2022.05.08. 07:30
Mai élmények a múltnak gyökereiből - Az Így tedd rá program anyjával, Balatoni Katalinnal beszélgettünk
Az Így tedd rá program egy olyan pedagógiai módszertan, mely elősegíti a magyar népi kultúrkincsek átadását, méghozzá a kisgyerekek korosztályi sajátosságait szem előtt tartva. A módszertant kidolgozó szakemberrel, Balatoni Katalinnal beszélgettünk.
Forrás: Engyel Gábor
A magyar népi játékok fontosságát, illetve a pedagógiában betöltött szerepét már a 19. században is felismerték. Akkoriban Kiss Áron ezek összegyűjtését kapta feladatul a minisztériumtól. Az általa szerkesztett kötet 1891-ben jelent meg és többek között olyan játékokat sorol fel és ír le részletesen, mint a tapsoltató, az ujjasdi, az „arczsimogató” vagy mosdató, a nevettető, a tenyeresdi, a hintázó, a szédítő vagy a „höczögtető”. A szerkesztő előszavában úgy fogalmaz: „Az 1888. évi Országos Tanítógyűlés indítványomra elfogadta, hogy a játékoknak s az esetleg velők járó daloknak a magyar nemzeti nevelés szolgálatában kell állaniok, s ezért a játékokban a magyar jelleg megóvandó.”
A könyvben szerepel többek között a: piriditánc, pimpózás, csapóláda, csuprosdi, babutka, jondó, fövenykirály, csürközés, pajázás, bigejáték, vagy a czificzcza és lapottya esetleg a szfurna, a brúgattyú, de még a motolálás is.
A két századdal korábbi elvek ma is érvényesek, ezért Balatoni Katalin és az Így tedd rá programban dolgozó oktatók mindent elkövetnek a nemes ügy és a siker érdekében. Az Így tedd rá program anyja, ahogy Balatoni Katalin fogalmazott, elmondta: – Már nemcsak Magyarországon, hanem szerte a Kárpát-medencében és világszerte a diaszpóra közösségek sokaságához is sikerült eljuttatni a magyar kultúra élményalapú pedagógiai megközelítését. Tapasztalatom szerint ezekre a játékokra, közösségi élményekre még mindig ott él az igény a legtöbb magyar lélekben. Arra irányul a munkám, hogy minél többekben kivirágoztassuk, minél többekhez eljuttassuk az önfeledt játék, tánc, dal világát, hogy aztán azok olyan gyökereket növesszenek, mely egy életen át támasz, kiindulópont, biztos forrás.
A program vezetője meglehetősen korán kezdte. Mint elmondta: – Én abszolút a kodályi koncepciónak megfelelően, kilenc hónappal születésem előtt kerültem kapcsolatba a magyar kultúrával, így nagyon hamar önkifejezésem legfőbb eszköze, lelkem legszebb békéje és éltetője lett a dallam és a mozgás. Én ebből táplálkozhatok és adhatom tovább azt a csodát, amit ajándékként kaptam.
A szakembertől megtudtuk, hogy a népi játékok tárháza egy kimeríthetetlen forrás, és ebből adódóan a legszéleskörűbb pedagógiai eszköztár, amit csak ismerünk. Annyi variánsát őrizték meg elődeink, adták szájról szájra, majd jegyezték le kutatóink azokat, hogy a leggazdagabbak egyike vagyunk a világon játékaink tekintetében, ahogy igaz ez táncainkra, dalainkra, zenéinkre és szokásvilágunkra is. Más népek hagyományaiban is megtalálható sok játéktípus, de a magyarnak egyediséget kölcsönöz a dallam és a szövegvariánsok sora.
Azonban Balatoni szerint a sokszínűség és értékesség ellenére a pedagógiai gyakorlatban keveset ismerünk és még kevesebbet alkalmazunk belőlük. Az elmúlt évtizedekben az énekes játékok kerültek előtérbe, és kissé háttérbe szorultak mozgásos, ügyességi vagy épp szellemi játékaink, pedig ezek azok, melyek igazán az óvodás és kisiskolás játékainak magját kellene képezzék.
Megkérdeztük a szakembertől azt is, hogy mennyire volt jellemző a játék a régi, akár a reformkor előtti magyar világra? Balatoni így felelt: – Teljes mértékben jelen volt a játék az akkori gyermekek életében. Olyannyira, hogy a teljes szocializáció során végigkísérték a felnőtté válás folyamatát. A legtöbb készség és képességterület a játékok által fejlődött, valamint szokás és szabályrendszere által utat mutatott a résztvevőknek a felnőtt társadalomba való megérkezéshez. A gyermekek mindennapját átszőtte a játék, majd a táncba nevelődés. Közben az idők változtak, így a játékok is, de azok lényegében örök érvényűek és magukba foglalják a rendet.
Felmerült a gondolat, hogy a változás segítette-e a játékok fennmaradását. A programvezető azt mondta: – Természetesen. Én legalábbis hiszek abban, hogy akkor tud élő elemként fennmaradni, ha képesek vagyunk magunkkal vinni és formálni. Számomra nagyon fontos, hogy ezek az elemek ne csupán a múltunkat, hanem a jelenünket és a jövőnket is jelentsék. Ehhez pedig az kell, hogy a mai világunkban képesek legyünk valóban elhelyezni és megélni varázsukat.
Az Így tedd rá program számtalan továbbképzést tartott már óvodapedagógusoknak és tanítóknak.
– Az a tapasztalat, hogy a gyermekekkel foglalkozók és azok a gyerekek, akiknek a szakemberek átadják ezt a tudást, nem feltétlenül tudják, hogy valami ősi magyar, vidámsággal fűszerezett élményben van részük, de nem is feltétlenül ez a lényeg – mondja Balatoni. Majd hozzátette, hogy Kodály Zoltán a tudatalatti magyarság kialakításának nevezte azt a folyamatot, melyet a játék, a dal, a zene és a tánc testesítenek meg az életünkben. – Ezzel teljes mértékben tudok azonosulni. Olyan ősi erők dolgoznak bennük, melyek áramlanak lelkünkben. Ezért nagyon fontos, hogy ezeket ne múzeumi megközelítésből vigyük a gyerekek közé, hanem az élet felől indulva.
Megkérdeztük, mi a helyzet ma: születnek-e játékok napjainkban, vagy örökre leáldozott az idejük? Balatoni Katalin azt felelte: – Ha a játékot úgy adjuk át, hogy biztosítjuk annak lehetőségét, hogy az élhessen, akkor fejlődni is fog. Erre nagyon sok példát láttam mind a legkisebbek, mind az egyetemi hallgatóim között, de a felszabadult gyakorló pedagógusok önfeledt játéka közben is. Ez számomra a legjobb visszajelzés és a legerősebb, hitet adó bizonyosság. Én hiszem, hogy a magyar kultúra nem véges, hanem sokkal inkább határtalan.