itt a tavasz

2021.04.20. 20:00

Milyen kerékpár passzol hozzánk a leginkább? Szakértőnk válaszol

A tavasz beköszöntével minden évben megnő a kerékpár-vásárlási kedv. Egy jó bicikli nem olcsó, ezért érdemes tudni, hogyan válasszunk. Ebben volt segítségünkre Kovács Zsolt, az egyik fehérvári kerékpáráruház cégigazgatója.

Borsányi Bea

Kovács Zsolt szerint érdemes kicsivel többet költeni egy megfelelő gépre

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

– A legelső, amit meg kell határozni, hogy milyen célra keresünk kerékpárt: hétköznapi bringázásra, munkába járásra, gyerekhordásra, sportolásra, kirándulásra? A főbb típusok, amik leginkább szóba jöhetnek: a trekking, a cross, és a mountain bike (MTB) – magyarázta a szakember.

Fontos kérdés: milyen célra kell a kerékpár?

Trekking, cross, MTB

Az előbbi két típusba tartozó kerékpárok 28 colos kerekekkel kaphatók, ami széleskörű felhasználást biztosít. Mivel viszonylag nagy a kerekük, ugyanazzal a pedálcsapásszámmal hosszabb utat tudunk megtenni, vagyis „jól haladó” darabok. Megállják a helyüket aszfalton, de föld-, és murvás utakra is alkalmasak a közepesen széles gumik miatt. A trekking és a cross igazi hibrid felhasználású kerékpár.

– A crosskerékpárokat inkább azoknak ajánlanám, akik dinamikusabb mozgásra vágynak, míg a trekking a kényelmesebb, nyugodtabb ritmust kedvelők választása lehet. De mindegyiket fel lehet „öltöztetni” olyan kiegészítőkkel is, mint a csomagtartó, a gyerekülés, vagy a sárvédő – tette hozzá Kovács Zsolt. A harmadik említett típus az MTB, amely abszolút sportkerékpár, és háromféle kerékmérettel kapható. A 26 colos bringák azonban mára inkább juniorkerékpárrá változtak. A 27,5 és a 29-es kerekekkel ellátott biciklikkel sokkal könnyebben átlendülünk az erdőkben, mezőkön utunkba kerülő akadályokon, a közutak előtűnő kátyúin. Az MTB leginkább azoknak javasolt, akik sport- vagy hobbiszinten a természetben szeretnének bringázni, minimális közúti jelenléttel.

A felszerelés kérdése

A választás következő fontos szempontja a testméret, hiszen nem mindegy, milyen magasak vagyunk, illetve, milyen hosszú a lábunk. A gyártók többsége különböző vázméretekkel gyártja termékeit, hogy megtalálhassuk a számunkra legoptimálisabbat. Ebben a kérdésben a kereskedésekben dolgozó tanácsadók sokat segítenek, de leginkább persze akkor derül ki, mennyire érezzük kényelmesnek a gépet, ha vásárlás előtt ki is próbáljuk. Erre szakkereskedésekben van lehetőség! Vannak olyan további kérdések is, mint hogy acél-, vagy alumíniumváz, teleszkópos vagy a nélküli bringa, hét, netán tizennégy sebességes váltó? Mindenki eldöntheti, mit enged meg a pénztárcája.

Kovács Zsolt szerint érdemes kicsivel többet költeni egy megfelelő gépre
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Acélvázzal ma már csak belépőáras kerékpárok készülnek, a minőségibb darabok váza alumínium. A teleszkóp a biztonságot növeli – pl. egy váratlan kátyú kisebb eséllyel rántja ki a kormányt a kezünkből –, rugalmassága pedig tompítja a terepviszonyokból eredő ütéseket. A váltónak városi használat során kevésbé van jelentősége, ám kirándulások alkalmával már jól jöhet, ha finomabb váltásokra is képes a gépünk, így jobban igazodhatunk a terepviszonyokhoz és a saját kondíciónkhoz is.

Fontos a kényelem

– Nagyon fontos a jó nyereg, de ennek megtalálása bonyolult, mert nagyon sok összetevője van annak, hogy kinek mi a kényelmes. A nyeregkérdésben az egyetlen hasznos tanácsom, hogy ki kell próbálni. Ha szigetelőszalaggal betekerik a nyereg pálcáit, amit befogunk a nyeregcsőbe, akkor az sértetlen marad használat közben és akár vissza is lehet cserélni – 20 perces tekerés után már érezhető, mennyire megfelelő számunkra a választott darab – mondta Kovács Zsolt.

Ne sajnáljuk a pénzt!

Érdemes még megnézni a váz átlépési magasságát. Aki nehezebben emeli a lábát, válasszon alacsonyabbat, vannak már olyan kerékpárok, amelyeknek 35 centiméteren van az átlépési magasságuk. Egy minimális felszereltségű, háromsebességes, acélvázas, de megbízható és hosszú távon használható darabhoz 80–100 ezer forint környékén juthatunk hozzá. Ha komolyabb kivitelben gondolkozunk, úgy 120–180 ezer forintot kell áldoznunk a kerékpárra. Nyilván az a legdrágább, ha komolyabb sportolási céllal keresünk gépet, ilyenkor 250–400 ezer forintot is áldoznunk kell a bringára. És akkor még nem beszéltünk a KRESZ-ben előírt egyéb kötelező tartozékokról, illetve a védő-, vagy komfortfokozatot növelő felszerelésekről, kiegészítőkről. Ilyen például a sisak, a kesztyű, a szemüveg, a kerékpárosruha, a kulacstartó, stb.

Egyet azonban ne felejtsünk: a kerékpár tartós fogyasztási cikk, amit 15–20 évig is használhatunk. Már csak ezért is megéri többet áldozni rá. Ám az élmények, amiket egy jó bicikli nyergében ülve szerezhetünk – ahogy mondani szokták – megfizethetetlenek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában