zámoly már rutinos

2019.01.17. 14:00

Az egyetlen igazi megoldás a hófúvás kivédésére közel 200 millióba kerülne

A múlt pénteken a Fehérvárról Zámoly irányába vezető 8123-as úton hóátfúvás alakult ki. A nehezen járható utat aztán az árokba csúszott járművek miatt lezárták. Nem először, és az alábbi cikk tanúsága szerint, nem is utoljára fordult elő ilyen. Hogyan lehetne az utat megóvni a hófúvásoktól?

Borsányi Bea

2010-ben több autó rekedt a 8123. számú úton, amit másnap sikerült óriási munkával járhatóvá tenni. A probléma nem oldódott meg

Fotó: Archív

Mi is történt pontosan?

Január 10-én este a Móri-árok területén feltámadt a szél, ami a Fehérvárról Zámolyra vezető út bal oldalán elkezdte hordani a korábban leesett porhavat. Ez hóátfúvásokat okozott. A térségben máshol is volt erre példa, így a Söréd–Bicske, a Bodajk–Magyaralmás–Sárkeresztes, valamint a Kápolnásnyék–Pákozd utakon is. Ahogy azt Molnár István, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Fejér megyei igazgatója elmondta, aznap 45 gép dolgozott folyamatosan az utak takarításán.

– Pénteken két gép hóekézte a zámolyi utat, amellyel a járhatóságot biztosítani is tudtuk, de a délelőtti 30-40 kilométeres szél megerősödött, így a hóátfúvások mértéke is megnőtt. Fél négy tájban egy személygépkocsi csúszott az árokba, aztán nem sokkal később egy kistehergépkocsi is, a sort pedig egy nyergesvontató zárta, amely elakadt.

Az autósoknak is komoly felelőssége van egy hófúvásos helyzetben

Emiatt a forgalom teljesen leállt, az útszakasz tisztítását sem tudtuk folytatni – mondta el Molnár István.

Ekkor döntöttek úgy a rendőrséggel közösen, hogy a 8123-as utat a Metro áruháznál lévő körforgalomtól egészen a Zámoly utáni körforgalomig lezárják. A település azonban nem vált elzárttá, hiszen északról, Söréd–Csákberény irányából megközelíthető maradt. A műszaki mentések 17 órára befejeződtek. Ekkor már négy gép dolgozott az út tisztításán, ám mivel a szél nem csillapodott, és a sötétedés tovább rontotta az amúgy sem jó láthatóságot, a hatóságok úgy döntöttek, az útzárat nem oldják fel. Erre végül 21.40 órakor került sor.

Mit lehetne tenni?

A legkritikusabb szakasz a 4–10-es kilométerszelvények között található, amelyet most is mintegy 2 kilométer hosszan ideiglenes hóvédművekkel védenek. A hófogó hálók azonban nem tudják megakadályozni a hóátfúvásokat, csak annak mértékét csökkentik. A terület ilyen szempontból nem kedvező, a nagy mezőzgazdasági művelés alatt álló földek télen üresek, a szél – amelyet a Móri-árok szélcsatornaként tovább erősít – szabadon hordja rajta a havat. Az egyetlen terepakadály, ami megtöri a lendületét, a közút melletti árok, így a hó az útburkolaton landol.

2010-ben több autó rekedt a 8123. számú úton, amit másnap sikerült óriási munkával járhatóvá tenni. A probléma nem oldódott meg
Fotó: Archív

 

Emiatt az erős szél pár centiméter lehullott hóból is komoly hóakadályok kialakítására képes.

– A végső megoldás egy jól telepített hóvédő erdősáv lenne. Ehhez azonban hely kell, mert az út mellett egy 20 méteres sávot szabadon kell hagyni – ide rakná le a szél a havat –, majd ezt követné egy 25-30 méter széles, különböző fajtájú és méretű cserjékből, valamint fákból álló telepített erdősáv, ami meg tudná fogni a havat – magyarázta a Közút igazgatója. Ehhez azonban nemcsak meg kellene vásárolni ezt a 6 kilométer hosszú, 50 méter mély területet, de ki is kellene azt vonatni a mezőgazdasági művelés alól. A hóvédő erdősáv ezen a szakaszon a telepítés költségeit is figyelembe véve mintegy 150-200 millió forintba kerülne.

Zámoly már rutinos

– A Magyar Közútnak, de a településnek sincs annyi pénze, hogy az erdősávhoz szükséges területet megvegye, így megoldás részünkről nincs. Viszont szerencse a szerencsétlenségben, hogy hóátfuvások nem minden évben adódnak, ezekre pedig a saját eszközeinkkel felkészültünk. A Szép Ilonka közösségi házban mindig van tea, cukor, citrom, vagyis ha úgy adódik, hogy néhány órára lezárják az utat, meg tudjuk hívni a Zámolyon rekedteket egy teá­ra, sőt, szélsőséges helyzetben akár egy éjszakát is el lehet ott tölteni – mondta el Bánszki István, Zámoly polgármestere, aki azt is hozzátette, az autósoknak is van felelőssége: a letaposott havas úton legyenek türelmesek, ne kezdjenek előzésbe! Ha ugyanis valaki árokba csúszik, nemcsak a további forgalmat akadályozza, de az út takarítását is, hiszen a hatalmas gépek sem tudnak az úton haladni. Így rövid idő alatt még nagyobb hótorlaszok alakulnak ki, vagyis az addig lassan, de biztosan járható utat valóban járhatatlanná teszik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában