Gazdaság

2007.09.21. 02:29

Hódító borosüvegcímkék

Budapest (mti) - A bor nem tömegélelmiszer, élvezeti cikk. Igazi hun- garikum lehetne, hisz a magyar borok a nemzetközi versenyeken általában dobogós helyen végeznek, ennek ellenére az export csökken. Oka a szőlőtermesztés, a borászat alulértékelése, a hatékony bormarketing hiánya.

Kovalcsik Katalin

A magyar borok világhírűek. Különleges az ízük, színük, aromájuk, zamatuk, és olykor különlegesen kellemes hangulatba varázsolják fogyasztóikat, ha szorgalmasan néznek a pohár fenekére. Ma egyre inkább sikk a kulturált borivás hirdetése, hiszen kis mennyiségben egy minőségi bor valóban ajánlott - még egészségi szempontból is.Szüret idején, amikor a gazdák számba veszik, milyen termést hoztak a tőkék, mennyit hagyott meg az aszály, a jégeső, a kártevők, elérkezik a mulatságok ideje, borünnepek, borversenyek, borlovagok, borfesztiválok játsszák a főszerepet, hogy megismertessék a vásárlókkal a legjobb borfajtákat. A magyar bor jó, kiváló minőségű. Hogy mitől az, erről Horváth Csabával, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa főtitkárával beszélgettünk.- A bor minősége törvényi-leg szabályozott, a 2004-ben napvilágot látott XVIII. törvény, valamint az EU borjogi szabványa szigorúan előírja a követelményeket, amelyeknek meg kell felelni - mondta a főtitkár, majd hozzátette, megkockáztatná, hogy nem mind bor, amit annak hiszünk... - Az igazi bor szőlőből van. Hogy hamisítják is? Igaz. Ez egyfelől értékét jelzi, hiszen hamisítani csak azt szokták, ami érték. Kétezer évvel ezelőtt csak a kánai menyegzőn fordult elő a csoda, miszerint a víz borrá vált. Ma a bor szigorúan szabályozott termékpályán visszavezethető egészen a szőlőültetvényhez, az előállítóhoz. Egyébként a bor bizalmi termék, vagy ismeri a vevő a fajtát, az előállítót, vagy megbízik a palackon feltüntetett információkban - mondta a szakember. Újabban megfigyelhető, hogy fantáziadúsan tervezett, csillogó-villogó címkék virítanak a borosüvegeken. Ezeknek előállítása nem lehet olcsó. Hiszen ha csak a grafikai, nyomdai megjelenítést nézzük vagy azt, hogy a termelő névjegye, fotója, saját arca is szerepel a címkén, elképzelhetjük, hogy ez jelentős pluszköltség. - A mai, modern marketing szerint igen fontos a megkülönböztetés. Régen más volt a helyzet. Műkö- dött 7 borgazdasági nagyvállalat az országban, 15 álla- mi gazdaság, 50 termelőszövetkezeti pincészet, és többnyire típusborokat állítottak elő. Ma minden cég a saját borát készíti. A címke igen fontos. Hozzá tartozik az eredetvédelemhez, egyfajta garanciát jelent. Ma nem fordulhat elő, hogy egymillió üveg badacsonyi kéknyelűt hozzanak forgalomba, mikor csak húsz hektáron termelnek hozzá való szőlőt. A címke garancia rá, hogy a palackban az van, amit feltüntetnek rajta - hangsúlyozta Horváth Csaba. - Valóban csak a fantázia szab határt a művészi megoldásoknak, amelyekkel a borokat reprezentálják. Az is újdonság, hogy míg régen az állandóság jellemezte ezeket, ma a változatosság a trend. Ne gondoljuk, hogy csupán öncélú üvegdíszről van szó, a címkének fontos szerepe van, a néma eladó feladatát tölti be. A címke szabadon választott, de az üvegeken kötelező feltüntetni a termőhelyet, az évjáratot és az egyértelmű megnevezést. A fogyasztót megtéveszteni semmiféle címkével nem szabad.A bor nem tömegélelmiszer, élvezeti cikk. Igazi hungarikum lehetne, hiszen a magyar borok a nemzetközi versenyeken általában dobogós helyen végeznek, ennek ellenére az export csökkenő tendenciát mutat. Ennek oka a szőlőtermesztés, a borászat alulértékelése, a hatékony bormarketing hiánya. Pedig a szőlőtermesztés, a borászat sok embernek ad munkát az év minden szakában. Ma 9000 pincészet van az országban és 50 ezer szőlőültetvény, 10 ezer gazda készít bort 100 szőlőfajtából. Ez a mennyi- ség a fogyasztó számára át- láthatatlan, hiszen csak bi- kavérből 120 féle van forgalomban. A borok többsége egyéni filozófiai jegyek alapján készül, új fantázianevekkel, remek ízekkel, szemrevaló palackban. A vásárló döntése, mikor milyen fajtát tesz asztalára, hódolva a jellegzetes magyar kincsnek.

A magyar borok világhírűek. Különleges az ízük, színük, aromájuk, zamatuk, és olykor különlegesen kellemes hangulatba varázsolják fogyasztóikat, ha szorgalmasan néznek a pohár fenekére. Ma egyre inkább sikk a kulturált borivás hirdetése, hiszen kis mennyiségben egy minőségi bor valóban ajánlott - még egészségi szempontból is.Szüret idején, amikor a gazdák számba veszik, milyen termést hoztak a tőkék, mennyit hagyott meg az aszály, a jégeső, a kártevők, elérkezik a mulatságok ideje, borünnepek, borversenyek, borlovagok, borfesztiválok játsszák a főszerepet, hogy megismertessék a vásárlókkal a legjobb borfajtákat. A magyar bor jó, kiváló minőségű. Hogy mitől az, erről Horváth Csabával, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa főtitkárával beszélgettünk.- A bor minősége törvényi-leg szabályozott, a 2004-ben napvilágot látott XVIII. törvény, valamint az EU borjogi szabványa szigorúan előírja a követelményeket, amelyeknek meg kell felelni - mondta a főtitkár, majd hozzátette, megkockáztatná, hogy nem mind bor, amit annak hiszünk... - Az igazi bor szőlőből van. Hogy hamisítják is? Igaz. Ez egyfelől értékét jelzi, hiszen hamisítani csak azt szokták, ami érték. Kétezer évvel ezelőtt csak a kánai menyegzőn fordult elő a csoda, miszerint a víz borrá vált. Ma a bor szigorúan szabályozott termékpályán visszavezethető egészen a szőlőültetvényhez, az előállítóhoz. Egyébként a bor bizalmi termék, vagy ismeri a vevő a fajtát, az előállítót, vagy megbízik a palackon feltüntetett információkban - mondta a szakember. Újabban megfigyelhető, hogy fantáziadúsan tervezett, csillogó-villogó címkék virítanak a borosüvegeken. Ezeknek előállítása nem lehet olcsó. Hiszen ha csak a grafikai, nyomdai megjelenítést nézzük vagy azt, hogy a termelő névjegye, fotója, saját arca is szerepel a címkén, elképzelhetjük, hogy ez jelentős pluszköltség. - A mai, modern marketing szerint igen fontos a megkülönböztetés. Régen más volt a helyzet. Műkö- dött 7 borgazdasági nagyvállalat az országban, 15 álla- mi gazdaság, 50 termelőszövetkezeti pincészet, és többnyire típusborokat állítottak elő. Ma minden cég a saját borát készíti. A címke igen fontos. Hozzá tartozik az eredetvédelemhez, egyfajta garanciát jelent. Ma nem fordulhat elő, hogy egymillió üveg badacsonyi kéknyelűt hozzanak forgalomba, mikor csak húsz hektáron termelnek hozzá való szőlőt. A címke garancia rá, hogy a palackban az van, amit feltüntetnek rajta - hangsúlyozta Horváth Csaba. - Valóban csak a fantázia szab határt a művészi megoldásoknak, amelyekkel a borokat reprezentálják. Az is újdonság, hogy míg régen az állandóság jellemezte ezeket, ma a változatosság a trend. Ne gondoljuk, hogy csupán öncélú üvegdíszről van szó, a címkének fontos szerepe van, a néma eladó feladatát tölti be. A címke szabadon választott, de az üvegeken kötelező feltüntetni a termőhelyet, az évjáratot és az egyértelmű megnevezést. A fogyasztót megtéveszteni semmiféle címkével nem szabad.A bor nem tömegélelmiszer, élvezeti cikk. Igazi hungarikum lehetne, hiszen a magyar borok a nemzetközi versenyeken általában dobogós helyen végeznek, ennek ellenére az export csökkenő tendenciát mutat. Ennek oka a szőlőtermesztés, a borászat alulértékelése, a hatékony bormarketing hiánya. Pedig a szőlőtermesztés, a borászat sok embernek ad munkát az év minden szakában. Ma 9000 pincészet van az országban és 50 ezer szőlőültetvény, 10 ezer gazda készít bort 100 szőlőfajtából. Ez a mennyi- ség a fogyasztó számára át- láthatatlan, hiszen csak bi- kavérből 120 féle van forgalomban. A borok többsége egyéni filozófiai jegyek alapján készül, új fantázianevekkel, remek ízekkel, szemrevaló palackban. A vásárló döntése, mikor milyen fajtát tesz asztalára, hódolva a jellegzetes magyar kincsnek.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!