2021.02.28. 15:30
Viza Attila vallja, a tapasztalati úton megszerzett alapos tudás a legértékesebb
Viza Attila önkormányzati képviselő a Széchenyi István Műszaki Technikum jogelődjében töltötte középiskolai éveit. Nemcsak a sulibulik maradtak számára emlékezetesek! Számítástechnikai műszerész szakon tanult.
Viza Attila: „Az iskolában megszerzett tudást a mai napig használom” Fotó: FMH-archív
Fotó: NAGY NORBERT
Manapság hogyan boldogul az informatikai eszközökkel?
– Azt gondolom, hogy gyorsulóan fejlődő világunkban elég jól elboldogulok a mai informatikai eszközökkel, legalábbis amire szükségem volt, vagy ha új problémára kellett megoldást találnom a munkám során, az eddig sikerült.
Szükség van folyamatos „továbbképzésre”?
– Természetesen igen, mert a fejlődés olyan léptékkel halad, hogy azt szinte fel sem tudjuk fogni. Az informatikai tudás hamar elévül, de amilyen gyorsan változnak a körülmények, olyan gyorsan fel is lehet zárkózni. Még szinte az alapok nélkül is sikeres lehet valaki ezen a területen, de természetesen az alapos tudás, a „régi iskola” csak előny lehet. A tapasztalati úton megszerzett tudás a legértékesebb, amely nem pótolható egyik napról a másikra, de a mai információalapú társadalmunkban a lehetőségek sokkal jobbak.
Általános iskolásként miért a Széchenyit, s miért a számítástechnikai műszerész szakot választotta?
– Már tízéves gyermekként is csodálattal tekintettem a tévészerelő bácsinkra, hogy honnan tudja, mit kell kiforrasztani, illetve melyik elektroncsövet kell kicserélni, hogy újra működjön a tévé. Aztán megkaptam az első forrasztópákámat, és eldőlt, hogy az akkor még Ságvárinak hívott szakközépiskolában szeretnék továbbtanulni. Valójában nem én választottam a számítástechnikai műszerész szakot. Második év végén differenciálták az évfolyamot, és így átkerültem a számítástechnikai műszerész szakra.
Jó döntés volt?
– Őszinte leszek. Akkor nem örültem neki, mert mindenképpen tévéket akartam javítani, és erősítőket építeni, de utólag nem bántam meg.
Mennyire volt gyakorlatorientált a képzés? Milyen jellegű tapasztalatot szerzett?
– Abszolút gyakorlatias volt az elektromos és a gépész vonalon is. Megtanultunk esztergálni, mérőműszereket használni, mérési eredményeket analizálni a hibakereséshez. Megtanultunk programozni, de legalábbis az ehhez szükséges szemlélet és gondolkodásmód alapjait elsajátítottuk.
Dolgozott a szakmában, számítástechnikai, informatikai vonalon?
– Igen. A mai napig is mozgok ezen a területen. Változatos munka, mert annyira szerteágazó, az élet minden területén jelen lévő az informatika, hogy sosem találkoztam két azonos helyzettel, amit ne kellett volna kiegészíteni saját ötletekkel. Ez kihívás, de a jó megoldás eredménye mindig elismerést és sikereket ad.
A mindennapi életben a gondolkodásmódjára nézve mennyire volt meghatározó a Széchenyi, illetve a számítástechnikai műszerész szak?
– Teljesen meghatározta. Egyrészt büszkék voltunk, hogy a város legvagányabb sulijába juthatunk, hiszen a technikai felszereltségből adódóan nálunk voltak a legjobb sulibulik. Az iskolában megszerzett tudást a mai napig használom, hiszen egy multiméter nagy segítség az élet sok területén, ha tudunk bánni vele. A problémafeltárás, annak megoldása, a szekvenciális gondolkodás a mai napig segít tájékozódni, irányt venni a magánélettől a karrierig. Ezért ezúton is szeretném megköszönni tanáraimnak és oktatóimnak a lelkiismeretes munkájukat. Köszönöm!