Koronavírus Fejérben

2020.05.22. 14:00

Tárt karokkal, valamint megújult étlappal várják a vendégeket Fejér megyében

Érezhetően kiéheztek az emberek az éttermi élményekre, ízekre, mert az első lehetséges alkalommal megrohamozták a frissen nyílt vendéglátóhelyeket. Több étteremben azonban az a tapasztalat, hogy hét közben még így is jelentősen visszaesett a forgalom a korábbihoz képest.

S. Töttő Rita, Korondy Tamás

A móri Hétkúti étteremnél ezen a héten tapasztalták először, hogy talán ismét „beindul” a vendégforgalom

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Az elmúlt hónapokban zárt ajtók mögött ugyan, de mondhatni, zajlott az élet az éttermek falain belül. Legtöbben nincs egy hete, hogy megnyitottak, s az első nagy rohamon túl is vannak. Azóta kicsit újból lecsendesedett az élet, derült ki körkérdésünkből, melyben arra is kerestük a választ, mivel töltötték a zárvatartási időt a fehérvári, illetve a vidéki éttermek.

– Az emberek ki vannak éhezve az éttermi élményekre, ízekre – fogalmaz Lehrner Lóránt, a 67 Sigma étterem tulajdonosa, aki múlt héten nyitotta meg újra a vendégek előtt a helyet. A terasz után már bent is fogadhatják a vendégeket, akik jönnek is, ahogy a bejegyzések, foglalások is telnek. Izgalmas ötlettel próbálkoztak az elmúlt időszakban:

– Nem indultunk a kiszállításos versenyben, mert a kiszolgálással, enteriőrrel együtt tartjuk az élményt teljesnek. Csomagokat készítettünk megyei termelők termékeivel. S mivel javarészt elapadtak a külföldi alapanyag-beszállítások is, így magunk termeljük és tenyésztjük egy birtokon az alapanyagok egy részét. A több lábon állás adta a lehetőséget, hogy tartalékainkkal továbbéljünk ebben a nehéz helyzetben is – fogalmaz a tulajdonos, aki szerint a vendéglátás pörgős, túltelített piaci szegmensében várható a letisztulás.

A kiszállítás nem volt opció a 67 Sigma étteremben
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Az átutazókat és ipari parkos dolgozókat kiszolgáló M7 Bistróban is arra használták az elmúlt 2 hónapot, hogy elvégezzék a karbantartásokat és tervezzék a jövőt. Szakály Attila tulajdonos egy hatalmas plexiüveggel választotta el az éttermi dolgozókat a vendégtértől, így biztosítva mindenki biztonságát. – Maszkot, kesztyűt hordunk, de még csökkentett létszámmal működünk – árulja el, ahogy azt is: a vendégforgalom most még töredéke a korábbinak. S hogy véletlen-e vagy a járvány negatív hozadéka, de nyitásuk reggelén, 18 perccel azután, hogy kitették a kézfertőtlenítőt az ajtóba, el is lopták azt. De a kamera felvette, teszi hozzá Attila, s pótolták is. Az évtizedes tapasztalattal rendelkező szakember szerint több év lesz, mire visszaépül az eddigi legjobb, 2019-es forgalom. – De napról napra erősödik az érdeklődés – mondja reménytelve.

Nyitás utáni 18. perc az M7 Bistrónál – valaki éppen távozik a kihelyezett fertőtlenítővel. Az esetet a biztonsági kamera rögzítette
Fotó: Étterem

Érdekes módon vészelték át a zárvatartás időszakát a bEat étterem szakemberei is.

– Létrehoztunk egy séfkihívást, amit a mi szakácsaink kezdtek. Készítettek egy videót, amelyen elkészítenek egy ételt, és kihívták máshol dolgozó kollégáikat, sőt vendégeket is. Így készült számos online videó a témában – mondja Kaszás Péter üzletvezető, aki szerint az elmúlt hónapokat könnyebb volt átvészelni, mint ami most jön. Éppen ezért ők is a helyi lehetőségekre koncentrálnak, és hazai termelők alapanyagaiból készített séfajánlatokat kínálnak. – Bízom benne, hogy hamarosan visszatérnek az emberek, de az biztos, hogy hosszabb időbe telik, mire rendeződik az élet.

Rövidített nyitvatartás

Az utolsó pillanatokban, március 21-ével zárt be a Bányató vendéglő is, és amint lehetett, újranyitott. Az 1998 óta működő helyen most még rövidített nyitvatartás van hét közben, de Bácskai Zsolt üzletvezető azt mondja, nem felejtették el őket az emberek. Jönnek is, érdeklődnek is. A fő pedig az, hogy megtartották a dolgozóikat – teszi hozzá.

A hirtelen, szinte napról napra rohamosan csökkenő forgalom, majd bezárás megviselte a Diófa és a Kiskakas éttermet is. Madler László, a vendéglátóhelyek üzletvezetője azt mondja, éttermeik jellegéből és múltjából adódóan kiszállításban, értékesítésben nem gondolkodtak ők sem, nem látták benne a lehetőséget.

– A kollektíva nagy részét igyekeztünk megtartani. Az újranyitással pedig újra foglalkoztatjuk őket, s a cél az, hogy a megszokott minőséget biztosítsuk vendégeinknek, mert ez a legnagyobb vonzerőnk.

Az elmúlt két hét tapasztalata alapján elmondható, hogy 50-70 százalékos forgalomcsökkenést élnek meg a fehérvári éttermek jelenleg, de napról napra várják a javulást. Hétvégén mindig jobb a helyzet, ám hét közben még kevés a vendég.

– Reméljük, lassan elmúlik a félelem és visszatérnek hozzánk – fogalmazott az egyik étterem vezetője, hozzátéve, hogy mindenhol mindenki megteszi a szükséges óvintézkedéseket.

Ez a helyzet vidéken

– Én minden alkalmazottamat megtartottam, kereken 6 hétig voltunk zárva, és ez idő alatt minden itt dolgozó kapott alapbért. Ez már a harmadik hét, hogy újranyitottunk, és természetesen ugyanazzal a létszámmal – mondta el megkeresésünkre Deres Gyula, a móri Hétkúti Wellness Hotel és Lovaspark éttermi részlegének vezetője, aki azt is elárulta, hogy a házhoz szállítással is próbálkoztak, ám nem volt elég nagy az igény. – Az a bajunk, hogy itt, Móron többen is foglalkoznak ezzel, sőt. Megmondom őszintén, hogy mi elég későn reagáltunk a vészhelyzetre.

A vírus alatt már két-három étterem is megkezdte előttünk a kiszállítást, így pedig csak nagyon a sor végére kerültünk volna, ezért lemondtunk erről a szolgáltatásról. A létesítményt –nem meglepő módon – igencsak rosszul érintette a járvány, hiszen az idő alatt nemcsak az étterem, de a hotel és a lovaspark sem volt nyitva, márpedig az ott megforduló vendégek előszeretettel jártak át fogyasztani az étterembe is.

A móri Hétkúti étteremnél ezen a héten tapasztalták először, hogy talán ismét „beindul” a vendégforgalom
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

– Olyannyira rossz volt a helyzet, hogy nemcsak a tilalom miatt zártunk be, hanem azért is, mert konkrétan volt olyan nap, amikor egy vendég sem jött be, így a továbbiakban nem tartottuk indokoltnak a nyitvatartást. Információink szerint a móri vendéglátósok fele felvette a szolgáltatásai közé a házhoz szállítást, míg a másik rész bezárt – ahogy a város szélén is, ahol hiába vannak nyitva harmadik hete, az első kettőt a „katasztrófa” szóval illette Deres Gyula.

– Eleinte ráadásul csak a teraszon fogadtuk a vendégeket, hideg is volt azokon a napokon, így anyagilag nagyon nem érte meg, azon gondolkoztam, hogy inkább megint bezárunk teljesen, hiszen kiadás az volt, bevétel viszont nem. Ezen a héten kezdtem el látni azt, hogy talán most már szép lassan be fog indulni, főleg mert már meg tudtuk nyitni a belső részt is. Reméljük, hogy két hónapon belül vissza tudjuk hozni azt a bevételkiesést, amit a koronavírus okozott.

Kevésbé érezték a vírust

Az adonyi Húsevők Háza speciális helyzetben van, hiszen sokkal kevesebb konkurenciával kell megküzdenie, mint az átlagos vendéglátóipari egységeknél. Hangódi Krisztina, az étterem üzletvezetője maga is dolgozik, a pultban az egyik alkalmazottal váltják egymást. – Rögtön az elején, amikor beindult a járvány, a március 15-i ünnepek után én a beülő részt már be is zártam, a korlátozások előtt másfél héttel. Akkor már csak a kiszállítás és az elvitel működött, ahogyan a következő hónapokban végig. Bár nagyon gondolkodtam rajta, hogy bezárok, de megkérdeztem az alkalmazottaim véleményét is, akik úgy gondolták, hogy menjen tovább a munka, így nyitva maradtunk – mesélte el az étterem járványtörténetét a tulajdonos, aki szerint nem okozott különösebb problémát a koronavírus, állítása szerint természetesen volt bevételvisszaesés, de összességében megérte nyitva maradniuk.

Hangódi az alkalmazottak egészségét tartja az első számú prioritásnak, éppen ezért kellett megválnia olyan alkalmazottól, aki a veszélyeztetett korosztályba tartozott – helyére most is keresnek új munkaerőt, egy szakácsot. – Még a mai napig nem nyitottam ki a belső részt, pontosan a kollégáim egészsége érdekében. A kinti kiülős teraszon már felszolgálunk, de bent majd csak június elsejével fogadjuk ismét a vendégeket. Pedig volt olyan is, aki még a vírus közben is jött volna ebédelni úgy, hogy az ajtóra azóta ki van írva, hogy „Beülő vendégeket nem fogadunk”.

Az adonyi étterem – valószínűleg a konkurencia hiánya miatt – nem érzett akkora veszteségeket, mint a frekventáltabb területen lévő vendéglátóipari egységek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában