2025.03.01. 13:00
Sárszentmihály: pozitív várakozások a Masterplastnál
Kihívásokkal teli évet zárt 2024-ben a Masterplast. A negyedik negyedévben a szezonálisan vártnál is gyengébb kereslet és további piaczsugorodás volt tapasztalható. A beszűkült piaci környezet a gyáregységek alacsonyabb kapacitáskihasználtságát okozta, ami a korábbi negyedévek folyamatos javulása után veszteséges működéshez vezetett a záró negyedévben. A sárszentmihályi székhelyű cég jövőképe azonban továbbra is pozitív.
A sárszentmihályi székhelyű Masterplast Nyrt. árbevétele 2024 utolsó negyedévében 6 százalékkal meghaladta a bázis időszak forgalmát, amihez hasonló pozitív értékesítési mutatóra az utóbbi két évben nem volt példa. Ennek hátterében főként a vállalat HEM-piachoz (Hitelesített Energiamegtakarítások) köthető aktivitása és a kitörési pontok sikeres kiaknázása áll. Mindeközben már láthatók az építőipari konjunktúraciklus fordulatának első jelei, a lakáspiac felfutása és a támogatott felújítási programok is ösztönzőleg hatnak a beruházási kedvre. A társaság 2025-ben a javuló tendencia erősödésére, 2026-ra pedig erőteljes piaci élénkülésre és áttörő eredményjavulásra számít.

Fotó: Masterplast
– A múlt év 2024 zárása kapcsán a félig tele pohár érzése van bennem – mondta el lapunknak Tibor Dávid, a Masterplast Nyrt. elnök-vezérigazgatója. – 2023 után sokat javultak az eredményeink, az év nagy részében pozitív volt az EBITDA, a vállalat történetének legnagyobb projektje, a jövő szempontjából kulcsfontosságú üveggyapot gyár felépítése is az ütemtervek szerint haladt. Mindemellett egy zsugorodó és gyenge piacon is találtunk kisebb növekedési lehetőségeket. Az üvegszövet gyártás 2024-ben magas kapacitáskihasználtsággal és jelentős európai uniós vevőkörbővüléssel zárt, amely javította a termelés hatékonyságát. Sajnos más termékeinknél a kapacitáskihasználtság jóval alacsonyabb volt.
– 2024 kihívásokkal teli volt, de a jövő bizakodásra ad okot – folytatta Tibor Dávid. – A lakáspiaci aktivitás élénkülése Magyarországon, az egyszerűsödő és bővülő felújítási programok, valamint az EU energiapolitikai célkitűzései mind kedvező lehetőségeket teremtenek számunkra. Az új üveggyapot üzem elindítása, a Hitelesített Energiamegtakarítások (HEM) piacán való tevékeny részvétel és a saját gyártású termékeink forgalmának növelése tovább erősíti pozíciónkat a régióban. 2025-ben a javuló tendencia erősödését, 2026-ra pedig erőteljes piaci élénkülést és áttörő eredményjavulást várunk. A továbbiakban a költséghatékonyságra, a termelési kapacitásaink optimális működésére és a piaci lehetőségek kihasználására összpontosítunk, hogy elérjük céljainkat, és növeljük a vállalat értékteremtő képességét.
2024 egészét Európa-szerte és a magyar piacon is tartósan gyenge építőipari konjunktúra jellemezte. A magas kamatszint, a visszafogott fogyasztói magatartás és az uniós felújítási programok elhúzódása miatt a piacot óvatosság és kivárás uralta, ami kedvezőtlenül érintette mind az új építési, mind a felújítási cselekvési kedvet. A beszűkült piac fokozott versenyhelyzetet teremtett, az értékesítési árak pedig alacsony szinten maradtak. Az év utolsó negyedében a vártnál is lanyhább kereslet hatására a partnerek az átlagos szezonális trendekhez képest is erőteljesebb készletcsökkentést hajtottak végre, ami a gyártás alacsony kapacitáskihasználtságát okozta. Ez jelentősen rontotta a működési hatékonyságot, és hozzájárult a negyedik negyedévben keletkezett működési veszteséghez.
A sárszentmihályi székhelyű társaság a beszűkült piacon is igyekezett kitörési pontokat találni. Magyarországon a Hitelesített Energiamegtakarítások (HEM) piacára való belépés a második félévben már számottevő forgalomnövekedést eredményezett, és jelentősen hozzájárult a belföldi értékesítés negyedik negyedévben elért 26 százalékos árbevétel növekedéséhez. A Masterplast meghatározó szereplővé vált a hazánkban futó HEM-alapú lakossági födémszigetelési programban, amelynek kulcsterméke az üveggyapot hőszigetelés. Ezt a terméket 2025 második felétől már saját, Szerencsen felépített új gyárából tudja biztosítani a cégcsoport a piac számára. Emellett a vállalat a hőszigetelőanyag-gyártók közül elsőként indította el HEM-alapú kedvezményes homlokzat hőszigetelési programját (Hungarocell felújítási program), amelynek a népszerűsége várhatóan erősödni fog 2025-ben. A tavalyi év másik fontos eredménye, hogy a vállalat saját gyártású termékportfoliója tovább szélesedett. A Szabadkán létesített XPS hőszigetelést gyártó üzem kibocsátása és a termékek értékesítése az év második felében már fokozatos felfutás mellett zajlott.
Amint megtudtuk: a Masterplast üzleti kilátásai továbbra is kedvezőek. 2025-re mind Magyarországon, mind Európában az építőipar élénkülése várható, amit a lakáspiac fellendülése és a támogatott felújítási programok is erősítenek. Az egyszerűsített Otthonfelújítási program és a Vidéki felújítási program a második félévtől további keresletnövekedést hozhat. Az Európai Központi Bank kamatcsökkentése ösztönözheti az euróövezetben a lakásfejlesztéseket, ehhez kapcsolódó biztató jel a társaság új export partnereivel kötött keretmegállapodások bővülése. Hosszútávon az európai uniós energetikai célkitűzések erős keresletet generálnak a hőszigetelési termékek iránt, támogatva a vállalat növekedési lehetőségeit. Ukrajnában pedig egy esetleges fegyverszünet után a Masterplast stabil piaci helyzete lehetőséget kínál az újjáépítésben való részvételre.
A RÉGIÓ TÍZ ORSZÁGÁBAN
Az 1997-ben alapított Masterplast csoport a legnagyobb magyar tulajdoni hátterű hőszigetelőanyag gyártóvállalat, a társaság árbevétele 2023-ban 145,2 millió euró volt. A kelet-közép-európai régió 10 országban saját leányvállalataival biztosítja a közvetlen piaci jelenlétet, és export tevékenysége révén az európai országok többségében forgalmazza termékeit. Tevékenységével hozzájárul az épületek energiafogyasztásának és széndioxid-kibocsátásának csökkentéséhez, a fenntartható-energiahatékony épületállomány létrejöttéhez.