2021.01.20. 15:15
Panaszkodni, de kinek? – Olvasónk kontra webáruház
Hosszú, küzdelmes fogyasztói vitán van túl olvasónk a webáruházzal, ahol vásárolt. Története mégis tanulságos, mindenki számára.
Budapest, 2020. március 27. A koronavírus világjárvány idején bankkártyás online fizetés otthonról kényelmesen. A készpénzzel könnyen továbbadható fertõzés csökkentése érdekében a hatóságok és a kereskedelmi egységek is az online fizetést részesítik elõnyben. A kormány március 28 - án 0 órától kijárási korlátozást rendelt el az egész ország területén a személyes kontaktok csökkentése érdekében. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.
Forrás: MTI / MTVA / Bizományosi
Fotó: Faludi Imre
Egy olyan webáruházban vásárolt tavaly nyáron olvasónk, amelyről nem könnyen derül ki, hogy gyakorlatilag webáruházak és valódi üzletek gyűjtőpontja. Itt a virtuális kosárba helyezett termék nem a webáruháztól származik tehát, hanem egy forgalmazótól, amely helyet bérel az adott oldalon, hogy árusíthassa a termékét. Képzeljük ezt el úgy, mint egy valódi nagyáruházat, amely tele van kisebb, bérelhető üzletekkel – épp ilyen ez, csak a virtuális térben.
Egészen addig nem is szokott probléma lenni ezzel, amíg garanciális kérdések fel nem merülnek. Mert ha javítani, cserélni kell, akkor gyakran a webáruházhoz fordulnak a vásárlók panaszaikkal, és akkor döbbennek meg, amikor közlik velük: nem tőlük, hanem egy harmadik féltől vásárolták a terméket.
– Az ilyen honlapon rendelők sokszor nem tudják, hogy kitől veszik a terméket – mondta el tapasztalatait Vári-Kovács József, a Fejér megyei békéltető testület elnöke, aki szerint gyakran keresik fel őket hasonló problémákkal. – Az álláspontunk az, hogy ha nincs feltüntetve az eladó, akkor a honlap címét viselő webáruházzal állnak jogviszonyban a vásárlók. Hiába állítja a webáruház, hogy ő csak közvetíti a terméket – ha ez a dokumentációkból, számlákból, vásárlási bizonylatokból nem derült ki, akkor így kell tekinteni.
Ám ha már garanciális kérdések merülnek fel, és így szervizbe kerül egy termék – akkor gyakorlatilag létrejön egy új jogviszony: a szerviz az, amely ellen fel lehet lépni. Jó tanács a szakembertől: szervizbe küldés előtt készítsünk fotókat, és küldjük el azokat az üzletnek és a szerviznek is. Ez bizonyító erejű lehet később. Őrizzük meg a szerviztől kapott befogadó nyilatkozatokat, elismerő dokumentációt, amely tartalmazza a szervizelési kötelezettséget. A szerviznek vagy az üzletnek tájékoztatási kötelezettsége van, ne hagyjuk, hogy a panaszunk elvesszen a virtuális térben!