bár a sok testnevelésóra segít

2018.09.07. 11:30

Már ovisoknál is tömeges a tartási rendellenesség

Az elmúlt években tapasztalhatók a mindennapos testnevelésóra bevezetésének előnyei – vélik pedagógusok. A tartásjavító gyakorlatok fejlesztése is segíthet a diákok egészségi állapotán.

Bokros Judit

Fontos, hogy a gyerekek napjainak része legyen a sport, ami ellensúlyozza a sok ülést

Fotó: Nagy Norbert/ Fejér Megyei Hírlap

Testnevelő tanároknak, az iskolás korosztállyal foglalkozóknak, illetve maguknak a diákoknak és szülőknek tartottak képzést a fehérvári Jáky szakgimnáziumban. Az Országos Gerincgyógyászati Központ prevenciós igazgatója, Somhegyi Annamária és kollégái, a gerincgyógyász szakemberek olyan elméleti és gyakorlati anyagot adtak át, amelynek köszönhetően az iskolások hatékony, rendszeres tartásjavításban részesülhetnek az órákon. Talán nem kell hangsúlyozni, mennyire fontos ez, amikor a gyerekek naphosszat ülnek a padokban, és sokszor még otthon is, a számítógép előtt.

Somhegyi Annamáriát arról kérdeztük, melyek a leggyakoribb gyermekkori gerincproblémák.

– A különféle tartási rendellenesség lényegében tömeges, az óvodás kortól kezdve. Ezért már velük is kellene foglalkozni, amikor nagyobbak. Van is óvoda, ahol a rendszeres tornát beépítették a nevelési programba, a napirendbe – mondta a szakember, majd a gerincferdülés fogalmát tisztázta. Ez jelenthet egyrészt egyfajta tartáshibát, amikor a gerinc oldalirányban mutat aszimmetriát, vagyis ferde. Ilyenkor tartásjavító tornával lehet változtatni a helyzeten. Másrészt van az a fajta gerincferdülés, amely már betegség. Ilyenkor röntgen révén látható a csontok elváltozása a gerincen. Ezzel már speciálisan kell foglalkozni, gyógytornásznak. A szülő dolga lényegében az, hogy észrevegye, ha valami rendellenes, elvigye gyermekét a szakorvoshoz, a vizsgálatokra, s ha szükséges, megtanulják és naponta végezzék a gyógytornát.

A szakember még egy gyermekkori gerincbetegséget említett, ez a Scheuermann-féle szindróma. Gyakoribb, mint a súlyos gerincferdülés, viszont szerencsére kevés esetben jelentős az eltérés a normális állapottól. Itt szintén a mindennapos otthoni gyógytorna segíthet.

A képzésen jelen lévők közül Borostyán Lajost, a Középiskolai Testnevelő Tanárok Szakmai Fórumának vezetőjét, valamint Schütz Tamást, az Általános Iskolai Testnevelő Tanárok Szakmai Fórumának vezetőjét kérdeztük tapasztalataikról a mindennapos testnevelés kapcsán. Mindkettőjük szerint egyértelműen pozitív eredménye van a bevezetésnek. A mai gyerekek ugyanis sokkal kevésbé szeretnek maguktól mozogni, mint az előző generációk. Többek közt ezért is rá kell vezetni őket, mennyire fontos és jó, ha a sport, a mozgás az életük szerves részévé válik.

Schütz Tamás a fehérvári Kossuth iskolában tanít, s mivel ott két tornaterem is van, az ő helyzetük különösen jó. Szakemberből is van elég, így minden osztálynak meg tudják oldani a napi testnevelésórát. Ezen kívül, városi szinten alsó és felső tagozatban egy-egy évfolyam jár uszodába, a harmadik-negyedik évfolyam pedig teniszoktatáson vehet részt.

A testnevelésórák anyagába nincsenek annyira beépítve a tartásjavító gyakorlatok, mint amennyire az szükséges lenne. Ha egy-egy ilyen gyakorlatsor az óra részévé válna, akkor azt ismételve a tanév során valóban elsajátítható lenne a helyes tartás, mozgás. Már ezért hasznos a képzés – tette hozzá Schütz Tamás.

Fontos, hogy a gyerekek napjainak része legyen a sport, ami ellensúlyozza a sok ülést
Fotó: Nagy Norbert/ Fejér Megyei Hírlap

Borostyán Lajos elmondta: a középiskolákban a tárgyi feltételek nem mindenhol optimálisak a mindennapos testneveléshez. Az iskolavezetők azonban a fenntartók révén megtalálták azokat a lehetőségeket, amelyek segíthetnek a helyzeten. Van, ahol úszni, máshol edzőterembe járnak a diákok, s a Gáz utcai sportcsarnokban is van lehetőség mozogni.

A testnevelésóráknak alapvetően biztosítani kell mindazt, ami le van írva a kerettantervben. Elég összetett a feladat, így ebben az anyagban kell megtalálni a tartásjavító gyakorlatok helyét. Például a gimnasztikában is szerepet kaphatnak – fogalmazott a pedagógus, már a képzés kapcsán. S hozzátette: jó, hogy ezt a fontos programot fölkarolta a város, a fenntartó.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában