Gazdaság

2016.12.22. 12:10

A köhögő Ábel idegesítő, de eléri a célját - A jó reklám nem feltétlenül szimpatikus

Eldugott márkajelzések, egy kellemes dal, vagy éppen egy igazán irritáló karakter - a szakember szerint csak az a rossz reklám, ami nem éri el, hogy emlékezzünk a termékre. Az, hogy szimpatikus is legyen, nem feltétel.

Sebestyén Lilla

Az ünnepek közeledtével egyre több, jobban kidolgozott, kifejezetten a karácsonyra szabott reklámmal találkozunk.

A nagyobb márkák, vagy cégek ekkora időzítik az akár rövidfilmnek is beillő reklámvideókat és mindent megtesznek azért, hogy megfogják, vásárlásra buzdítsák a nézőt, olvasót, vagy hallgatót.

– Ahogy az internet az idősebb és az egészen fiatal korosztályt is meghódítja, illetve egyénre szabott hirdetésekkel áll elő, a cégek többsége ezen a csatornán keresztül igyekszik a leginkább megfogni a vásárló közönséget. A televízióban bemutatott reklámok természetesen még mindig nagyon sokakat elérnek, de a nagyobb lélegzetvételű reklámfilmeknek – melyekre az emberek nem is reklámként, sokkal inkább kisfilmként tekintenek – a világháló a legjobb csatornája – magyarázza Gréczy Szimonetta, kommunikációs szakember, aki szerint, hiába vagyunk tisztában azzal, hogy a reklámok tudatosan próbálnak vásárlásra sarkallni, mégsem tudunk igazán védekezni ellenük. Különösen igaz ez a korosabbakra és a gyerekekre.

(Fotó: Shutterstock)

– A reklámszakemberek eszköztára igen változatos. A legalapvetőbb, hogy híres emberek arcával, gyönyörű nőkkel, gyerekekkel, háziállattal próbálnak eladni nekünk valamit. De ezen túl nagyon fontos a zene, hiszen ha meghalljuk a rádióban a reklámban hallott számot, akkor termékre fogunk gondolni, az agyunk ugyanis összeköti a kettőt. Szintén fontos, hogy milyen színeket használnak a filmben, milyen korosztály jelenik meg benne, és alapvetően hogyan érezzük magunkat tőle. Ezek alapján ugyanis kialakul bennünk egy kép a termékről, mely nem tudatos, de mégis ez alapján döntünk, amikor a polc előtt állva azon gondolkozunk, hogy melyik csokit, vagy kávét vegyük le. Olykor a termék vagy a márkajelzés csak a reklám végén tűnik fel, amikor már felébredt bennünk a kíváncsiság, ez is tudatos – mondja el a szakember, aki az irritáló reklámok pszichológiájára is kitér:

– Az az igazság, hogy ezek sokszor hatásosabbak azoknál a reklámoknál, melyek a szimpátiánkat is elszeretnék nyerni. Gondoljunk csak Ábelre. Ki sem kell mondanom a termék nevét és mégis mindenki tudja azt. Ahogy a hihetetlenül irritáló karakterek és a reklámban ismétlődő: De miért? – kérdés is azonnal beugrik. Ebben a videóban tudatosan frusztrálóak a szereplők, a szöveg és még a környezet is, de a lényeg az, hogy emlékszünk rá! – fejti ki a szakember, aki szerint a karácsonyi reklámok leginkább az összetartozás, a hibátlan ünnep eszményére építenek, melyet mi is szeretnénk magunkénak tudni.

Gréczy Szimonetta

– A karácsonyi reklámokban minden tökéletes, mindenki mosolyog, a fa gyönyörű, sok az ajándék. Mit sugall ez? Azt, hogy ha megveszed az általunk bemutatott terméket, neked is ilyen karácsonyod lesz. Ebben az egészben az a veszélyes, hogy már minden ezt sugallja és egy idő után mi is elhisszük, csak akkor lehet jó a karácsony, ha megtaláljuk a tökéletes ajándékot. Pedig mind tudjuk, hogy ez igazából nem így van. Tartsuk ezt észben! – tanácsolja Szimonetta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!