Életmód

2017.04.05. 15:31

Tanulásközpontúságra lenne szükség

Budapest – Március végén nagy érdeklődés mellett először rendezték meg a Modern Pedagógus Konferenciát. Az ország minden részéből érkeztek óvónők és tanárok, hogy halljanak egy másféle megközelítésről.

Kocsis Noémi

A Neteducatio rendezvényén az óvodai szekció vezetőjeként Páll Viktória, több pedagógiai módszertani kiadvány szerzője is előadást tartott, Modern pedagógiai törekvések címmel. A szakember elöljáróban személyes élményét mesélte el: mikor egy ízben pedagóguskörben felvetette, milyen jó eredményt lehet elérni a gyermekközpontú pedagógiai módszerekkel, köztük a Kisállat a tanteremben módszerrel, egy tanárnő a saját diákjaira célozva kifakadt: „Minek? Van itt éppen elég állat!"

Ma a pedagógusok munkáját sokféle tényező határozza meg, magyarázta a szakember: a mai tanároknak, tanítóknak, óvodapedagógusoknak meg kellene felelniük a munkaerőpiac elvárásainak, a fenntartónak, a gyerekeknek, a szülőknek. Utóbbiakkal kapcsolatban Páll Viktória elmondta: a mai szülőknél alapelvárás, hogy a gyermekük az iskolában anyagiakra átkonvertálható tudást szerezzen, olyat, amellyel később sikereket érhet el, érvényesülni tud. Azt is elvárják, hogy a tanár ismerje fel a gyerekük tehetségét, ám ugyanakkor ne stresszelje feleslegesen az órákon.

Páll Viktória
Fotó: a szerző

– A mai gyerekek képesek önállóan ismereteket elsajátítani, ám figyelembe kell venni, hogy mindegyikük más kompetenciamintázattal rendelkezik, emellett sokféle elfoglaltsága, problémája van, amelyeket mind behoz az iskolába. A modern pedagógiai nem tanítás-, hanem tanulásközpontú, nem arra épít, hogy a gyerek nem tud semmit, mindent meg kell neki tanítani. A modern pedagógus egyfajta információmenedzser: nem elmondja, hogy mit kellene tudni például Petőfiről, hogy mikor született és mit csinált életében a költő – hanem gyakorlatilag lemenedzseli azt a folyamatot, amelyben a gyerek maga szedegeti össze az adott témáról, ez esetben Petőfi Sándorról a tudást.

Páll Viktória szólt az információs és kommunikációs eszközök iskolai használatáról is. Mint mondta, hagyományos pedagógiai használattal ezek az eszközök sok esetben olyanok az iskolában, mint egy thai látványkonyha elemei, nem igazán vonják be a gyerekeket.

Mint a konferencia bevezetőjében is elhangzott, a modern pedagógia egyik alapvetése, hogy a pedagógustársadalomnak fel kellene adnia az eszmét, hogy a gyerekek idomuljanak a pedagógus személyéhez. Éppen fordítva: ebben a szemléletmódban a pedagógus változik a diákjaihoz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!