Bicskén is belevágnak jövőre

2020.10.20. 07:00

Alakuló óriásprojektek – Bő egy év, s indulhat a fehérvári intermodális csomópont építése

Sínen van az intermodális csomópont. Valódi tér, sőt park lesz a vasút előtt, a távolsági autóbuszok pedig majd a Vasvári épülete mögül érkeznek meg.

Majer Tamás

„Behívásos módszerű buszállomás lesz a vasútállomásnál: ez azt jelenti, hogy mindig csak az az autóbusz áll be, amelyik éppen indulni készül”

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Ismert, a vasútállomás melletti Vasvári Pál Gimnázium – amely egyaránt érintettje a középiskolai campusprojektnek, valamint a vasút- és buszállomást összeházasító közlekedési beruházásnak – előbb-utóbb elköltözik jelenlegi helyéről a Szabadságharcos útra.

– A kiviteli tervezés zajlik a campus ügyében. Tárgyalunk az állammal, mert az látszik, hogy – bár jelentős forrást kapott a város – és ez a forrás rendelkezésre is áll, de az eredeti campusterv elkészítésére kevés, vagy emelni kell az összeget, vagy csökkenteni a tartalmat – mondta el lapunk kérdésére Cser-Palkovics András polgármester a hétfői városházi tájékoztatóján. Tavaly decemberben volt friss a hír, hogy a korábban megállapított 7,5 milliárd forint mellett további 8,375 milliárd kerül az állami költségvetésből a fehérvári középiskolai campusra. Ezek szerint további pluszra volna szükség.

A Vasvári-iskola költözése fix: – Az Ybl bontása és a Vasvári építése nem lehet nyitott kérdés, mert az intermodális csomópont tervei alapján az új parkolófelület és a hátsó buszmegálló építése elviszi a Vasvári tornacsarnokát. Az épület maradhat, akár közfunkciót is kaphat – fejtette ki a polgármester.

Itt jegyezzük meg, hogy az intermodális csomópont beruházását nem az önkormányzat, hanem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) bonyolítja. A projekt kapcsán a polgármester elmondta, a szükséges engedélyek már megvannak, készülnek itt is a pontos kiviteli tervek: 2021. március végére kell meglenniük. Ezt követően kerül a projekt ismét a kormány elé. Egy előzetes fedezeti döntés már van, s ha a tervezői költségbecslés ahhoz passzoló árat hoz, akkor a beruházás indulhat is. (Egy 2016-os kormánydöntés 6,5 milliárd forintot címzett a fehérvári intermodális csomópontnak.) A szükséges eljárástípusok függvénye, hogy 2021-ben, vagy 2022 elején indul-e el a kivitelezés.

„Behívásos módszerű buszállomás lesz a vasútállomásnál: ez azt jelenti, hogy mindig csak az az autóbusz áll be, amelyik éppen indulni készül”
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Hogy alakul át a környék? A Széchenyi utca átkötést kap a vasútállomás felé: a posta, illetve a Vasvári-iskola épülete mögött, ahol most az ingyenes, de nem optimális minőségű parkoló van.

– Az autóbuszok döntő része ott fog közlekedni. Behívásos módszerű buszállomás lesz a vasútállomásnál: ez azt jelenti, hogy mindig csak az az autóbusz áll be, amelyik éppen indulni készül. Fölszállnak rá az utasok, és megy tovább. Nem lesz az a fajta parkolás, ami most, akár a helyi járatok tekintetében látszik. A vasút­állomás előtti tér ezáltal valóban teresedik, egy tér, egy park fog ott kialakulni. Az autóbuszok várakozni – most még úgy mondom, hogy – a Vasvári mögötti területen fognak – magyarázta el a városvezető.

Új parkoló épül a vasút túloldalán is: a befejezésre váró gyalogos átjáró déli részénél egy körülbelül 130 férőhelyes parkoló lesz.

Ha már közlekedünk: ismert, összesen 23 új, dízelmotor által hajtott csuklós busz állt, áll forgalomba Székesfehérváron. 2021–22 fordulóján válhat realitássá a következő flottaterv: 25 elektromos (!) szóló busz jöhet. Az egyenként 120–150 millió forintba kerülő járgányok árát várhatóan az állami büdzsé fedezi.

BICSKÉN JÖVŐ ÉV ELEJÉN NEKIVÁGNAK

Bicskén is létesül intermodális csomópont. Az ügymenet állásáról kérdeztük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t. – A „Bicske vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása” elnevezésű projekt előkészítése folyamatban van – írták. Kifejtették, a kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárás jelenleg ajánlattételi szakaszban van; éppen a mai napig (azaz 2020. október 20-ig) várták az ajánlatokat. A vállalkozási szerződés megkötése és a munkaterület átadása a jövő év első negyedévében várható. – Külön közbeszerzést folytatunk a felvételi épület, a közúti aluljáró és a vasúti elemek akadálymentesítésére. Az ajánlattétel megtörtént, zajlik a beérkezett ajánlatok értékelése – ismertették. Ezek esetében várhatóan idén decemberben írják alá a tervezői munkáról szóló szerződéseket. A tervezésre 12 hónap adott. Utána ezekre is kiírják a szükséges kivitelezői közbeszerzéseket.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában