pedagógusok

2017.10.05. 10:35

 Ami a titokszobában marad! „Békés harcos” foglalkozás is segíti a gyerekeket

Érdekes információkkal teli szakmai napot szervezett pedagógusoknak múlt héten a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat, Együtt a boldogabb iskolákért címmel és témakörben.

Kocsis Noémi

A nap folyamán a meghívott vendégek az érdeklődő szakembereknek bemutatták a hazai módszert adaptáló és továbbadó zuglói iskolát, s persze az agressziót, bántalmazást, zaklatást megelőző modellprogramjaikat (Békés Iskolák, Együtt a boldogabb iskolákért programok) is. A szekcióülések során aztán később aktívan lehetett résztvenni az iskolai bántalmazás ellen dolgozó szakmaközi hálózatok feltérképezésében, illetve szó esett a WANDA-esetmegbeszélő csoportmódszerről és a finn KiVa-antibullying program hazai bevezetésének, alkalmazásának tapasztalatairól is.

Mint Adler Katalin, a Békés Iskolák csapat munkatársa többek között elmesélte, a zuglói modellintézményben a gyerekeknek „békés harcos” önvédelmi csoportfoglalkozás is rendelkezésükre áll 13 alkalommal, ezen aikido mester tanítja meg az önmérsékletet, némi önvédelemmel vegyítve. Összességében a szakember a program lényegéről elmondta, nem az a cél, hogy az iskolai bántalmazás (legyen az fizikai, lelki, vagy verbális) elkövetőjét kiközösítse, megbüntesse a közösség, hanem az, hogy az elkövető maga lássa be, cselekedete, magatartása mennyire káros a közösségre. Mint egy esetpéldában kitűnik, a bántalmazás az elkövetőnek is teher: egy újlipótvárosi, jól szituált szülők gyermekeivel teli iskolában az ötödikes diák minden reggel sírva indult iskolába, a szülő elmondása szerint. Pedig ez a diák nem áldozat volt, hanem a bántalmazók egyike...

Elhangzott, van, ahol mediációval, máshol iskolai titokszobával is segítenek a szakemberek

Az iskolai bántalmazás témakörét sok szégyen és elhallgatás övezi – szögezte le előadásában Bacsó Flóra, a Partners Hungary Alapítvány trénere. Egy európai uniós felmérés szerint a diákok 21 százaléka nem érzi magát biztonságban a saját iskolájában, a megkérdezettek 80 százaléka pedig úgy nyilatkozott, nem érzi magát megbecsülve, az iskolában igen kevés pozitív visszajelzést kap.

Ennek később, felnőttkorban, aktív munkavállalóként is igen sok negatív hatása van. Az alternatív konfliktuskezeléssel 20 éve foglalkozó alapítvány trénere érdekes, jó gyakorlatokról is szólt: van, ahol mediációval, van, ahol iskolai titokszobával tudnak segíteni a szakemberek, de kortárs mediációs képzést is kezdenek, hogy a diákok minél jobban segíthessenek saját ügyeiken.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában