2022.01.11. 14:00
A soponyai óvoda az elmaradt adatszolgáltatás miatt kapott negatív értékelést az Állami Számvevőszéktől
Erősödött a csalásmentesség a Fejér megyei önkormányzati intézményeknél, adta közre 2021 legvégén az Állami Számvevőszék (ÁSZ). 165 megyei intézménynél végeztek ellenőrzést.
A Vörösmarty Mihály Könyvtár is jól „vizsgázott”, ami a szabályszerűséget illeti
Forrás: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap
– Az ÁSZ tanácsadásának eredményeként a Fejér megyében található önkormányzatok irányítása alatt álló 165 ellenőrzött intézmény közül 59 intézménynél az intézményvezető már intézkedett az integritást biztosító alapvető feltételek megerősítése, illetve kiépítése érdekében. Ezeknek az intézményeknek javult az integritásuk, erősödtek a csalásmentes működés feltételei. 71 intézménynél azonban további intézkedések szükségesek, mivel vezetőik az ÁSZ figyelemfelhívására nem vagy csak részben intézkedtek, a kockázatok esetükben nem változtak vagy növekedtek – adta közre a magát az Országgyűlés legfőbb pénzügyi-gazdasági ellenőrző szerveként leíró Állami Számvevőszék.
Az ÁSZ Fejér megyei intézményeket lajstromozó jelentése kitér arra is, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény tág teret ad az önkormányzatoknak feladataik ellátására. Lehetőségük van arra, hogy a feladataikat az általuk alapított intézmények útján lássák el.
„Az önkormányzatok jellemzően bölcsődéket, óvodákat, egészségügyi és szociális szolgáltatókat, közművelődési intézményeket működtetnek. Az intézmények által nyújtott szolgáltatások közvetlenül érintik a társadalom valamennyi rétegét, működésük minősége közvetlen hatással van az állampolgárok életére.”
Az ÁSZ közlése szerint az ellenőrzöttek közül 34 intézmény vezetője alakította ki az ellenőrzött területek mindegyikén a jogszabály által előírt integritási kontrollok alapvető feltételeit. Közülük 19 intézmény vezetője a jogszabályi előírásokon túl is további erőfeszítéseket tett az integritás erősítése érdekében: olyan integritási kontrollokat építettek ki, amelyek hozzájárulnak a korrupcióval szembeni védettség megszilárdításához. Vagyis esetükben nem kellett intézkedésre kérnie a vezetőket az ÁSZ-nak.
„Ugyanakkor – ismertette az ellenőrző szerv – 129 intézmény esetében ahhoz, hogy a kockázatok csökkenjenek, az intézményvezető intézkedése volt szükséges a jogszabály által előírt kontrollok területén.” Az ÁSZ azonosította a lényeges kockázati területeket, és már az ellenőrzés lefolytatása folyamán a kockázatok csökkentésére hívta fel az intézményvezetők figyelmét.
E 129 intézmény közül 87 intézmény vezetője válaszolt határidőben az ÁSZ figyelemfelhívására. Közülük 71 teljeskörűen, 9 részben egyetértett azzal, hogy indokolt intézkednie. Mint írták, a figyelemfelhívásukra nem válaszoló vagy csak részben intézkedő intézményvezetők által vezetett intézményeknél rendszerszintű kockázatok maradtak fenn. Esetükben további kockázatcsökkentő lépések szükségesek. Az ÁSZ bevonja a munkába az ezen intézményeket irányító önkormányzatokat.
A jelentéshez kapcsolódóan az ÁSZ kifejtette, hogy a szabályozások és nyilvántartások kialakításának célja nem önmagában a jogszabályi rendelkezések betartása, hanem a szabályszerű és csalásmentes gazdálkodás feltételeinek megteremtése, ezáltal érvényesülhet ugyanis az Alaptörvényben előírt átláthatóság és elszámoltathatóság, valamint a közélet tisztaságának elve, amely hozzájárul ahhoz, hogy az állampolgárok általános bizalma erősödjön a közszolgáltatást nyújtó szervezetek felé.
Nézzünk néhány példát, nevesítve is az intézményeket! Szabályszerűségi és/vagy helyénvalósági hiba hiányában 34 intézmény esetében nem volt indokolt figyelemfelhívó levél küldése az ÁSZ részéről: ezek között van a Zámolyi Mesevár Óvoda, a móri Lamberg-kastély Művelődési Központ, a Polgárdi Gondozási Központ, a székesfehérvári Vörösmarty Mihály Könyvtár, illetve Vörösmarty Színház is, a Pusztaszabolcsi Szociális és Gyermekjóléti Intézmény, nincs hely mindet fölsorolni.
Az ÁSZ a 165 intézmény közül egy esetben jelölte a kiemelten magas kifejezéssel a tanácsadást megelőző kockázati besorolást, mégpedig Soponyai Mesevár Óvoda kapcsán. A jelentésből kiderül, hogy a kiugróan rossz minősítésnek az volt az oka, hogy a soponyai óvodát érintő ellenőrzést az ÁSZ adatszolgáltatás hiányában nem tudta lefolytatni.