyük telefonmentessé a reggeleket és az estéket, és szerezzünk be ébresztőórát szeretteinknek és arra kelljünk. Jelöljünk ki a lakásban egy telefonmentes zónát, rendezzünk be közös töltőállomást például a nappaliban, ahol minden családtag feltölti a telefonját, hogy ne az ágy mellett tegyük mindezt. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában