könnyítenek a terheken?

2021.01.31. 07:30

Az élelmiszer-ellátás nyomós ok a közúti szállítás szabályainak megváltoztatására

Megváltozhat a mezőgazdasági gépekre is vonatkozó súlytolerancia és az EKÁER szabályrendszer, ha a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara javaslatait elfogadják a törvényalkotók.

Palocsai Jenő

A rakomány súlyát a szántóföldeken csak becsülni lehet, így, ha túllépik a határt, könnyedén összejöhet a bírság

Fotó: FMH-archív / Pesti Tamás

A betakarítás még messze van, de a szabályok változtatása lassú folyamat, ezért a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) már most elkezdett lobbizni, hogy néhány módosítással hatékonyan segíthesse az állam a gazdálkodókat.

Ki ne araszolt volna lépésben vagy még abban sem valamilyen műúton azért, mert egy mezőgazdasági gép, akár betakarító, akár vontató mögött feltorlódott a kocsisor? A volán mögött sokszor még az sem türelmes, aki egyébként, a mindennapi életében az, így ezek a találkozások sok feszültséget, vitát és néha akár balesetet is eredményezhetnek. A mezőgazdasági gép vezetője sem élvezi a helyzetet és néha megesik a szíve a többi közlekedőn, elengedi a sort, egy útba eső buszmegálló öblét használva átmeneti parkolónak, de utána meg neki nehéz újra visszajutni a forgalomba, mivel valamelyest lomhább, mint a többi jármű az utakon. A legfontosabb persze az, hogy mindenki lehetőségeihez mérten tanúsítson türelmet és önuralmat.

A NAK szerint azonban máshogy is lehet csökkenteni a traktorok közúti kirándulásai miatt kialakuló feszültséget, például úgy, ha nagyobb tömegeket szállítanak egyszerre és így kevesebbet fordulnak a gépek például a betakarítás helye és a tárolási terület, illetve az értékesítés pont között.

Nem kell nyárig várni, hogy ez probléma legyen, hiszen hamarosan megkezdődnek a tavaszi magágyelőkészítési munkák a termőföldeken, így vontatók tucatjai húznak majd műtrágyát vagy akár a tavaly ősz óta termelődött szerves trágyát a szántóföldekre, hogy ott a szüntelenül járó trágyaszórók elterítsék az idei év kultúrnövényei számára elengedhetetlen energiát.

A NAK szerint szakítani kellene azzal a hagyománnyal, hogy a hatóság tetemes bírságot szab ki a mező- és erdőgazdaságban dolgozó járművekre, amelyek a forgalmi engedélyben megengedett súlynál többet visznek, illetve az össztömeget túllépik. Ez a szabály olyan szigorú, hogy 2018. június 30-át követően mindössze 1% lehet a szállítmány szankciómentes tömegtúllépése. Ezt a határértéket szeretné felemelni a NAK 5 százalékra.

Márpedig a rakomány súlyát a szántóföldeken csak becsülni lehet, pontosan megmérni nem, így hamar összejöhet a bírság. Ha engedményt kapnának a mezőgazdasági gépek a szigorú szabály alól, akkor azok teljesen ki tudnák használni a pótkocsik és az azokat vontató gépek szállítókapacitását, ezáltal kevesebbet lennének a közúti forgalomban.

A gazdálkodók részéről a több mezőgazdasági vállalkozást tömörítő Lajoskomáromi Agrár Cégcsoport munkatársát kérdeztük. Puskás Zoltán a tengelyterhelésekkel kapcsolatban elmondta:

Mindenképpen hasznos lenne ez a változtatás, bár igazából ez már egy régen elindult folyamat egyik állomása. A gazdák, a termelő egységek már jó ideje ebbe az irányba mozdultak el, hiszen gazdaságossági szempontból is ez az egyetlen járható út, de folytathatnánk a sort az üzemanyagfelhasználás csökkentésével, a környezetvédelmi okokkal. A legtöbb nálunk szolgálatba állított jármű húsz-harminc tonna közötti raksúlyokkal rendelkezik. Nagy, ballonos, a teherautóknál használatos méretekhez képest háromszor szélesebb gumikkal vannak szerelve, így lényegesen kisebb kárt okoznak az aszfaltos utakon, mint mondjuk a kamionok és persze azt is el lehet lassan feledni, hogy cammognak a pótkocsikat vontató gépek, hiszen 40-50 kilométert tesznek meg óránként, hegyen-völgyön, így azért annyira nem akadályozzák a forgalmat, mint a régi traktorok.

A rakomány súlyát a szántóföldeken csak becsülni lehet, így, ha túllépik a határt, könnyedén összejöhet a bírság
Fotó: FMH-archív / Pesti Tamás

A NAK által változásra érett másik terület, az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) szigorú szabályozása. Az magától értetődik, hogy a szántókon termett áru ömlesztetten indul el hosszabb-rövidebb útjára, de közvetlenül megy a termőterületről a raktárig vagy a feldolgozóig, így ebben az esetben nem iktatnak a rendszerbe olyan állomásokat, amik melegágyai lehetnek az áfacsalásnak. A tapasztalatok szerint az EKÁER-rek kapcsolatos visszaélések elsősorban csak néhány nagyobb értékű termék láncolatos értékesítésénél jelenik meg, ahol sok kézen megy keresztül az áru.

A bonyolult és nagy elvárásokat támasztó EKÁER-ről is kérdeztük Puskás Zoltánt, aki elmondta, hogy: -Nálunk a gazdáknak, illetve a cégcsoport tagjainak, munkatársainak döntő többsége rendelkezik az ide vonatkozó engedélyekkel. A 90 százalékuk tanfolyamokat végzett és vizsgázott, így szinte bármelyik szállíthat bármilyen mezőgazdasági anyagot. Akkor is megfelelünk az előírásoknak, amikor pick-up platón szállítunk például műtrágyát.

A kialakított szabályokat érdemes lenne tehát a NAK gondolatmenete mentén hozzáigazítani a folyamatosan változó viszonyokhoz, így téve zöldebbé és egyben hatékonyabbá a mezőgazdaságot, egyidejűleg mérsékelve a feszültséget az utakon.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában