Ez nem kegy, hiszen minden utas egyenlő

2019.06.29. 15:30

Több helyen rossz a lift a megyében a vasútállomásokon – Utánajártunk!

Több helyen rossz a lift a megyében a vasútállomásokon, emiatt az aluljáróba még csak-csak le lehet valahogy jutni, de onnan feljutni egy peronra betegen, kerekesszékkel vagy babakocsival néhol szinte lehetetlen. A MÁV kiragasztott közleményei nem nyugtatják meg az utazóközönséget, mert egy babakocsit fel lehet kapni kis segítséggel, de egy nehezen mozgó, esetleg mozgássérült embert nem lehet kitenni ennek.

Palocsai Jenő

A martonvásári állomás liftje: „Tisztelt utasaink, a felvonó műszaki okok miatt nem üzemel. A hiba elhárítását megkezdtük”. Mellette az önkormányzat üzenete: „A mi türelmünk is elfogyott!” Fotó: Pesti Tamás

Az akadálymentesítés nem egy opció, hanem előírás, és nemcsak a közlekedésben

A vonatok egyre szebbek, a bennük úszó levegő egyre hűvösebb és tisztább, mert a légkondicionálók miatt bezárt ablakokból már nem gomolyog a vagonok által felkavart por, mely a fekete bazaltdarabok közül röppen fel a szerelvények érkezésekor. A modernebb és kényelmesebb ülések között kanyarog a free-wifi, de mindez hiába, ha a hibás felvonók miatt nem jutunk ki a peronra, hogy ezeket a változásokat élvezzük is. Itt van a nyár, és az egyébként is hatalmas autóforgalom tovább emelkedik, így hát tanácsos lenne minél több embert arra buzdítani, hogy használják a helyközi tömegközlekedést. Ami elromolhat, az el is romlik, ez nem vitás, de a javítás túl hosszú időt vesz igénybe. Olvasóink is jelezték a liftek problémáját, és mi magunk is végigfutottunk a pályaudvarokon.

Ez év végére liftjavító szakembereket képez a vasúttársaság

Azt tapasztaltuk, hogy bár a Velencei-tó partján minden személyfelvonó működött ottjártunkkor, a martonvásári állomáson már más volt a helyzet. A 3-4-es vágányhoz felvisz a lift, de az 1-2-es csak a lépcsőn keresztül közelíthető meg. Székesfehérváron több vágány és lift van. A váróteremből induló felvonó működik, de az L3-as lift ajtaja zárva maradt, hiába nyomtuk a gombot. Csak egy közlemény áll rajta, mely tudatja a nyilvánvalót: A lift nem működik. Nyolcvankét utasforgalmi felvonót működtet országszerte a vasúttársaság. A megkeresésünkre kiadott közleménye szerint kiemelt feladat, hogy ezek a műszaki eszközök a váratlan meghibásodások és a sorozatos rongálások ellenére is kiszámíthatóan és stabilan működjenek. A liftek üzemkészsége a statisztikai adatok szerint a 2017-ben átlagos 60 százalékról 2019 tavaszára 80 százalék fölé emelkedett. A meghibásodásokban leginkább a Budapest–Székesfehérvár vonal érintett, pedig minden felvonót működőképessé tettek 2019. március végére.

A martonvásári állomás liftje: „Tisztelt utasaink, a felvonó műszaki okok miatt nem üzemel. A hiba elhárítását megkezdtük”. Mellette az önkormányzat üzenete: „A mi türelmünk is elfogyott!” Fotó: Pesti Tamás

 

A személyi felvonók esetében tapasztalt leggyakoribb probléma a rongálás. A Székesfehérvár felé tartó vonalon megtörtént, hogy az idő- és költségigényes javítás után, az átadás másnapján a liftet újra tönkretették a vandálok. A székesfehérvári felvonókat 2015-ben helyezték üzembe, még garanciálisak. Az üzemeltetés jellegű meghibásodásokat soron kívül elhárítják, a garanciális hibák javítása érdekében a NIF Zrt. veszi fel a kapcsolatot a kivitelezővel. Mint megtudtuk, jelenleg is vannak olyan meghibásodások, melyek alaposabb vizsgálatot igényelnek, a hibák okainak pontos behatárolása folyik, amik lehetnek kivitelezői, anyag-, illetve technológiai és konstrukciós hibák. A garanciális javításokat a kivitelező cég térítésmentesen végzi el. Arra a kérdésre, hogy hogyan lehet megoldani a mozgáskorlátozottak utazását, a MÁV-START a következőt válaszolta: A mozgáskorlátozott utazások szervezése során az előre bejelentett utazásoknál a társaság tájékoztatja az utasokat a liftek üzemen kívül helyezéséről, és a peronok megközelítési és elhagyási lehetőségeiről. Előre be nem jelentett utazások esetén az érintetteket ezekről az információkról a megállóhelyen kihelyezett hirdetmények tájékoztatják. Az akadálymentesen igénybe vehető szolgáltatáshoz joga van mindenkinek, így spontán is elindulhat valaki egyik városból a másikba vonattal.

Elég kellemetlen, hogy nem mehet valaki kerekesszékkel csak úgy, mint mások, könnyedén, egyik helyről a másikra, de úgy még inkább, hogy szólni kell telefonon a forgalmi személyzetnek.

A fehérvári hibás lift ajtaján díszelgő falragasz mondandójának az a lényege, hogy hívjunk fel egy fővárosi telefonszámot, ahonnan majd utasítják a fehérvári személyzetet, akik majd valahogy felkísérik az akadályokba ütköző utazót körbe, a peron budapesti vége felől oda, ahová a liftnek kellene pár másodperc alatt eljuttatnia őt. A vasúttársaság is tudja, hogy ez így nem tartható állapot, és elkövet mindent, hogy lépést tartson a rongálókkal, akik érthetetlenül sok időt, erőt és energiát fektetnek abba, hogy a vastag biztonsági üveget, az acélfülkét, vagy annak kezelőfelületét addig gyötörjék, amíg elérik, hogy ne működjön a lift megfelelően, vagy inkább sehogyan sem. A nagyobb volumenű pályafelújítások során, a korábban telepített egyes felvonók hibáinak értékelése és az átfogó javítása a kivitelező részéről jelenleg is folyamatban van. A javítást külső vállalkozó végzi, ami miatt gyakran nincs azonnali beavatkozás. Az erre fordított összeg változó, hiszen a meghibásodás jellege adja meg a javítási költség nagyságát. A pénz mindig fontos, de első az utas, ezért stratégiát váltott a vasúttársaság. Hogy gyorsabban és hatékonyabban lehessen elvégezni az ellenőrzéseket javításokat, a MÁV év végére liftes szakembereket képez.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában