Gazdaság

2016.09.22. 18:30

Esedékes a generációváltás a családi vállalkozásoknál

A hazai családi vállalkozások közül közel 1800-nak az árbevétele éri el az egymilliárd forintot.

FMH-információ

A hazai cégbázis döntő többségét mikrovállalkozások alkotják. A kis létszámú vállalkozásoknak sok különböző formája működik hazánkban, jelentős részük egy-egy magánszemély köré épül, ilyen a mintegy 350 ezer egyéni vállalkozó és közel 130 ezer olyan gazdasági társaság , ahol az egyszemélyes tulajdonos egyben az egyetlen cégjegyzésre jogosult személy is.

Az egyszemélyes vállalkozások mellett viszont pozitív értelemben kiemelkednek azon gazdasági társaságok, ahol a cégen belül a család több tagja is képviselteti magát vagy tulajdonosként, vagy aláíróként - mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. A családi kapcsolatokat felmutató vállalkozások nem csak megbízhatóbbak az egyszemélyes társaságoknál, de általánosságban kiemelkednek a teljes cégbázisból. Mintegy 110 ezer olyan cég működik ma Magyarországon, ahol a tulajdonosok és ügyvezetők között apai, anyai vagy testvéri kapcsolatok lelhetők fel. Ekkora bázisban értelemszerűen előfordulhatnak szép számmal problémás és rendkívül jól teljesítő cégek is, de a legfrissebb statisztikáink szerint a családi vállalkozások 75 százaléka megbízhatóbb egy átlagos hazai cégnél, míg 15 százalékuk pedig kiemelkedő megbízhatósági szempontból -mondja az Opten igazgatója.

Apa és fia. Az elmúlt 27 évben még nem alakulhatott ki a hagyományokban gyökerező cégkultúra Fotó: Shutterstock

A hazai cégek jelentős részénél komoly problémát jelent a generációváltás kérdése, hiszen a rendszerváltás óta eltelt 27 évben még nem alakulhatott ki a hagyományokban gyökerező cégkultúra, mint Nyugat-Európában. Ha a családból több generáció is képviselteti magát a cégben, a szerepkörök átadása sokat egyszerűsödhet - mondja a szakértő.

Külön kategóriát képviselnek azok a családi vállalatok, akiknek a felelőssége bőven túlmutat a tulajdonosaikon. A jellemzően több száz főt foglalkoztató, sokmilliárdos árbevételű, de ugyanakkor családi tulajdonban lévő, és a tulajdonos-családtagok által vezetett vállalatok az elmúlt években kezdtek komolyan foglalkozni a generációváltással. Bárány László - a Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület (FBN-H) elnöke szerint: A terhek és a felelősség családon belüli elosztása a tapasztalatok szerint hosszabb élettartamot biztosít a cégeknek, de a cégen belüli generációváltások is gördülékenyebben tudnak megvalósulni általa. Az FBN-H-nak jelenleg 64 család a tagja, az általuk tulajdonolt vállalatok árbevétele 2015-ben meghaladta az 580 milliárd forintot, összesített adóteljesítményük pedig az 50 milliárd forintot, és mintegy 13 ezer 600 munkavállalót foglalkoztattak.

Közel 1800 családi vállalkozás éri el ma az egymilliárd forintos éves árbevételt, tehát ma már a gazdasági erejüket sem lehet figyelmen kívül hagyni a családi cégeknek.

A cégirányítást elemezve az apa-gyermek kapcsolatok dominálnak ugyan a cégvezetés számát tekintve, de a dominancia azért nem elsöprő erejű. A családi kapcsolatok az esetek jelentős részében összetettek, azaz a család 3 vagy akár több tagja is szerepet kap a cég irányításának életében. Az ágazati eloszlást vizsgálva a kereskedelem áll az első helyen mintegy 24 ezer családi vállalkozással.

Ezek is érdekelhetik

facebook comments widget