Az ünnepek után is van roham...

2023.01.10. 20:00

Vissza lehet-e vinni a félresikerült karácsonyi ajándékokat?

Ünnepek után egy-két héttel talán sok embert foglalkoztat a félresikerült ajándékok sorsa. Vissza lehet-e vinni a boltba vagy ki lehet-e cseréltetni, ha nem találták el a megfelelő méretet? Ennek utánajárva kérdeztük meg Marton Istvánt, a vármegyei kormányhivatal kabinetkoordinátorát.

Déri Brenda

Meg kell indokolni, hogy miért szeretnénk cserélni az árut

Fotó: Illusztráció: Nagy Norbert / FMH

Mindenekelőtt fontos leszögezni annak okát, hogy a vásárló miért szeretne elállni a megvásárolt terméktől, a szabályokat ugyanis nagyban befolyásolja, hogy hibás termékről, méretcseréről vagy netán a megfontoltság hiánya miatti elállásról van szó. Illetve az is lényeges, hogy online vagy az üzletben vásárolt a fogyasztó. - Hibás teljesítés esetén első lépcsőben a fogyasztó a termék kijavítását vagy kicserélését kérheti, amelyek közül, a főszabály szerint ő választhat. A második lépcsőben foglalt kellékszavatossági igények az árleszállítás, és az elállás. A vásárlók körében gyakran emlegetett „3 napos” csere csak egyes, kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkekre, mint például a bútorok, műszaki cikkek vagy háztartási gépekre vonatkoznak és azoknál is csak arra az esetre, ha olyan hiba jelentkezik a vásárlást követő 3 munkanapon belül, amely akadályozza a rendeltetésszerű használatot – részletezte Marton István.

Más a helyzet azonban akkor, ha nem hibás a termék és üzletben vásároltuk, azt ugyanis a kereskedők nem kötelesek visszacserélni, és a vételárat sem kötelesek visszaadni a vásárlást követően csak azért, mert nem megfelelő a méret, vagy két egyforma árut kaptunk, és az egyikre ezért nincs szükségünk. Több üzletben azonban jellemző, hogy a karácsonyi ünnepet követően néhány hétig kicserélik az ott vásárolt termékeket. A kereskedő saját üzletpolitikai döntése az, hogy ezt mely termékek esetében teszi meg és milyen feltételekkel. Online vásárlás esetén - az üzletben történő vásárlással ellentétben – a vásárló legkésőbb a termék kézhezvételét követő 14 napon belül elállhat a szerződéstől. Majd a termék visszaküldését követően a szolgáltató köteles visszafizetni a termék és a kiszállítási díj összegét.

De hogyan lehet eljárni abban az esetben, ha a vásárló külföldön vásárolta a terméket?

A kabinetkoordinátor tájékoztatása szerint amennyiben egy magyar fogyasztó vásárol személyesen külföldön egy terméket, akkor a vásárlás helye szerinti ország szabályai vonatkoznak a vásárlásra, a szerződésre. Az eladó az adott ország jogszabályai szerint köteles intézni az esetleges reklamációt. Ha pedig a magyar fogyasztó online vásárolt egy másik országból, azaz a vásárlás Magyarország területén történik, akkor a magyar jog előírásai vonatkoznak az adásvételre, azaz a fogyasztó legkésőbb a termék kézhezvételét követő 14 napon belül elállhat az online módon kötött szerződéstől.

Most, hogy tudjuk visszavihető vagy visszaküldhető-e az adott termék az sem mellékes, hogy mi szükséges ehhez.

- Általánosságban elmondható, hogy a visszaváltáshoz szükséges a vásárlás tényét igazoló számla/nyugta, a termék jellegétől függően a csomagolás megléte (pl. műszaki cikk, játék), illetve természetesen az, hogy valamennyi tartozék, alkatrész hiánytalanul meglegyen – árulta el.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában