népbetegség

2021.05.23. 08:00

Megéri? – Visszafordíthatatlan betegségek előfutára lehet a túlsúly

Európában a felnőtt lakosság körében Magyarországon a legmagasabb az elhízottak aránya, globálisan pedig a negyedik helyen állunk. Nem dicsekvésre okot adó számokról beszélünk.

feol.hu

A fentebb olvasott adatok 2019-ből származnak. A KSH szintén 2019-es felmérései alapján a Közép-Dunántúl régió lakosságának 35%-a szenved túlsúlytól és 25,6%-uk számít elhízottnak. Korosztályi tekintetben, országos szinten a 35 éves korosztálytól felfelé indulva mutatkozik meg a túlsúly és elhízás problémája. De mi is a különbség e kettő között? Erre és még sok másra kerestük a választ a székesfehérvári dietetikus és önismereti tanácsadóval, Kiss Évával.

Túlsúly vagy elhízás?

A szakma ezt egyrészt a BMI (testtömeg-index) alapján határozza meg. Magasságunk és testsúlyunk alapján elhelyez minket egy skálán. A normál súlyt 20-25 közé teszi a kalkulátor, 25-30 között túlsúlyosnak számítunk, 30 felett pedig már elhízottról beszélhetünk, aminek további fokozatai vannak. Ez a kiszámítási módszer azonban kiegészítést igényel, hiszen nem mutatja meg a zsír és izomszázalékot. Márpedig tudvalevő, hogy az izom sűrűbb szövet, tehát egy adott térfogatot nézve, nehezebb, mint a zsír. Vagyis, adott esetben, egy edzett embernél is mutathat túlsúlyt a kiszámított érték, a magas izomszázalék miatt.

Hogy ennek van e egészséges szintje? Bár idehaza népszerűségnek örvend az a feltételezés, hogy az életkor előrehaladtával jár valamennyi súlygyarapodás és ez természetes, szerencsére már egyre többször képezi vita tárgyát. Ez attól is függ, hogy mennyire divat éppen az adott országban az egészséges táplálkozás. A szakember véleménye szerint már elindult egy pozitív változás a fiatalok és a középkorúak körében.

Miben gyökerezhet a probléma?

A túlsúlynak, illetve az elhízásnak számos okai lehetnek. A leggyakoribb közülök az, hogy egészen egyszerűen, a szükségesnél több és rossz minőségű kalóriát juttatunk be a szervezetünkbe. Nem válogatjuk meg kellőképpen az ételeinket, ezt megnehezíti az, hogy a modern élelmiszeriparnak köszönhetően rengeteg, a szervezetre káros élelmiszer érhető el kényelmesen és gyorsan. Erősen szűrnünk kell azt, ami körbevesz minket. Természetesen az információ hiánya is közrejátszik, tudjuk e egyáltalán, hogy mi alapján kéne válogatnunk?

Gyakori probléma még a a cirkadián ritmus felborulása, a nem kielégítő alvás is. Azon emberek körében, akik keveset alszanak, esetleg későn is fekszenek le, nem tudnak kellően pihentetően aludni, magasabb a túlsúlyosak, az elhízottak aránya, ugyanis felborul miatta a hormonrendszer normál műküdése. Ezt nagyon sokan veszik félvállról, hiszik azt, hogy bírják így is, pedig bármilyen betegségről beszélünk, az egyik kezdő lépés ennek a rendezése.

A nem megfelelő táplálkozásnak lehet pszichés eredete is, például egy étkezési zavar vagy fizikai betegség is állhat a háttérben. Utóbbi miatt fontosak a rendszeres laborvizsgálatok.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a mozgás mennyire elengedhetetlen része egy egészséges életmód kialakításának. Itt nem is annyira a mozgás során elégetett kalória mennyisége számít, hanem a mozgás következtében fejlődő izomzat, ugyanis rendkívül fontos szerepet tölt be az izomszázalékunk abban, hogy mennyi és milyen kalóriát bír el a szervezetünk. Amennyiben ez a szám magas, sokkal több kalória kerül elégetésre a szervezetben a nap 24 órájában, mert az izom egy magas energia igényű szövet.

Rámegy az egészségünk

A címben nem véletlen fogalmaztunk drasztikusan. A nem megfelelő életmód, a helyzetelen és rendszertelen táplálkozás, a mozgás hiánya olyan betegségeket idézhet elő, mint a metabolikus szindróma, inzulinrezisztencia, magas vérnyomás, szív és érrendszeri betegségek. A túlzott súly cipelése miatt megjelennek a mozgásszervi és viszér betegségek, emelett folyamatos a fáradtság érzése és a rossz közérzet.

Az internet nem a barátunk

Sajnos az online térben rengeteg a káros információ, és sok esetben, lehet, hogy nagyobb kárt okozunk saját magunknak. Semmiképp nem érdemes egy divat diétára alapozni, alapos utána járás nélkül. Érdemes szakember segítségét kérni, amikor elhatározzuk magunkat, hogy szeretnénk életmódot váltani, ugyanis minden ember más és más, külső és belső értelemben egyaránt. Egy szakember sokkal precízebben felmérheti azt, hogy az egyénnek milyen diétára és mozgásra van szüksége a kellő eredemény eléréséhez és megtartásához, mintha laikusként az internet bugyraira, vagy csodaszerekre bíznánk magunkat.

A kezelést többek között meghatározza az aktuális egészségi állapotunk, ami önmagában sok tényezőből áll. Emellett figyelembe kell vennünk az adott egyén életmódját, mondjuk úgy, anyagcsere típusát, egyéni érzékenységeit, lehetőségeit. Ezeket hozzáértő szakember tudja összehangolni. Természetesen vannak olyanok, akik sikeresen választanak módszert saját maguknak, ez inkább azokra jellemző, akiknél nincs különösebb egészségügyi probléma, így nincs akkora tétje, illetve olyan precizitásra szükség. Valamint, ha valaki sok energiát fektet az információk összegyűjtésébe, szintén jó megoldásokat találhat. Ilyenkor gyakran elég egy megerősítés, hogy jó úton jár valaki.

Ezek is érdekelhetik