2018.10.15. 14:00
Tilalom hét és fél tonna fölött Martonvásár és Ráckeresztúr között
Súlykorlátozás lépett életbe október 4-től a 6204-es számú út Martonvásár és Ráckeresztúr közötti szakaszán. Az intézkedés két település polgármesterének kezdeményezésére történt.
A korlátozás alól csak az engedéllyel rendelkező teherautók kivételek. Amelyiknek nincs, az novembertől bírságot kaphat
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
A minap csupán egy órát töltöttünk Martonvásár központjában annál a kereszteződésnél, ahol kihelyezték Ráckeresztúr felé a 7,5 tonnánál nehezebb össztömegű tehergépjárművekre vonatkozó tilalmat. Ez idő alatt is rengeteg kamiont, teherautót láttunk, szinte libasorban várakoztak a lámpánál, majd hajtottak tovább a 7-es főútra, illetve Ráckeresztúr és az M6-os felé. Utóbbi irányba azonban most már csak engedéllyel mehetnek az említett járművek.
Halálos baleset is volt
A város és a közeli Ráckeresztúr lakóinak rég elegük volt a két autópálya (M6, M7) közötti átmenő forgalomból, különösen a testesebb teherautókból. Szabó Tibor martonvásári polgármesterhez számos panasz érkezett az évek során. Volt két halálos baleset is, amelyek hatására még erősebb lett a lakossági nyomás.
– Alapvetően a kamionforgalom jelent problémát a nagy, lámpás kereszteződéstől egyrészt Ráckeresztúr felé, másrészt a 7-es főúton, Érd irányába. Az előzményekhez hozzátartozik, hogy Martonvásár évtizedek óta szerette volna, ha épül egy várost elkerülő út. Ám mivel elkészült az M0-s, így gyakorlatilag az tekinthető az elkerülőnek. Ezért azt szeretnénk elérni, hogy azok a kamionok, amelyek az M7-es felől az M6-os felé igyekeznek, valóban az M0-st használják. E cél részeredményének tekinthető, hogy Ráckeresztúr felé már nem hajthatnak be a 7,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek – mondta a polgármester.
A martonvásáriakhoz hasonló panaszokat fogalmaztak meg a szomszédos Ráckeresztúron lakók is. Szentes-Mabda Katalin polgármestertől megtudtuk: a megnövekedett tehergépjármű-forgalom hatására károsodhattak házak az érintett út mellett, a por és a zaj miatt nagy volt a környezetterhelés. Szintén feltűnő az út nyomvályúsodása. Továbbá, a szülők féltették gyermekeiket az úton való áthaladáskor, így az iskolánál reggel és délután a polgárőrség segítette az átkelést. A faluban ráadásul van egy szűk útkanyarulat, amely különösen balesetveszélyes, sok teherautó túllépi a sebességhatárt.
Tilalom, közös összefogásból
Miután kiderült, hogy mindkét településnek hasonló gondjai vannak, s a polgármesterek külön is keresték a megoldást, Szabó Tibor és Szentes-Mabda Katalin összefogott. Közösen megfogalmazták, mit szeretnének, majd a levelet eljuttatták a minisztériumhoz. Végül a térség országgyűlési képviselője, Tessely Zoltán közbenjárásával sikerült eredményt elérniük. Az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál, valamint az érintett hatóságnál megalapozottnak látták a kérelmet, így került sor a súlykorlátozásra. Ez alól kivételt képeznek a Magyar Közút Nonprofit Kft. engedélyével rendelkező nehézgépjárművek és azok, amelyek a településekre szállítanak árut.
A két polgármester szerint már most, bő egy hét után tapasztalható forgalomcsökkenés. A szabályt áthágó sofőröket egyelőre figyelmeztetik, novembertől már bírságolás is várható. Az Érd–Martonvásár útszakaszon forgalomszámlálás zajlik, s az eredményektől függően születhet hasonló döntés.