Gazdaság

2009.03.26. 03:28

Tudatosult a válság a honi lakosságban

Budapest - Mára szinte az egész társadalomban tudatosult a válság, s a megkérdezettek túlnyomó része egy éven belül nem számít javulásra - tűnik ki egy friss felmérésből.

Fejér Megyei Hírlap

Az első negyedévben 10 ponttal csökkent a fogyasztói bizalmi index a gazdasági válság hatására az előző időszakhoz képest - közölte a GfK Hungária csütörtökön. A közlemény szerint a GfK és a Corvinus Egyetem közös, komplex fogyasztói bizalom indexe jelenleg 114,5 ponton áll, a magyar háztartások most kedvezőtlenebbnek látják pénzügyi, anyagi helyzetüket, az ország gazdasági kilátásait, mint az előző negyedévben. 
A bizalmi indexen belül a vásárlási hajlandóság indexében mutatkozott a legnagyobb mértékű, 15,6 pontos csökkenés: az index értéke most 102 pont, ami minden eddiginél alacsonyabb. A válaszadók 92 százaléka szerint a gazdasági helyzet rosszabb, mint egy évvel korábban volt. A válság előtt csak a válaszadók 60 százalékának volt ez a véleménye. A magyarok a jövőre vonatkozóan is borúlátóbbak: tízből nyolcan úgy vélik, hogy az ország rossz helyzetben lesz a következő 12 hónapban. A válság előtti időszakban tízből még csak hatan gondolták így. A munkanélküliségre vonatkozó várakozások továbbra is pesszimisták: a megkérdezettek 86 százaléka a munkanélküliség növekedésére számít a kö- vetkező egy évben. Az inflációs várakozásokat illetően a megkérdezettek háromnegyede számít az árak emelkedésére az elkövetkező egy évben. Ez kissé magasabb arány az előző negyedévi 66 százaléknál, de még mindig alacsonyabb a tavalyi év azonos időszakában mért 91 százalékhoz képest. A megkérdezettek átlagosan 10,2 százalékos inflációval számolnak. 
A családok reáljövedelmével kapcsolatos várakozások változatlanul azt mutatják, hogy a megkérdezettek kétharmada az inflációnál kisebb mértékű jövedelemnövekedésre számít a következő egy-két évben. Ugyan- akkor az előző negyedévhez képest nem változott a hitelfelvételi kedv: tízből hatan soha sem vennének fel hitelt, harmaduk pedig az időpontot nem tartja megfelelőnek. A felmérés szerint továbbra sem javul a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv: 2009 első negyedévében a válaszadók közel harmada szerint nem érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni. Ha vásárolnak, leginkább azért teszik, mert szükséges.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!