Középpontba kerülhetnek a hazai termékek

2020.07.02. 07:20

A fehérvári városi piac árusait kérdeztük az új szabályozásról

Komoly változás jön a magyar boltokban júliustól: a zöldségek és a gyümölcsök esetén is jelölni kell a származási helyet.

Héjj Vivien

Nem egy helyen eddig is feltüntették az áru származási helyét, ám ezt a magyar esetében hangsúlyosan kell megtenni Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Fotó: gaborfeherphoto

Új szabályozás lép életbe július 15-étől. Eszerint minden nem előrecsomagolt gyümölcshöz és zöldséghez ki kell írni az árusítóhelyeken, hogy melyik országból származik az adott termék. Amennyiben az adott árusító többfelől érkező árut kínál, úgy világosan el kell különíteni, hogy melyik termék honnan érkezett. A kiírás lehet papíralapú vagy digitális, ám a magyar termékeket egy legalább ötször három centiméter nagyságú zászlóval kell jelölni. Ezalól kivételt képez a helyi termelői piac. A nem előrecsomagolt sertéshús esetében már tavaly óta kötelező az eredetmegjelölés, azonban ezt most kiterjesztették a birkára és a baromfira is.

Felkerestük a fehérvári városi piacot, hogy megtudjuk az árusoktól, mit gondolnak a hamarosan életbe lépő változásokról. Mint kiderült, vannak olyanok is, akik még nem értesültek az újonnan hozott rendeletről.

Az egyik zöldségeket, gyümölcsöket áruló vállalkozás tulajdonosától megtudtuk, ők már eddig is feltüntették termékeiken a származási országot, ám így is változtatniuk kell az eddig megszokott címkézésen.

– Ezután piros-fehér-zöld zászlóval kell jeleznünk, melyik a magyar termék, ez még inkább ösztönzi a vevőket, hogy hazai élelmiszert vásároljanak – mondta el kérdésünkre Bors Lászlóné, a vállalkozás vezetője.

Nem egy helyen eddig is feltüntették az áru származási helyét, ám ezt a magyar esetében hangsúlyosan kell megtenni Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap

Felmerülhet a kérdés: vajon van még értéke a magyar terméknek, vagy inkább az árak alapján választanak a vásárlók? Mint megtudtuk, sokak számára lényeges szempont, hogy a hazai gazdaságok által megtermelt zöldségeket, gyümölcsöket fogyasszák.

– Valaki ár alapján választ, de sokan előnyben részesítik a hazai termékeket, melyekről többen is állították, hogy sokkal ízletesebbek, zamatosabbak. A külföldi termékekre sem mondhatjuk, hogy rosszak, de én mindenképp a magyar termékeket részesítem előnyben. Amikor megjelenik például a hazai őszibarack, akkor kiszorítjuk az import­árut, ezzel is igyekszünk a magyar termelőket támogatni. Van visszajáró vásárlónk, aki kimondottan a hazai termékeket keresi, elmondása szerint a gyermekei is jobban szeretik azokat a gyümölcsöket és zöldségeket, melyek magyar földről származnak. Jelenleg a kínálatunk 30 százalékban külföldi, 70 százalékban hazai áruból tevődik össze. Ez a szám a téli időszakban változni szokott, mivel a magyar áruk közül sok elfogy addigra, így akkor nagyjából 50-50 százalékos a megoszlás – tette hozzá a vállalkozó, aki elmondta, úgy gondolja, a magyar termékek vásárlását tekintve kedvező hatása lesz a hangsúlyosabb jelölésnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában