Frissen Fejérből

2021.08.07. 15:15

„Zebrán” innen és túl – Különleges megoldással találkozhatnak a járókelők Nadapon

Az elmúlt időszakban több zebra is létesült a településen azért, hogy könnyebb legyen átkelni egyik oldalról a másikra. A folyamatot ugyanis a száguldozó autók nehezítik.

S. Töttő Rita

Záróvonal, amin át lehet kelni a siető autóvezetők között

Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Mielőtt folytatnánk a gyors autók kellemetlen témáját, megjegyezzük – ahogy a nadapiak is észrevették –, hogy az egyik záróvonal izgalmas megoldással készült el: a felfestés szerint mindkét oldalról átléphető. Kiderült, hogy az út és a fejlesztések a Magyar Közút projektjei közé tartoznak, így hozzájuk fordultunk a kérdéssel: rendben van ez így?

Persze beigazolódott: Nadapon az új gyalogos-átkelőhelyek építési és forgalomtechnikai szaktervek és hatósági engedélyek birtokában valósultak meg. A záróvonal kapcsán elmondták: az előírás szerint a zebra előtt és után lehetőség szerint minimum 30 méter hosszon záróvonalat kell felfesteni, amely – ugye aki ismeri a KRESZ-t, tudja – nem teszi lehetővé az áthaladást a vonalon. A kétoldali átlépést azon a bizonyos szakaszon így magyarázták a szakemberek: „az útcsatlakozásokban és kapubejárókban a járművek közlekedését meg lehet engedni, és ennek jelzésére szolgál az úgynevezett átléphető záróvonal.”

Különleges forgalmi helyzet Nadapon
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

Hát ennyit a különleges közúti jelenségről. Az autók azonban továbbra is száguldoznak, egy nadapi lakos szerint épp annyit kell várakoznia az átkelésre a zebra előtt, mint akkor, amikor az még nem létezett. Pedig – vélekedik Köteles Zoltán polgármester – nem is a helyiek azok, akik nyomják a gázt. Úgy véli, az átmenő forgalom az, amelyet semmilyen regula nem befolyásol. És ez szomorú. A lakosság részéről voltak ötletek: állandó sebességmérő kamera, ami megállít, ha túl gyors az autó – mint Sukorón –, vagy fekvőrendőr több helyen. A Közút azonban azt mondja, a régóta kint lévő 30-as tábla olyan alapvetés, amit meg kellene tanulnia minden autósnak. „A Nadapot átszelő közút vonalvezetése, „szűk” kanyarulatai alapjában véve nem teszik lehetővé a lakott területen megengedett legnagyobb sebesség túllépését. A kis sugarú ívekben már régóta 30 km/órás sebességkorlátozás van, majd a gyalogos-átkelőhely megvalósításával azok térségében is a jelzett alacsonyabb sebességgel kell hajtani. Társaságunknak a biztonságos forgalmi rend meghatározásán túl nincs jogosultsága azok betartatására is. A közúti jelzések, jelzőtáblák és burkolati jelek által jelzett szabályok betartása a közlekedők felelőssége, míg betartatása, szabályszegés esetén szankcionálása közlekedésrendészeti feladat. Ha a település polgárai és az üdülőterületek lakói a kihelyezett jelzéseknek megfelelően közlekednek, remélhetőleg az átutazók is előbb-utóbb átveszik ezt a hozzáállást.”

Záróvonal, amin át lehet kelni a siető autóvezetők között
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap

A polgármester erre azt mondja, hogy minden évben kérik a rendőrséget, jöjjenek gyakrabban Nadapra. A válasz azonban mindig az, hogy a statisztikák nem támasztják alá ezt az igényt, hiszen elmondható, hogy néhány esetet leszámítva nem volt itt sok baleset. Persze az nem lenne baj, ha ez nemcsak a gyalogosok lankadatlan figyelmének lenne köszönhető, hanem a településen keresztülhaladó autósoknak is. – Nem szeretnénk, hogy azért háruljon több figyelem Nadapra, mert valakinek baja esett az úton – teszi hozzá a polgármester.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában